Nån som provat Dunlop GP racer D211?

• Thread starter Thread starter simonhedberg
  • Start date Start date

simonhedberg

Guest
Hejsan!

Jag har just kört slut på mina Metzeler Interact K3 o funderar på att prova Dunlops nya. Undrar om nån därute har någar erfarenheter av dom som fäste, styrbarhet o hållbarhet? Det blir slicks i såna fall med endurance bak o medium fram. Tacksam för tips :)

Kört på dessa nu i 2 omgångar....

Kan bara säga de särklass bästa däcken so far...
Nu kör jag inte på GP tider men hållbarheten är helt outstanding.

Pm:a om du är intresserad då jag har ett par uppsättningar liggandes.:tummenupp

Har köpt nya Gp Racer D211 vad kör ni på för kalltryck i däcken vid bankörning?

Hur pass "racingbetonade" är dessa däck? Kan man jämföra greppet med Pirelli/Metzeler/Conti-slicks? Ska man köra däckvärmare på dom?

Testade dessa däck i helgen.
Medium fram och Endurance bak med mönster.
Kalltryck 1,2 bak och 2,1 fram enligt Dunlops guide.
Skulle mått bra av lite mer tryck bak då det var lite kallare ute.

Mycket bra grepp och väldigt snälla i feedbacken.
Gick att lägga ner ordentligt och gav ett tryggt, stabilt intryck.
inga protester trots rejäla snabbstyrningar och massor med fart/gas genom böjarna.

Detta är racegummi, inte gatgummi och mår därför bäst med däcksvärmare på bana.
Att jämföra med "rena" slicks är lite orättvist. D211 GP Racer är inte "top of the line" då endast TL-racing säljer de som är ämnade för tävlingsbruk i Sverige.
Men de är definitivt inte långt borta och jag tror dessa däck funkar kalsbra för tex R600/R1000 och bandagar i högt tempo.
Livslängd vet jag ej då jag inte åkt mer än 6 mil på mina än.

Fråga kring däckstryck på bana.

Kör på sportsmart, och drar ner till det rekommenderade,, 1.9 bak och 2.1 fram (eller vad det nu var, minns inte siffrorna)..

En fråga dock.. ska man även dra ner trycket om det är kallt i backen? och om det är regn? i guiden har jag för mig att det står "dry racetrack" eller liknande...

Då är jag oxå nyfiken..vilken blandning har du kört?

-peter

Jag kanske inte var tydlig nog.....

Jag kör på Slicks och med däcksvärmare. Soft fram och Medium bak.
Har ingen koll på kalltryck men varmtrycket har jag för mig var 2.3 fram och 2.1 bak men denna tabell finns på Dunlops hemsida med en bra förklaring kring / Dry track / Wet track mm mm

Extremt sugen på dessa däck men har nog inte råd dässvärre. Allt jag läst och sett om dessa har varit positivt.

Extremt sugen på dessa däck men har nog inte råd dässvärre. Allt jag läst och sett om dessa har varit positivt.

Ett set för runt 3000kr är inte dyrare än nåt annat märke. Dessutom håller framdäcket för minst två bakdäck vilket tex inte Michelins slicks gör.

Roberth

Ett set för runt 3000kr är inte dyrare än nåt annat märke. Dessutom håller framdäcket för minst två bakdäck vilket tex inte Michelins slicks gör.

Roberth

Mjo, men nu är jag såpass fattig att jag inte har råd att boka banåkning med tillhörande hotell utan försöker få campa på området i min lilla ambulans. Däck har jag på som håller ett tag till, sedan vänder jag på det och kör en dag till eller nått ;).
3.000:- är mycket pengar när man inte har 3.000:- :tummenupp

Mjo, men nu är jag såpass fattig att jag inte har råd att boka banåkning med tillhörande hotell utan försöker få campa på området i min lilla ambulans. Däck har jag på som håller ett tag till, sedan vänder jag på det och kör en dag till eller nått ;).
3.000:- är mycket pengar när man inte har 3.000:- :tummenupp

Det var det andra sättet jag kunde tolka ditt svar på. ;)

Jag funderade på att köpa ett framdäck till min fighter kan då ett D211 S (soft) vara att rekommendera?

Jag kommer inte köra så mycket på bana, om jag gör det är det bara på skoj någon gång.

Mvh

Jag funderade på att köpa ett framdäck till min fighter kan då ett D211 S (soft) vara att rekommendera?

Jag kommer inte köra så mycket på bana, om jag gör det är det bara på skoj någon gång.

Mvh

D211 GP Racer är racegummi. Rekommenderar inte att ha det på gata.
Inte om du bara ska åka bana nån gång ibland.
Det blir ingen bra ekonomi i det.

Ett lämpligare däck för gata är så Qualifier 2 som är ett sportdäck eller Sportsmart som är det vassare av de 2 med utmärkta våtegenskaper samt att det går att åka ruskigt fort på bana med det utan större problem.

D211 GP Racer är racegummi. Rekommenderar inte att ha det på gata.
Inte om du bara ska åka bana nån gång ibland.
Det blir ingen bra ekonomi i det.

Ett lämpligare däck för gata är så Qualifier 2 som är ett sportdäck eller Sportsmart som är det vassare av de 2 med utmärkta våtegenskaper samt att det går att åka ruskigt fort på bana med det utan större problem.

Tack för svar :) Blir ett Sportsmart då!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park