Nån som kan synka förgasare för en rimlig peng runt norra Stockholm!!!

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Tjenare,

Har en mysig liten busig Suzuki gsx750f - 89 som är i behov av lite omsorg av någon annan än mig. Jag har hållit på hela helgen och tillfredsställt hojjen med diverse meckningar, uppfräschningar och insmörjningar. Skulle även behöva synka förgasarna på han och det är ingenting jag har lust att göra själv. Dels för att jag inte är 100% på hur man gör sen har jag ingen lust att köpa klockor för 1500Kr. Ska du åka till en riktig verkstad å göra det kostar det ju minst 1000kr och det är saftigt tycker JAG.

Tänkte därför höra om det finns någon som är villig och har lust?!

Har du kollat och ställt ventilerna? Annars skulle jag rekommendera det innan du synkar. Köp två bränsletrycksmätare på biltema för ca 80:-. Två strypskruvar för slang hos en akvarieaffär. Koppla på mätarna styckevis på tex 4ans förgasare stryp slangen till nålen bara darrar inte fladdrar vrid glaset på mätaren till nålen står på samma ställe på bägge mätarna. Koppla dem på förgasare 3 och 4 justera med skruven mellan förgasarrna till nålarna står lika. Sedan på förgasare 1 och 2. Sist på 2 och 3 och voila allt är synkat. Obs tmgångsvarvet vid synkningen bör stå på mellan 1700 och 1900 varv.

Har du kollat och ställt ventilerna? Annars skulle jag rekommendera det innan du synkar. Köp två bränsletrycksmätare på biltema för ca 80:-. Två strypskruvar för slang hos en akvarieaffär. Koppla på mätarna styckevis på tex 4ans förgasare stryp slangen till nålen bara darrar inte fladdrar vrid glaset på mätaren till nålen står på samma ställe på bägge mätarna. Koppla dem på förgasare 3 och 4 justera med skruven mellan förgasarrna till nålarna står lika. Sedan på förgasare 1 och 2. Sist på 2 och 3 och voila allt är synkat. Obs tmgångsvarvet vid synkningen bör stå på mellan 1700 och 1900 varv.

Lyd anders råd! Billigt och enkelt att göra :)

Helt ärligt så fattar jag fan NADA!!!!

Hahah:P

Får nog svälja att det kostar lite pengar och låta någon annan göra det istället!

Gör ett försök på en guide!

#1: Mät/Justera ventilspelet.

#2: Köp 2 st Vakuummätare på Biltema, samt 2 slangstrypningar (Finns i butiker som säljer akvarietillbehör)

#2,5: Justera tomgången till mellan 1700 - 1900 varv

#3: Montera först en vakuumklocka med monterad slang+slangstrypare på valfri förgasare.

#4: Skruva på slangstryparen tills nålen på vakuumklockan slutar att fladdra.

#5: Montera mätare nr2 på samma förgasare och upprepa steg #4

#6: Kolla att mätare nr1 samt nr2 visar samma värde när du sätter de på samma förgasare, om de inte gör det så vrider du på glaset på en av mätarna tills de visar lika.

Synkningsdags :yoparty

#7: Sen monterar du mätare nr1 på förgasare 3 och mätare nr2 på förgasare 4, justera nu på skruven som sitter på axeln mellan förgasarna tills Vakuumklockorna visar samma värde.
Därefter monterar du mätare nr1 på förgasare 1 och mätare nr2 på förgasare 2, justera till lika värde.
Efter det monterar du mätare nr1 på förgasare 2 och mätare nr2 på förgasare 3, justera till lika värde.

Hoppas det går bra!

Last edited:
Gör ett försök på en guide!

#1: Mät/Justera ventilspelet.

#2: Köp 2 st Vakuummätare på Biltema, samt 2 slangstrypningar (Finns i butiker som säljer akvarietillbehör)

#2,5: Justera tomgången till mellan 1700 - 1900 varv

#3: Montera först en vakuumklocka med monterad slang+slangstrypare på valfri förgasare.

#4: Skruva på slangstryparen tills nålen på vakuumklockan slutar att fladdra.

#5: Montera mätare nr2 på samma förgasare och upprepa steg #4

#6: Kolla att mätare nr1 samt nr2 visar samma värde när du sätter de på samma förgasare, om de inte gör det så vrider du på glaset på en av mätarna tills de visar lika.

Synkningsdags :yoparty

#7: Sen monterar du mätare nr1 på förgasare 3 och mätare nr2 på förgasare 4, justera nu på skruven som sitter på axeln mellan förgasarna tills Vakuumklockorna visar samma värde.
Därefter monterar du mätare nr1 på förgasare 1 och mätare nr2 på förgasare 2, justera till lika värde.
Efter det monterar du mätare nr1 på förgasare 2 och mätare nr2 på förgasare 3, justera till lika värde.

Hoppas det går bra!

Grymt!! TACK!

Jag har ett set om 4st klockor. Vars monterar jag dem? Ska jag sedan skruva och mixtra tills alla mätare står på samma?

Jag har ett set om 4st klockor. Vars monterar jag dem? Ska jag sedan skruva och mixtra tills alla mätare står på samma?

Här ser du vart du ska montera slangarna.
cap_drawing.jpg

Jättesmidigt med 4 klockor, kolla dock att alla visar samma värde på en förgasare :tummenupp

Last edited:
Här ser du vart du ska montera slangarna.
cap_drawing.jpg

Jättesmidigt med 4 klockor, kolla dock att alla visar samma värde på en förgasare :tummenupp

Okej..Ser det lika dant ut på min hoj, Suzuki gsx 750f - 89 ? eller ska dom anslutas någon annans stans där? .

Så om jag fattat rätt är det bara lyfta undan tanken, ansluta klockorna sen rocka på?

Okej..Ser det lika dant ut på min hoj, Suzuki gsx 750f - 89 ? eller ska dom anslutas någon annans stans där? .

Så om jag fattat rätt är det bara lyfta undan tanken, ansluta klockorna sen rocka på?

Det kanske inte ser identiskt ut men du kommer förstå var klockorna ska sitta.

Men annars så stämmer det du säger :tummenupp

Du kommer behöva en lång, smal näbbtång för att få bort gummipluggarna på anslutningarna

En av dom lättare cyklarna att justera

Nu lyfter jag en gammal tråd, men när jag kopplade in bränsletrycksmätaren från biltema så gick den sönder innan jag hann strypa flödet. Kanske bättre att strypa först och sedan öppna tills den darrar lite.

Sen att vrida på glaset, vad skulle det göra för skillnad? Det är ju bara en hylsa med glas. Jag förstår inte hur den ska kunna ändra en inställning.

Någon som vet vilken ordning man ska synca på en zxr750 -89? 1-2 3-4 2-3 ?

// Tom

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey