Nån graffemålare? Här kan vi leka lite :)

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Last edited:
t-rex skrev:
Ha ha, eller hur. Vad ÄR skillnaden? Domännamnet var ju rätt träffande...

Skilnaden enligt mig är att grafitti är konst, dvs sånt jag lade upp... stora snygga målningar (ego). Klotter är "Kuk" "röv" "Danni" osv som kluttras ner i textform utan nån somhelst artisteri.

t-rex skrev:
Ha ha, eller hur. Vad ÄR skillnaden? Domännamnet var ju rätt träffande...

Graffiti - Målningar
Klotter - Oftast graffitimålarens signatur som "bombas" dvs. skrivs runt i stan för att andra målare ska se att han/hon är "känd".

Kay skrev:
Skilnaden enligt mig är att grafitti är konst, dvs sånt jag lade upp... stora snygga målningar (ego). Klotter är "Kuk" "röv" "Danni" osv som kluttras ner i textform utan nån somhelst artisteri.

Klotter är så totalt obegripligt för, jag menar, en stor målning på en annars grå betongvägg (stör mig inte mkt på typ tunnelbanavagnar heller) är ju snyggt men vad är det för coolt med att bomba en buss eller tbanevagn? Är det inte bättre att försöka lära sig måla på riktigt istället för att springa runt med spritpennor o spela tuff?

Coola Ola skrev:
Klotter är så totalt obegripligt för, jag menar, en stor målning på en annars grå betongvägg (stör mig inte mkt på typ tunnelbanavagnar heller) är ju snyggt men vad är det för coolt med att bomba en buss eller tbanevagn? Är det inte bättre att försöka lära sig måla på riktigt istället för att springa runt med spritpennor o spela tuff?

Helt rätt. Människor som bombar kan säkert inte måla heller. Finns inget värre än att förstöra fasader och annat...

Hmmm, lemme get this straight...

Om drar en sten i tanken på en hoj, så är det vandalism, men om jag omsorgsfullt och metodiskt demolerar samma hoj med ett bollträ till oigennkännlighet och kallar det konst, då är det ok?*

Har inte klottrare föräldrar med hus som de kan måla på? En sjysst villa i Djursholm med en målning på, det hade la vart nåt?

Gott initiativ med hemsidan dock. Håller sig konst där konst bör hållas blir alla glada!

*Tror det var Sgt. pepper som hittade på liknelsen.

Jag är inte emot grafitti som konstform, om den utförs där den FÅR utföras. I många utlädnska storstäder finns det låååånga väggar där man som grafittimålare får hållas utan att råka i trubbel. Huruvida detta existerar i Sverige vet jag ej, men jag tycker att det vore något att anamma, då snygg grafitti verkligen kan liva upp ett annars trist betongsamhälle.

t-rex skrev:
Hmmm, lemme get this straight...

Om drar en sten i tanken på en hoj, så är det vandalism, men om jag omsorgsfullt och metodiskt demolerar samma hoj med ett bollträ till oigennkännlighet och kallar det konst, då är det ok?*

Har inte klottrare föräldrar med hus som de kan måla på? En sjysst villa i Djursholm med en målning på, det hade la vart nåt?

Gott initiativ med hemsidan dock. Håller sig konst där konst bör hållas blir alla glada!

*Tror det var Sgt. pepper som hittade på liknelsen.

Fin liknelse om man förespråkar illegala målningar...gör jag det nånstans?

Schyssta målningar har jag inget mot, även om de råkar vara illegala på en trist betongvägg utmed pendeln, tunnelbananen etc. Ser det knappast som vandalism. Däremot stör jag mig på "bombarna" och vandalerna som förstör alltför mycket.
Har målat rätt mycket själv, torskat för det också en gång i tiden, eller snarare på stenåldern, men höll det till tunnlar och betongmurar, förutom den på plugget :rolleyes:

Kay skrev:
Fin liknelse om man förespråkar illegala målningar...gör jag det nånstans?

Tja, om grafitti utförs där den inte får utföras är det att betrakta som vandalism. Sedan får det vara hur snyggt som helst, det är fortfarande olagligt.

McB skrev:
Tja, om grafitti utförs där den inte får utföras är det att betrakta som vandalism. Sedan får det vara hur snyggt som helst, det är fortfarande olagligt.

Upp till betraktaren att säga vad som är snyggt och ej, men jag förespråkar inte illegal graffiti nånstans ovan, utan hänvisar till en sida där man kan måla på datorn, sen att man blir bombad med massa anti-grafittiinlägg är bara larvigt när det inte är det de handlar om.

Kay skrev:
Upp till betraktaren att säga vad som är snyggt och ej, men jag förespråkar inte illegal graffiti nånstans ovan, utan hänvisar till en sida där man kan måla på datorn, sen att man blir bombad med massa anti-grafittiinlägg är bara larvigt när det inte är det de handlar om.

Lugn och fin nu. Jag frågade vad skillnaden var. Då beskrevs det ena som klutter och det andra som konst. Därav liknelsen, samt frågan.

Kay skrev:

Nej, du har inte förespråkat någon form av illegal handling, och det är heller inte det tråden handlar om. Det vi diskuterar är huruvida det är försvarbart att måla, snyggt eller ej, på offentliga platser, som sedan får städas bort med skattebetalarnas pengar.

Jaja... men skräpa inte ner min lilla tråd med det :tummenupp
Jag trodde att folk skulle tycka det var lite roligt att kludda på datorn och lägga upp sina verk här, men icke :(

Ravetrancer skrev:
Jag tycker den var fin Kay....

Du är en trevlig snubbe du rejvis :hej :tummenupp

Bara jag som har väldigt kul med den sidan eller? Kom igen nu gott folk! Släpp ut artisten i er! :)

Kay skrev:
Helt rätt. Människor som bombar kan säkert inte måla heller. Finns inget värre än att förstöra fasader och annat...

Stämmer precis!

Jag tillhörde dem som var med när hela Breakdance grejen kom i början av 80-talet (jo, breakdance var det som kom först, hip-hop visste vi inte vad det var då) och som sedan fortsatte med hela hip-hop kulturen.

Kan knappt göra en streckgubbe så det blev till att försöka göra sig känd genom att "tagga", dvs skriva sin signatur på allt, överallt.
I början hade vi pennor i rosa, ljusgrönt osv som inte fastnade så bra och kom det någon från SL så sa de bara åt en att ta bort det man hade skrivit. Så låter det nog inte i dag.

Sägas bör att jag inte var i närheten av de riktiga "kungarna" i Stockholm men att se sitt namn lite här och där när man åkte pendeltåg till plugget var inte helt fel.

Det roligaste var dock själva spänningen eftersom det var olagligt men eftersom vi tog det ganska försiktigt (läs "vi var fega") så torskade vi aldrig.

Svårt att förstå hela grejen nu när man passerat 30 :tungan

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back