Nån som har en dtr125 a ???

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Hej, vill veta fördelar och nackdelar med dt125r...från -96 och framåt.

Ska kanske köpa en dt125re...(elstart). :hihi

Undrar om det är mycket strul med dt, vad strular isf...strandard fel?

1 Är det svårt med delar?

2 Är det en rolig hoj?

3 Vilka års modeller mhar samma motor.

4 Och det viktigaste...prestanda uppgifter

5 Svårt med delar till elstarten?

6 Gör effektsystem mycket?

Är dom prisvärda?

Tacksam för alla svar. Hellst från någon som har en själv och vet... :Bugar

Mvh erik
 
bossjan skrev:
Tacksam för alla svar. Hellst från någon som har en själv och vet... :Bugar

Mvh erik

1. Nej.
2. Beror på om den är strypt eller ej.
3. Pass.
4. 24 hästar har jag för mig att den har.
5. Fan ska du med elstart? Riktiga män kickar.
6. Bättre ljud, nån häst mer, du märker att det inte är original iaf.

Prisvärda japp, dom skär aldrig.

Så min lilla kunskap duger inte?
 
Jo...verkar så... :tummenupp

Tack för svaren...vet du vilket år dom blev strypta i tändningen?

Vart är dom strypta?

Svårt och plocka strypningen?

Skär aldrig? :va

Mvh erik
 
bossjan skrev:
Jo...verkar så... :tummenupp

Tack för svaren...vet du vilket år dom blev strypta i tändningen?

Vart är dom strypta?

Svårt och plocka strypningen?

Skär aldrig? :va

Mvh erik

Visste inte ens att dom var i tändningen o rotade, isf gissar jag på 98 för det var väl då den nya modellen kom.

Brukar vara en i avgassystemet iaf, det vet jag.

Den i avgassystemet kan vara krånglig beroende på var den sitter, finns den som sitter i början på kröken och den en bit in som man måste dela på kröken för att få ut.

Nope, har aldrig hört att en dt 125a har skurit, tror det var johanjulgran på forumet som hade glömt att fylla på olja o körde utan olja i en timme, den nöp inte ens då.
 
blir en jävla skillnad om man drar pluggen som sitter ca 2dm in i kröken :)
sen om du byter ut ljuddämparn så blire lite goare ljud oxå :tummenupp

det där med strypning i tändningen vete fan om det stämmer? :3freak

rolig hoj med landsvägsdäck, men säkert ännu roligare med motard :yoparty

min har alldrig strulat, bara man sköter om dom så håller dom..
 
bossjan skrev:
Hej, vill veta fördelar och nackdelar med dt125r...från -96 och framåt.

Ska kanske köpa en dt125re...(elstart). :hihi

Undrar om det är mycket strul med dt, vad strular isf...strandard fel?

1 Är det svårt med delar?

2 Är det en rolig hoj?

3 Vilka års modeller mhar samma motor.

4 Och det viktigaste...prestanda uppgifter

5 Svårt med delar till elstarten?

6 Gör effektsystem mycket?

Är dom prisvärda?

Tacksam för alla svar. Hellst från någon som har en själv och vet... :Bugar

Mvh erik
1. Nej, förmodligen den 125:a som det är lättast att få delar till.
2. Jepp, ostrypt.
3.Alla DTR har likadan motor, den fick lite mer effekt nån gång i mitten av 90-talet. Samma motor som i TZR, lite annan trimning på dom bara.
4.24,48hk ostrypt, äldre modeller har nån häst mindre.
5. Elstart är för fjollor, + att batteriet knappt klarar det.
6. Har effektsystem på min, har aldrig köru utan.. Men den går iaf bra.


Förmodligen den 125:a som är mest problemfri... iaf en av dom. Om den skulle skära (mot förmodan) så är det nästan alltid ett ägarfel (för litet munstycke, mm). Det finns 2 överdimensioner i cylindern.

EDIT: strypningen sitter i kröken, och en tjock topplockspackning.
 
Last edited:
Det är en prisvärs hoj.

Vill du ha elstart så kan du köpa en -04 och fram är det standrad, vet inte om äldre har det :confused:

start motor kan du köpa hos en yamaha återförsäljare (skit bra med start så man slipper kicka)

Ska du ta ut strypningen så måste du som sagt dela kröken.

Min har aldrig stulat, men den är rätt ny så det ska den inte då ju :tummenupp
 
Hej på er yamaha dt 125 98 till 03 har en liten stryp ring mitt i kröken men det gör ingen stor skillnad men därimot finns det en elektronisk strypning i hastighetsmätaren, på baksidan själva hust sitter det en liknande glas säkring ,tabort å klipp sladdarna å isolera sladdarna, meka dit en annan slut dämpare så går den ok ...för att vara en moppe...... :tummenupp
 
Last edited:
Tändningsstrypning från 98:a stämmer verkligen inte.
Att batteriet inte klarar elstart är också lögn. Kraftfullare batteri på de med elstart! :fakta

Det där med att det sitter nån strypning vid hastighetsmätaren låter också jävligt skumt.

YPVS strypning är vanligt och det gör mkt (iaf på min hoj)!
 
Nu har jag äntligen köpt en DT :D

Det är en -88, vet dock ej om den är strypt. :confused:

Den toppar ca 115, och varvar då ca 7500. Man får nästan pressa den de sista 5-10 kilometrarna. Den vill inte varva mer än ca 8500-9000 varv då man står still, då börjar den bluddra och ha sig.

