Nürburgring

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ska ner till ringen i September med bilen. Vet att försäkringen gäller där nere när det gäller bilen, det undersökte jag i våras och fick skriftligt besked om det, dock funderar jag på vad som gäller med Armco räckena längst banan. Glömde fråga om det. Vad jag förstått får man skriva på papper om att man får ersätta skador på räcket ur egen ficka.

Har vi några gamla ringen rävar som läser detta som kan svara på vad som som är brukligt i samband med olyckor där nere?

Du behöver inte skriva på några papper, du bara köper biljetter. Kan hända att själva köpet innebär någon sorts medgivelse till att ersätta skador. Har hört andra som råkat ut för det men det handlar ju om bärgning t ex, är ju inte gratis i Sverige heller.

Du betalar på plats direkt.
KK och regbevis lämnas till steckenkontrolle vid platsen.
De återfås när ni gjort upp det ekonomiska på kontoret vid påsläppet.

Två plankor a 4m och en pinne kostade 850EUR 2009.
Behöver du bärgas eller banan stängas av för sanering etc. kan det kosta betydligt mer.

Se till att ha med ett kort med iaf. 3000eur tillgängligt eller något åt det hållet. Är ni ett gäng som är nere samtidigt kan man ju lägga ihop tills man kan lösa det.

Detta gäller vid en enkel avåkning. Är två fordon inblandade i en incident så tillkallas alltid polis och banan stängs tills platskontroll är utförd.

Tack för svaren.

Jag ska inte köra på någon allmän körning, utan delta i Scuderia Hanseat kursen samt köra ett banmöte med PCS (Svenska Porsche Klubben) där nere. Förutsätter ändå att samma regler gäller. PCS mailade över ett underlag som vi kommer att få skriva ner på sekretariatet på ringen, där man bl a förbinder sig att stå för vissa kostnader.

Du betalar på plats direkt.
KK och regbevis lämnas till steckenkontrolle vid platsen.
De återfås när ni gjort upp det ekonomiska på kontoret vid påsläppet.

Två plankor a 4m och en pinne kostade 850EUR 2009.
Behöver du bärgas eller banan stängas av för sanering etc. kan det kosta betydligt mer.

Se till att ha med ett kort med iaf. 3000eur tillgängligt eller något åt det hållet. Är ni ett gäng som är nere samtidigt kan man ju lägga ihop tills man kan lösa det.

Detta gäller vid en enkel avåkning. Är två fordon inblandade i en incident så tillkallas alltid polis och banan stängs tills platskontroll är utförd.

Fy fan, jag hade ångest nog i somras när jag " kuskade runt med fullpackade semesterkombin i svår ångest över vad som händer när en GT2:a dammar in i en kombi som håller 90.
Det bästa med Ring är när det är över. :gnissla

Fy fan, jag hade ångest nog i somras när jag " kuskade runt med fullpackade semesterkombin i svår ångest över vad som händer när en GT2:a dammar in i en kombi som håller 90.

Då får kombiföraren betala dyrt, eftersom han legat ivägen, sölat och förstört meningen med Nordschleife för GT2-chaffisen.:död

Har hört att det går vilt till där nere eftersom det är så blandat med fordonstyper och färdigheter bland förarna.

Då får kombiföraren betala dyrt, eftersom han legat ivägen, sölat och förstört meningen med Nordschleife för GT2-chaffisen.:död

Lyckligtvis slipper jag alla dessa störningsmoment. :tummenupp

Frågar mig själv om jag skulle uppskatta ringen fullpackad med motorcyklar, turistbussar och fullpackade familjebilar. Vem vet kanske hinner jag uppleva även det. :näsblod

Last edited:
Tack för svaren.

Jag ska inte köra på någon allmän körning, utan delta i Scuderia Hanseat kursen samt köra ett banmöte med PCS (Svenska Porsche Klubben) där nere. Förutsätter ändå att samma regler gäller. PCS mailade över ett underlag som vi kommer att få skriva ner på sekretariatet på ringen, där man bl a förbinder sig att stå för vissa kostnader.

Scuderian är ok om du är helt nybörjare där nere.
Annars är SportAutos kurs högt rekommenderad.

Att det går villt till vet jag inte om jag tycker stämmer.
Visst det händer incidenter i stort sett varje dag, men
i de flesta fall är det hojar som går omkull eller en mindre träff i armcot.

Håll god uppsikt bakåt och håll behörigt avstånd till allt med gula plåtar så kommer det att gå bra.

Har hört att det går vilt till där nere eftersom det är så blandat med fordonstyper och färdigheter bland förarna.

Lyckligtvis slipper jag alla dessa störningsmoment. :tummenupp

Frågar mig själv om jag skulle uppskatta ringen fullpackad med motorcyklar, turistbussar och fullpackade familjebilar. Vem vet kanske hinner jag uppleva även det. :näsblod

Turistbussar är väldigt sällan och när det förekommer så är det oftast att de släpps ut sist innan stängning.
Motorcyklarna hade däremot varit trevligt att slippa helt.

Last edited:
Scuderian är ok om du är helt nybörjare där nere.
Annars är SportAutos kurs högt rekommenderad.

Jag har också förstått att Scuderian är bra för nybörjare på banan. En av anledningarna till att jag valde den. Har även hört talas om SportAutos kurs. Får ta den nästa gång om jag får blodad tand där nere. Vet du ungefär vad den kostar?

Jag har också förstått att Scuderian är bra för nybörjare på banan. En av anledningarna till att jag valde den. Har även hört talas om SportAutos kurs. Får ta den nästa gång om jag får blodad tand där nere. Vet du ungefär vad den kostar?

