Nån veterinär här på sporthoj?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Min katt har nämligen börjat dreggla OFANTLIGT mycket! Han har legat vid fotändan på sängen nu på eftermiddagen och sovit och det är en pöl som är säkert 20cm i diameter, och det är dreggel.
Jag märkte det igår att han dregglade litegrann och han har aldrig dregglat tidigare, inte en droppe.

Det ser bra ut i munnen på honom och han dricker vatten och äter som han ska.

Nån som har någon aning om vad det kan vara? Vill inte åka akut en helgdag för lite dreggel om det inte är farligt :(

Du kan, om du vill, ringa Agrias telefonveterinär (25 spänn/samtal) 0900-100 51 61. Kolla tele.kataologen annars och disktriktveterinären, de brukar ha jour så man kan ringa och höra med dem ifall det tycker det verkar akut.

Hittade detta också på http://www.storsjokatten.com/Halsoavdel/veternarfragor.htm

Fråga

Undrar bara lite om det går att göra något åt katter som dreglar, min katt har aldrig gjort det tidigare men börjat senaste månaden?

Svar: Katter kan tillfälligt dregla långa strängar vid välbehag (t.ex. när den står och trampar på något ulligt och mjukt) och starkt obehag (t.ex. veterinärbesök…) Katten i fråga dreglar kanske utan sådan orsak? Undersök munnen noga. Kanske finns det inflammation i tandköttet eller en trasig hand. En spottkörtelinflammation kan också leda till dreglande. Sen finns det även extremt sällsynta bristtillstånd – t.ex. argininbrist (arginin är en aminosyra) som fortlöper med ökad salivering.

Kan inget om katter själv. Hoppas det inte är nån större fara med kisen. Man brukar väl annars säga att så länge djuret äter, dricker och allmäntillståndet är bra så ska det inte vara nån akut fara iallafall :)

Hittade detta också nu: ( http://fou.ofa.ki.se/djurtandvard/Katttandvard/newsajt/Augusti.asp )

Min mamma har haft min katt 1 vecka när jag varit borta, nu när jag hämtade katten så märkte jag att hon dreglade mycket. Dreglet är helt genomskinligt och luktar inget. Jag har även tittat i munnen och inte funnit något misstänkt, hon är ljusrosa och fin i munnen. Innan jag hämtade henne fick hon Tonfisk i vatten, kan det vara salivutsöndrande? Annars får hon endast Royal Canin torrfoder
Svar: Dregel kan ha många orsaker och vad som gäller i ditt fall kan jag inte säga.

Orsaker.
1.tandskada
2.mun eller halsinfektion
3.Normal reflex, tex välmående

Är man osäker eller orolig skall man kontakta veterinär

Tack för alla svar! Jag väntar till imorrn och ser vad som händer, han mår ju som sagt bra. Men han är dyngsur katten :( Skägget, tassarna, uppepå huvudet :va osv. jaja, han får sova i sin kartong på golvet i natt iaf, den saken är säker.

Rabies, skjut han på fläcken!

edit: Jaha, är det en katt det gäller... trodde det var Heda. :rolleyes:

kaZmur skrev:
Rabies, skjut han på fläcken!

edit: Jaha, är det en katt det gäller... trodde det var Heda. :rolleyes:

:mad: Du har mer ludd på huvudet än vad han har så du ligger mer risigt till just nu :näsblod

brukar det inte va tandsten som är orsaken?? Fast det kommer kanske inte sådär snabbt :gnissla

När min katt började(han är död :() pöla var det dags att åka till veterinären och få tandstenen bortskrapad

Inte tandsten, han kollas regebundet och det uppkommer nog inte så fort (hoppas jag iaf, dyrt att skrapa lite sten)

Jag överdrivet inte om jag säger att han dregglar en dl i timmen.

Dee_cati skrev:
Inte tandsten, han kollas regebundet och det uppkommer nog inte så fort (hoppas jag iaf, dyrt att skrapa lite sten)

Dags för nästa oseriösa svar:

Det är sommar, han vill ut å köra hoj (därav drägglet).

Dee_cati skrev:

Då ska den till veterinär nu. Omedelbart. Annars torkar katten ut så pass att den kan bli mycket allvarligt skadad. (Om jag minns det rätt är det främst njurarna som tar skada av extrem uttorkning.) Det är ingen lek om det verkligen är en dl i timmen! En kissemisse innehåller inte så mycket vätska att den klarar den uttorkningstakten någon längre tid.

Akuten, nu :fakta

Instämmer med talaren innan,, jag gissar på att den har något i halsen så att den inte kan svälga riktigt,,,

Ju längre man väntat, desto dyrare brukar det bli hos veterinären.
Ring din veterinär och FRÅGA åtminstone, det kostar inget.

Nu under natten så blev han bättre, tjejen gick några gånger och kollade till honom. Han var precis som vanligt så jag var inte så orolig för hans hälsa. Nu på morgonen hade dregglandet nästintill försvunnit helt, men vi tog en sväng till veterinären ändå för att utesluta diverse saker.
Han trodde med största sannolikhet att han hade ätit på någon växt och fått i sig en bit av ett blad eller dylikt. Katter har tydligen en extremt känslig hals, han sa att han kunde operera en katt under narkos men började han pilla i halsen så reagerade den kraftigt på det direkt.
Hursomhelst, genomskinligt dreggel i så stora mängder tydde på att han hade haft en retning i halsen och jag vet nog vart den kommer ifrån.... Tjejen har köpt en stor ananas-planta som står i en kruka i vardagsrummet och den hade tydliga bitmärken på ett blad. Men den var ej giftig för katter som tur var.
Så nu får han sitta vid tangentbordet igen och surfa med mig, inget kul innan då man fick ha en haklapp till honom :hihi

Här är dreggel-katten:

Bifogat

• millebåt.jpg
    millebåt.jpg
    76.1 KB · Visningar: 79
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...