Några nybörjarfrågor

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Håller som sagt på att leta hoj. Läser en massa tidningar och trådar här samt pratar med folk. Märker dock att jag inte har kläm på MC jargongen ännu, därav några frågor som några vänliga själar som är gamla i gamet kanske kan hjälpa mig med.

1) Försprång: Vet vad definitionen är, men vad är mycket och vad är litet ? En Speed Triple tex har 84 mm. Detta antar jag är rätt lite, men var går gränsen till 'normal brukshoj' repektive glidare ??

2) Vinkel: Samma sak där, vad är mycket, 'normalt' respektive litet ? En Speed Triple återigen har 23,5 grader.

3) Hjulbas: Liten, normal respektive 'glidar long'. Den längsta jag sett är HD V-Rod 1700 mm, den kortaste Speed Triple = 1395 mm.

Sedan är ju frågan hur dessa parametrar påverkar hojens beteende. Blir en kort koj med jättelitet försprong och mycket brant vinkel instabil och svårhanterad för en nybörjare eller vänjer man sig snabbt om man tar det lungt i början? :confused:

Jag är ju knappast någon expert på ämnet, men jämför en Buell och en V-rod.
De är extrema åt de olika hållen. Kolla måtten från en ER7. Det borde ju vara "standard".

Ju kortare allt är och ju brantare vinkel ju mer snabbstyrd och ju mer orolig blir hojen i högre farter. Det kan jämföras lite med en snowboard. Ju kortare snowboard ju smidigare och roligare är den, sålänge det inte går för fort.

Fundera inte så mycket över måtten, inledningsvis...

Känn efter vilken sorts cykel du vill ha:

En glidare, en racehoj, en fighterliknande (ex KTM Superduke), eller kanske en "vanlig hoj" som inte är så extrem (ex Yamaha Fazer 1000) :va

Provkör lite olika kategorier och känn på skillnaden (Du kan utan tvekan köra en supersporthoj så länge du kör den med förstånd :tummenupp )

Om du sen fastnar för något och börjar jämföra detaljer mellan samma typ av hoj (ex Yamaha mot Honda), då först kanske du kan snegla lite på måtten

(Yamaha R1 =1395 mm :banana )

/ Micke

Motard-/Offroadhojar = Väldigt lättkörda

Sport/"vanlig" hoj, Typ CB 750, Speed Triple, osv = "normal"

R-hoj = Svårast

Tycker jag. Själv kommer jag antagligen att börja med typ en motard (DukeII), för att senare kanske fortsätta med motard eller testa R-hoj..

skoteridioten skrev:
Motard-/Offroadhojar = Väldigt lättkörda

Sport/"vanlig" hoj, Typ CB 750, Speed Triple, osv = "normal"

R-hoj = Svårast

Tycker jag. Själv kommer jag antagligen att börja med typ en motard (DukeII), för att senare kanske fortsätta med motard eller testa R-hoj..

Varför skulle en R-hoj vara svårast att köra????????

:7peta

Lantis skrev:
Håller som sagt på att leta hoj. Läser en massa tidningar och trådar här samt pratar med folk. Märker dock att jag inte har kläm på MC jargongen ännu, därav några frågor som några vänliga själar som är gamla i gamet kanske kan hjälpa mig med.

1) Försprång: Vet vad definitionen är, men vad är mycket och vad är litet ? En Speed Triple tex har 84 mm. Detta antar jag är rätt lite, men var går gränsen till 'normal brukshoj' repektive glidare ??

2) Vinkel: Samma sak där, vad är mycket, 'normalt' respektive litet ? En Speed Triple återigen har 23,5 grader.

3) Hjulbas: Liten, normal respektive 'glidar long'. Den längsta jag sett är HD V-Rod 1700 mm, den kortaste Speed Triple = 1395 mm.

Sedan är ju frågan hur dessa parametrar påverkar hojens beteende. Blir en kort koj med jättelitet försprong och mycket brant vinkel instabil och svårhanterad för en nybörjare eller vänjer man sig snabbt om man tar det lungt i början? :confused:

1=2 dvs försprång är gaffelvinkel.

Skit i vinkelsiffrorna,finns väl vissa R-hojar som mår bra av en styrdämpare pga sin gaffelvinkel (tex R1) annars så tänker tillverkan ut sådant åt oss.

Kort försprång=liten gaffelvinkel =lätt/snabbstyrt och fladdrigt
Långt försprång=stor gaffelvinkel ="trögstyrt" (läs långsamt) och stabilt.

Mer R-hoj ,ju skarpare vinkel för att få den lätt/snabbstyrd.
Mer glidare ,ju större vinkel för att få den "lung" och stabil.
Mer chopper ,ju mer övedriven gaffel.

Sen vänjer man sig vid den hojen man kör och svänger där efter.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park