Nån som kan hjälpa??

• Thread starter Thread starter *DIABLO*
  • Start date Start date

*DIABLO*

Guest
Tja!! sålde en bil för ca: 3 veckor sen.. O nu idag ringde killen som köpte bilen, han sa att han gjort en felsökning på bilen o att det va läckage från styrservon o avgassystemet, o han ville att jag ska betala o att jag enligt konsumentköpslagen är skyldig till det, någon som vet?? är jag skyldig att betala , har ett pappaer där det står att bilen säljes i befintligt skick

yamahaR6_03 skrev:
Tja!! sålde en bil för ca: 3 veckor sen.. O nu idag ringde killen som köpte bilen, han sa att han gjort en felsökning på bilen o att det va läckage från styrservon o avgassystemet, o han ville att jag ska betala o att jag enligt konsumentköpslagen är skyldig till det, någon som vet?? är jag skyldig att betala , har ett pappaer där det står att bilen säljes i befintligt skick
du är inte skyldig till nåt i efterhand när det e privatköp
befintligt är befintligt :fakta

Hahahahahahahhaa.... skratta åt honom nästa gång han ringer o säg att han ska ge fan i dig nu.

Det är ju upp till honom att kolla.
Visste du om det är det ju lite tråkigt. Men vill han ha garanti så hänvisa honom till närmaste bilhandlare.

Idioter e dem.

Det är upp till honom att kontrollera bilen. Enda chansen att du skall få betala är om du har ljugit och sagt att det är helt när du vet om att det är trasigt.

Skorpan skrev:

Han sa att han pratat med konsumentköpdlsgen o att dem säger att vårat papper inte gäller för att felen var dolda... Men alltså dem var ju dolda för mig med jag kunde inte veta om dem, och han kunde ju ha mtestat bilen innan

Skorpan skrev:
Japps såvida du inte lovat garanti....
Har du skrvit att den var i befintligt skick som den såldes?

///Mats

yamahaR6_03 skrev:
Han sa att han pratat med konsumentköpdlsgen o att dem säger att vårat papper inte gäller för att felen var dolda... Men alltså dem var ju dolda för mig med jag kunde inte veta om dem, och han kunde ju ha mtestat bilen innan

Han ljuger.

Hans konsumentkontakt kommer bara säga att det är upp till honom att kolla.

han är bara arg. Skit i honom totalt bara.

Om du kände till felet eller borde ha känt till det så är köpet troligtvis ogiltigt enligt köplagen även om det stod befintligt skick på kvittot.

I det här fallet är det tveksamt att du är skyldig till något alls. Å andra sidan kan man ju va schyst ändå och förlika på en rimlig nivå om man känner att man faktiskt "lurat" någon, medvetet eller omedvetet.

Edit: Om du är skyldig nåt eller inte beror förutom ovanstående även på vilket pris han betalade i förhållande till marknadspriserna samt hur allvarligt felet är.

Last edited:
Sen finns det ju dom som helst vill ha allt gratis och med livstids garanti...

Mingves skrev:
Japps såvida du inte lovat garanti....
Har du skrvit att den var i befintligt skick som den såldes?

///Mats
bilen säljes i befenligt utan lån är vad jag skrev

yamahaR6_03 skrev:

Dåså, då kan han gråta för att han inte ville bekosta en felsökning utan att själv vara bilens ägare.

berggren_martin skrev:
Om du kände till felet eller borde ha känt till det så är köpet troligtvis ogiltigt enligt köplagen även om det stod befintligt skick på kvittot.

I det här fallet är det tveksamt att du är skyldig nåt. Å andra sidan kan man ju va schyst ändå och förlika på en rimlig nivå om man känner att man faktiskt "lurat" någon, medvetet eller omedvetet.

jag kände inte till felen på bilen , oljeläckage e svårt att se, o nu tror jag inte att de läcker mycket kanske lite isåfall, han kunde ju ha kört bilen till verksta innan han köpte, för dem felen är inga synliga fel alltså kan inte jag heller ha känt till dem

berggren_martin skrev:

I det här fallet är det tveksamt att du är skyldig till något alls. Å andra sidan kan man ju va schyst ändå och förlika på en rimlig nivå om man känner att man faktiskt "lurat" någon, medvetet eller omedvetet.

Edit: Om du är skyldig nåt eller inte beror förutom ovanstående även på vilket pris han betalade i förhållande till marknadspriserna samt hur allvarligt felet är.

han köpte bilen minst 10 tusen billigare än den billigaste på blocket, jag sålde billigare för att de va läckage i avgassystemet o en liten spricka i fördelaren o dem felen visste han om, men jag kände absolut inte till något annat fel, men som sagt han kunde ha kört bilen till en verkstad o kollat alllt de där

yamahaR6_03 skrev:
han köpte bilen minst 10 tusen billigare än den billigaste på blocket, jag sålde billigare för att de va läckage i avgassystemet o en liten spricka i fördelaren o dem felen visste han om, men jag kände absolut inte till något annat fel, men som sagt han kunde ha kört bilen till en verkstad o kollat alllt de där

Köper han en redan risig bil och gnäller över att det finns fler fel e han ju dum på riktigt :kocko

yamahaR6_03 skrev:
köper han en bil utan o testa den innan så får han fan skylla sej själv
kan du inte fråga han om han vill köpa min bil oxå?? :lol :lol :lol

Skorpan skrev:
köper han en bil utan o testa den innan så får han fan skylla sej själv
kan du inte fråga han om han vill köpa min bil oxå?? :lol :lol :lol

hahah jo ska ta fråga om han ringer igen :rofl

berggren_martin skrev:
...

Ngn har läst på!

Om han har kontaktat "konsumentköpdlsgen", vad fan det nu är, så kan säkert vedebörande upplysa honom om att det inte är konsumentköplagen som gäller mellan privatpersoner.

Så länge du inte kände till felen är du safe, det faller inom hans undersökningsplikt.

Edit: Hur gick det med projjan?

yamahaR6_03 skrev:
Då är det bara att tipsa honom om plastic padding och silvertejp.. Du har inget ansvar..... Som flera andra före mig har sagt.. I befintligt skick är i befintligt skick.. Han har inget att komma med.. Sen är det upp till dig om du vill vara schysst eller inte... Men några skyldigheter har du inte...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti