Nån som kan bil-el? säkringsfråga

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Tjejen har en Renault Clio 1.2 2002:a

Bilen går varm vid krypkörning så jag började kolla runt lite, det visade sig att säkringen till fläktmotorn går sönder så fort den ska snurra igång...

Säkringen är på 30 amp...kan jag byta & testa med en 40 amp, eller riskerar man problem då?

Har läst mig till att en sliten elmotor slukar mer ström & blåser därmed säkringarna..

Vad tror ni? :va

Känner igen det där. Lagade en rådjurskrock före semestern och böt kylare och fläkt på en clio, kommer inte ihåg riktigt vad det var för fel men 30 amp säkringen gick på den med efter att fläkten gått ett par sekunder. ska försöka komma ihåg kolla imorgon vad det var för fel

Låter (föga förvånande) som om nåt är galet i fläkten. Ligger det några andra delar på samma säkring eller är det endast fläkten?

Försök först kolla så att ledningarna är hela, kan ju vara en liten skada nånstans på en sladd så att det kortsluter när den ska gå igång. Om det inte hjälper så är det troligen nåt galet i själva fläkten. Om fläktmotorn är billig - köp ny.
I extremfall kan man ju lämna in bilen på service men..

Går dom direkt så skulle jag tro att det är något fel med fläkten, sitter den fast? Skulle inte tro den kräver 40As säkring för kontinuerlig last. Nåt är fel.

Edit: Pucktrea. Fan.:huvet

Edit2: Puckfyra t.o.m

Last edited:
Hej på er!

Fläkten går fritt, ingen friktion....snurrar som en väderkvarn i kuling.

Så jag antar att det är själva elmotorn som klappat ihop...kollat kablar + anslutningar så gott jag kan.

Får väl kolla efter en fläktmotor & byta ut sen, tack grabbar!:tummenupp

Finns det inte tröga säkringar till bilar? Vid start drar ju motorn säkert en del, har du då en trög säkring kanske det funkar?

Byt INTE säkring till större än original. Se det såhär: Renault har nån ingenjör som lagt x antal timmar för att räkna ut hur stor säkring som behövs. Går den säkringen sönder beror det på något. Det något är ganska så säkert att fläktmotorn är kass. Byt motorn, så håller säkringen.

Testkör fläkten med en kabel direkt från batteriet, startar den och går bra så är kortslutningen någon annanstans (jag förutsätter en kortslutning, eftersom fläkten går runt lätt) än i fläktmotorn.
Det kan ju vara dumt att byta fläkt för en tusing först för att sedan upptäcka att kabeln har skavt av i en genomföring någonstans

Inte för att vara sån men det är ju en fransk bil... :arsele

HönaPower skrev:
2391869 Hejs

Tjejen har en Renault Clio 1.2 2002:a

Bilen går varm vid krypkörning så jag började kolla runt lite, det visade sig att säkringen till fläktmotorn går sönder så fort den ska snurra igång...

Säkringen är på 30 amp...kan jag byta & testa med en 40 amp, eller riskerar man problem då?

Har läst mig till att en sliten elmotor slukar mer ström & blåser därmed säkringarna..

Vad tror ni? :va

Man ska aldrig .. aldrig byta till en säkring som är "större" när den håller på o gå sönder sådär. Då tappar man ju hela konceptet med säkringar, inte så kul att bränna el ledningar o så. Har du kollat upp fläktmotorn? Kan ju vara den som har dåliga lager eller nått som gör att det behövs massor med ström för att få den att snurra ..

Bara en tanke ..

Nej jag vet, vill inte heller hänga i en 40 AMp, men Svärefar tyckte det var en bra idé...även 50 Amp tyckte han...ehhh:rolleyes:

Nej det får bli att rulla den till renault verkstad...tyvärr

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...