Ca 700eur vilket är ett fynd mot 2130eur för scuderian.
Dock ingår inte boende men det ordnar man lätt själv för ca. 30eur per natt.
Kör du i grupp 11?

Ca 700eur vilket är ett fynd mot 2130eur för scuderian.
Dock ingår inte boende men det ordnar man lätt själv för ca. 30eur per natt.
Kör du i grupp 11?

Boende ingår inte i Sucuderian heller. Det tillkommer. 700 Euro får nog anses som ett fynd i jämförelse utan att ha tittat på vad som ingår. Kör inte i grupp 11 utan grupp 6 troligtvis. Inte fått det helt bekräftat än.

Markus, nu blir jag seriöst orolig. Av flera anledningar. Låt mig redovisa några:

1:
Fullpackad semesterkombi? Jag föreställer mig att du kör en elegant 2+2 coupé. Gör du inte det? Vad rattade du? M5 Touring, RS6 Avant, Aston Martin Shooting Break?

2:
Okej om du har ångest över vad som händer med GT2:an, det köper jag. Men vad som händer med kombin och dess förare/passagerare? Bör de inte stå sitt kast om de ger sig in på ringen med för dåligt material? Tro att det är helt ok att köra på ringen utan att egentligen ha råd med det liksom. Fy fan.

3:
"-Det bästa med ringen är när det är över"
Låter som något en gubbe skulle uttala efter att han fått konstaterat att analklådan beror på sprickbildningar i ringmuskeln och inte hemorrojder. Börjar du bli gammal och rädd?

Jag som alltid beundrat dina syrliga inlägg fyllda av (iaf. i min värld) bevingade ord. Vänligen förklara dig.

Ödmjukast,

Johan

I vilken Keso? :va
Jag tror jag kom ingenstans över 100km/h.
Köra fort med sur bil är fånit, det vet alla som är över 19 och/eller inte bor i Wermland eller Hallstavik. :fakta

Vad i hela fridens namn gjorde du på Ringen? Egentligen?:va

Du anar inte vilken utmaning det är att köra runt en turistbuss på under 15 min...:)

Markus, nu blir jag seriöst orolig. Av flera anledningar. Låt mig redovisa några:

1:
Fullpackad semesterkombi? Jag föreställer mig att du kör en elegant 2+2 coupé. Gör du inte det? Vad rattade du? M5 Touring, RS6 Avant, Aston Martin Shooting Break?

2:
Okej om du har ångest över vad som händer med GT2:an, det köper jag. Men vad som händer med kombin och dess förare/passagerare? Bör de inte stå sitt kast om de ger sig in på ringen med för dåligt material? Tro att det är helt ok att köra på ringen utan att egentligen ha råd med det liksom. Fy fan.

3:
"-Det bästa med ringen är när det är över"
Låter som något en gubbe skulle uttala efter att han fått konstaterat att analklådan beror på sprickbildningar i ringmuskeln och inte hemorrojder. Börjar du bli gammal och rädd?

Jag som alltid beundrat dina syrliga inlägg fyllda av (iaf. i min värld) bevingade ord. Vänligen förklara dig.

Ödmjukast,

Johan

Hej Johan!
Jag förstår att du är orolig, även jag ser en viss förändring. "Praktisk" bil, begynnande flint, silverback light, låga FM-frekvenser - tecknen är tydliga, mitt liv är på slut-tampen. :mad:

Så, till dina frågor:

1. Nej, jag kör en tjänstebil som jag faktiskt är väldigt nöjd med. Jag skulle ta samma om jag valde ny idag, dock skulle jag ha vitt skinn på nästa. Svart är 90-tal.

Så, svaret är Acura TSX Sport Wagon ;) (tuffifierad beskrivning, det är en Honda Accord)

• För oss (;)) som varit på Ringen och kört på den så vet vi att det är en lång Gelleråsen som allehanda människor och fordon får nyttja. Till och med går det löpartävlingar på Nordslajfe så "tuffingfaktorn" är noll, sorry.

• Ja, jag blir gammal. :mad: Och rädd, främst för att jag tänkte på:
  • Hur fan ska jag förklara att jag var här med firmans bil för chefen
    [*]Hur fan ska jag förklara att jag var här med firmans bil för chefen

• :eek:
Tack för dina trots allt trevliga ord och uppmuntran om återgång till min ursprungliga stil*. :hej:

Hälsningar,

Markus

*=Ytterligare ett ålderstecken, bemöta påhopp vänligt :gråta

Vad i hela fridens namn gjorde du på Ringen? Egentligen?:va

Du anar inte vilken utmaning det är att köra runt en turistbuss på under 15 min...:)

Jag var i närheten så jag tog en sväng. :)

Last edited:
Markus,

Jag känner till att ringen är allmän väg, trots att jag inte varit där ännu.
Men, visst är det väl ändå så att man med sunt förnuft (vilket förvisso är en bristvara hos gruppen jag snart adresserar) förstår, och håller sig borta från ringen om man har vänstervridna åsikter och risig ekonomi?

Annars är det ju som att ha mjukisbyxor på sig på offentlig plats. :osmakligt

Vänligen,

Johan

Markus,

Jag känner till att ringen är allmän väg, trots att jag inte varit där ännu.
Men, visst är det väl ändå så att man med sunt förnuft (vilket förvisso är en bristvara hos gruppen jag snart adresserar) förstår, och håller sig borta från ringen om man har vänstervridna åsikter och risig ekonomi?

Annars är det ju som att ha mjukisbyxor på sig på offentlig plats. :osmakligt

Vänligen,

Johan

Det är inte allmän väg.
Vänsterklubben lös knappast med sin frånvaro heller.
Sorry. :(

Back