Nån som ska köra NorthWest 200 2010

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Äre nån svensk som ska köra NorthWest 200 iår?
Vore kul om det fanns nån som va galen och skicklig nog att köra och hade ekonomi för det.
Ska tydligen vara lite värre än isle of man:yoparty

Är det inte tom så att man "får betalt" för att köra där? Jag får för mig att Axxexs har berättat att Nordgren fått pengar för att köra, och om det är så så kanske det blir enklare för någon som är galen nog att testa.

Är det inte tom så att man "får betalt" för att köra där? Jag får för mig att Axxexs har berättat att Nordgren fått pengar för att köra, och om det är så så kanske det blir enklare för någon som är galen nog att testa.

Nu är det nog lite svårare att få startersättningar. Men man kan få resersättning och hjälp med färgor mm. Startavgifter betalar man inte heller och där är prispengar. Har själv kollat på att köra ett race i Irland (dock inte NW200) i år och det var ungefär så som dom där kunde erbjuda mig.

Nordgren fick inbjudan från NW200 då dom ville ha toppförare ifrån EM till deras 250cc klass. Han hade några bra resultat därifrån + att dom nog hade sett att han kört i andra större serier som AMA mm. Han fick 2000 euro i startersättning och sen tillkom prispengar efter placeringar i kval och race. Han blev näst bästa nykomling det året.

Det som är "värre" med NW200 är nog att det är Irlands största sportevenemang i alla kategorier/sporter där över. Är runt 140.000 i publik på dom racen. Sen startar alla samtidigt på racen på NW200. Annars vet jag inte vad som skulle vara "värre" än IoM. :) IoM har lite mera historia bakom sig.

Tror det var 2st Svenskar förra året som var över för att köra på NW200.

Last edited:
Hej !

Brukar alltid kolla på NW200. tycker det är "värre" än iom på ett par punkter. Gemensam start på landsväg är ju hårigt och om jag inte minns fel är det betydligt högre snittfart på varvet. Kan ha fel dock. ingen expert i ämnet.

Är ju mycket mer underhållande att titta på än iom tycker jag.
Som SBK på landsväg typ. läckert som faaan !

Mvh

Nu är det nog lite svårare att få startersättningar. Men man kan få resersättning och hjälp med färgor mm. Startavgifter betalar man inte heller och där är prispengar. Har själv kollat på att köra ett race i Irland (dock inte NW200) i år och det var ungefär så som dom där kunde erbjuda mig.

Nordgren fick inbjudan från NW200 då dom ville ha toppförare ifrån EM till deras 250cc klass. Han hade några bra resultat därifrån + att dom nog hade sett att han kört i andra större serier som AMA mm. Han fick 2000 euro i startersättning och sen tillkom prispengar efter placeringar i kval och race. Han blev näst bästa nykomling det året.

Det som är "värre" med NW200 är nog att det är Irlands största sportevenemang i alla kategorier/sporter där över. Är runt 140.000 i publik på dom racen. Sen startar alla samtidigt på racen på NW200. Annars vet jag inte vad som skulle vara "värre" än IoM. :) IoM har lite mera historia bakom sig.

Tror det var 2st Svenskar förra året som var över för att köra på NW200.

Tackar för infon.
Det jag tänkte på som skulle vara värre va precis som föregående talare skrev, gemensam start så fighten blir mer intensiv från start..mer påtaglig liksom. Har laddat hem flera filmer från 98-09 nu och måste säga att efter ha sett IoM race och nu dessa så "känns" NW 200 mer intensivt.
Du råkar inte veta vilka som skulle kört förra året och om dom lyckades ta sig till start? race 2 blev väl inställt förra året pga regn eller va det superbike klassen. Sett för många race nu så man börjar blanda ihop dom.
Rätt impad av killen som krashade på träningen och ändå startar o kommer typ 3a. :yoparty

Satt och såg en kort BBC-dokumentär igår om Irländsk realRR.
Dom visade som hastigast från NW 200 det året när Robert Dunlop dog på fredagsträningen och hans söner ställer upp i loppet fastän arangören inte vill låta dom starta.
Sjukt imponerad av Michael Dunlops vinst i det 250 loppet.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien