Nån som fått problem efter att ha kört utobordare olja 2 takt, på mc?

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Tänkte börja köra med Aspen 2 takts utombordar olja på min Jawa 350 (2 takt), med sidovagn så ungarna slipper rök i vagnen.
På många sidor så läser jag att det är ok.
Och på en del sidor läser jag att det inte är ok, för att oljan är till för utombordare som är vattenkylda och har då en lägre arbetstemperatur än en luft kyld tvåtaktare tex som min Jawa.
Jag har ändå förstått att en hel del kör på utombordar olja på mc 2 takt.

Nu undrar jag,
Har någon av er fått problem efter att ni har kört på 2takts utombordar olja??

Skriv gärna alla som har kört på sånn olja.

har inte kört på denna olja, men om du har problem med rök så kan jag rekomendera Sweedex 2 taktsolja som är en mycket bra olja som rycker väldigt lite.

De som å andra sidan trimmar utombordsmotorer brukar gå över på MC-oljor då de tål högre temperaturer och lägre oljeinblandning ;)

Att hitta nån som fått problem blir nog svårt, troligen kommer det fungera utmärkt då din gamla jawa säkert har både ganska moderat effektuttag samt lågt varvtal och förbränningstemperatur, jämfört med en 85cc crosshoj iaf. Men är helt olika klassningssällskap för båtar och motorcyklar så oljorna har defenitivt annorlunda fokus. Utombordsoljan ska smörja dugligt med 5 gradigt kylvatten i motorn (när man kör på våren) och får inte skada tändstiften eller vatten/natur. MC oljor ska klara 10 varv på en crossbana med motorn på >10000rpm

Utombordsmotorer ryker dock också, så frågan är om det gör någon skillnad för dig, kanske bättre leta upp någon bra "low smoke"-olja för MC bruk ?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back