Den svarar hyfsat på gas och är stark.

Ganska svår att få upp på wheelie.

Drar enkelt trimmade mopeder, som t.ex Derbi med metrakit.

Är den strypt och isåfall hur?
 
125kubik skrev:
Nu har jag äntligen köpt en DT :D

Det är en -88, vet dock ej om den är strypt. :confused:

Den toppar ca 115, och varvar då ca 7500. Man får nästan pressa den de sista 5-10 kilometrarna. Den vill inte varva mer än ca 8500-9000 varv då man står still, då börjar den bluddra och ha sig.

Den svarar hyfsat på gas och är stark.

Ganska svår att få upp på wheelie.

Drar enkelt trimmade mopeder, som t.ex Derbi med metrakit.

Är den strypt och isåfall hur?


Strypt i avgasröret.

Gör så den inte vill varva mycket mera än ca 7000 som du säger.
Antingen får du skära upp röret o ta bort det lr köpa effekt.

überjahn skrev:
Hej, vill veta fördelar och nackdelar med dt125r...från -96 och framåt.

Ska kanske köpa en dt125re...(elstart). :hihi

Undrar om det är mycket strul med dt, vad strular isf...strandard fel?

1 Är det svårt med delar?

2 Är det en rolig hoj?

3 Vilka års modeller mhar samma motor.

4 Och det viktigaste...prestanda uppgifter

5 Svårt med delar till elstarten?

6 Gör effektsystem mycket?

Är dom prisvärda?

Tacksam för alla svar. Hellst från någon som har en själv och vet... :Bugar

Mvh erik

1: Nej.

2: Ostrypt lr med effekt är den helt okey.

3: Vet inte riktigt men 98-03 e ja nästan 100% på att dom är identiska.
04a o 05an är väll lite annourlunda?

4: Ska köra streetrace den 25e, 201 meter, kan komma me siffror då.
Topfart nu är ca 135 lite beroende på humör.

5: Elstart totalt onödigt då den alltid i stort sett startar på första kicken, annars 2dra.

6: Från ca 15 till 25-28.
Så ja det gör MYCKET.
Sen slipper den låta som en symaskin oxå.

Den nya 05an går väll på runt 45 000?
Verkligen inte prisvärt enligt mig.
Men en 00-03a kan du väll få hyffsat billigt.

Kört 700 mil med effektsystem på o inte någonting har krånglat lr gått sönder.
Alltid startat och gått bra oavsett väder.
Ståt ute i regn i säkert 2-3 dar i sträck o ändå startat på första kicken o gått perfekt.
 
Last edited:
Okaj, säker på att den inte skulle kunna vara strypt i CDI med, eftersom den bluddar vid ca 9000 varv? Om det nu inte är så att det är för litet huvudmunstycke på...

Kan den vara strypt i insuget med?

Men skära upp böjen, varför skulle en sådan strypning sitta långt in på en så gammal modell som -88?

Bör man byta huvudmunstycke efter att ha dratt pluggen i böjen?

Vad kostar en effektböj på ett ungefär?
 
125kubik skrev:
Nu har jag äntligen köpt en DT :D

Det är en -88, vet dock ej om den är strypt. :confused:

Den toppar ca 115, och varvar då ca 7500. Man får nästan pressa den de sista 5-10 kilometrarna. Den vill inte varva mer än ca 8500-9000 varv då man står still, då börjar den bluddra och ha sig.

Den svarar hyfsat på gas och är stark.

Ganska svår att få upp på wheelie.

Drar enkelt trimmade mopeder, som t.ex Derbi med metrakit.

Är den strypt och isåfall hur?


Tveksamt om det finns strypningar kvar på en -88 låter mer som om YPVS:en behöver ställas in.
Kolla in http://www.dtr125.co.uk/ där finns massa tips om det mesta för DT-ägarn.
 
125kubik skrev:
Okej, kan det ställa till det så mycket?

Länken fungerade inte, säker på att du skrev rätt :confused:

Den funkar när jag klickar på den.

Här kommer den igen:
www.dtr125.co.uk

Min -89:a ville inte varva över 8000 när jag köpte den.
Nu efter att jag fixat YPVS:en så varvar den 11000 utan problem. (iof bytte jag till ett 250 munstycke samtidigt, satt ett 240 innan)
 
Nu fungerar länken, tackar! :tummenupp

Så man ska alltså ställa in och göra rent den enligt guiden på sidan?

Har problem med att hojen även är en aning svårstartad då den är kall, kanske kan detta också ha med YVPS:en att göra?

Gick den mycket bättre efter det att du ställt in den?
 
125kubik skrev:
Nu fungerar länken, tackar! :tummenupp

Så man ska alltså ställa in och göra rent den enligt guiden på sidan?

Har problem med att hojen även är en aning svårstartad då den är kall, kanske kan detta också ha med YVPS:en att göra?

Gick den mycket bättre efter det att du ställt in den?

Detta med kallstarter kan ha med YPVS:en att göra dock tror jag mer på något annat som, felinställd förgarsare, skitig förgasare, dålig gnista, dåligt tändstift.

Jo min gick bättre efter, mycket p.g.a att min YPVS satt "fast" halvöppen.
Jag fick bättre knuff på de höga varven efter att jag fixade den.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top