Nån som vet nåt om dessa förgasare, låter ju ut för bra för att vara sant

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som känner till Smartcarb? https://smartcarbfuelsystems.com/about/

Var en kille som via Youtube tipsade om dessa i kommentarerna om kompressor Hondan? Nån som vet mer låter ju ut för bra för att vara sant att man bara har en klickjustering för bränslemängden och en justerskruv till tomgången.

De som säljs verkar ju vara för tvåtaktarna men det nämns ju också 4-takt då man läser om dom.

Jag skulle inte köpt en sådan gasare för de funkar exakt likadant som Lectron förgasare. Jag har kört Lectron i många år på tvåtaktare skoter och även en sväng på Honda xr650r. Problemet är att de enbart är trottelnålen som styr allt från lågfartsbestyckning mellanreg och full gas. De innebär att man måste hitta rätt nålstigning och de blir många nålköp innan man hittat rätt i hela registret. De krävs att man har ett 10-15 tal nålar hemma eller försöker köpa rätt nål vilket blir minst 3-4 nålar innan man är halvnöjd med hela registret. Nålarna till Lectron är dyr och säkert toill Smartcarb också så de blir svindyra att bestycka in. Och man blir aldrig helt nöjd i hela registret de är alltid någonstans den går fett/snålt. Lectron hör bara hemma i dragracing för då behöver man bara bry sig i full gas och då funkar de bra.
Jag kör Extra poerjet munstycken på mina Lectron för då är de lättare att få till hela registret, Smartcarb påstår att de inte behövs PJ men de är bull för de undelättar bestyckningen rejält.

Då var det alltså för bra för att vara sant vilket jag misstänkte, för annars hade väl dessa förgasare redan dominerat marknaden.

Titta efter 600 rotax snöskoter mikuni föggar 34-36mm TMXX. Dessa har en grön päron formad trottel, dessa har helt överlägset flöde i förhållande till storlek.

Mycket lätta att bestyckad..

Det är på 440 Tmx 34 sitter,både Rotax,Polaris och Arctic Cat.En nackdel är helt ofattbart usel livslängd på trottlarna som blir slitna och spricker.

Det är på 440 Tmx 34 sitter,både Rotax,Polaris och Arctic Cat.En nackdel är helt ofattbart usel livslängd på trottlarna som blir slitna och spricker.
Okej jag har köpt ett 10tal på skoter skrotar o det har inte varit något bekymmer med dessa. Har satt dessa på enduros då dom flödar mycket bra o dessutom är väldigt enkla att bestycka.

Tmx är ju oval trottel som är skit kass TMXX är den päronformade trotteln.
Sedan finns ju tm som är något liknande slid förgasare men dessa trottlar kan spricka i kanterna.

Är ju dock inget större bekymmer att öppna trottel locket o dra ur trottel för okulär besiktning innan köp.

Dock är mina köpta på tel o allihop var mycket bra skick på.

Sedan finns en skit fin TM 30-32-34SS sitter på bla Suzuki RGV 250 denna förgasare har 7 olika möjliga kretsar att justera komplicerad men otroligt bra 2T downdraft förgasare.. Har naturligtvis ett gäng sådana liggandes.. Då dom är svåra att finna..

Det var sån här jag menade.

Bifogat

• trottel.jpg
    trottel.jpg
    473 KB · Visningar: 25
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...