Några frågor ang yamaha xj900-83

widde

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2007
Hoj
Yamaha xj 900-83
Hej har precis skaffat en fin yamaha men behöver ha reda på följande:

oljemängd i motorn?,eller om det finns någon slags nivåmarkering?

Hur många olje filter det sitter på den?

Om michelin macadam 50 däcken är bra till den här hojen eller om det finns andra vettiga alternativ?

bäst vore väl om det finns en manual att få tag på där allt bra står?:)

mvh widde

Den borde som alla andra hojar ha ett nivåfönster, 3-4 liter borde gå i.

Jag har otroligt svårt att tänka mig att det sitter fler filter än ett.

Det finns nog rätt så gott om bättre däck till dom än Macadam, kolla tex Michelin Pilot Road, Metzler Z6 Roadtec.

Manual är inte dumt nej, Haynes borde ha en till din hoj, kostar väl några hundra eller så :)

okej pilot road 2 tror jag det fanns ett däck som hette,det såg ju bra ut,funderar även på om det kan finnas ett däck som passar till min hoj som går att åka lite grus om man vill,inte för att åka seriös grusåkning med utan enbart ta sig fram utan att behöva krypa.

pilot road verkar inte finnas i den storlek jag behöver som är

bak:120/90-18
fram:100/90-18

dock så finns michelin sirac i 120/80-18 till bak och min fråga är om det är lugnt att köra med ett sånt däck iaf?

80 borde vara höjden på däcket va?

Klarar ett sånt däck av min ganska stora och tunga hoj?

Den borde som alla andra hojar ha ett nivåfönster, 3-4 liter borde gå i.

Jag har otroligt svårt att tänka mig att det sitter fler filter än ett.

Det finns nog rätt så gott om bättre däck till dom än Macadam, kolla tex Michelin Pilot Road, Metzler Z6 Roadtec.

Manual är inte dumt nej, Haynes borde ha en till din hoj, kostar väl några hundra eller så :)

Det ska nog vara diagonaldäck på den där gamla hojen. SÅ risken är att det är Macadam som rekomenderas.

Det går att åka grusväg med alla däck. Men det är sämre att åka asfalt med grusdäck. Så att... Macadam blir nog bra.

SÅ väldigt tung är väl inte en XJ. Ingenting du behöver oroa dig för.

Mats

Det ska nog vara diagonaldäck på den där gamla hojen. SÅ risken är att det är Macadam som rekomenderas.

Det går att åka grusväg med alla däck. Men det är sämre att åka asfalt med grusdäck. Så att... Macadam blir nog bra.

SÅ väldigt tung är väl inte en XJ. Ingenting du behöver oroa dig för.

Mats

mm jag står och väljer mellan macadam och sirac,det är dom enda michelin däcken med rätt dimensioner förutom sirac bak som skiljer på höjden lite.

sirac är inget diagonaldäck va?

nej den väger ca 240kg,så den är ju inte jätte tung.

Var det inte nån som rekomendera mich macadam i nån annan tråd där nån ville ha "bakelit"-däck att slira runt med som skulle hålla i evigheter? (hårda o hala mao)

Jag körade med maccadam på min GSX750EF från 84 och det var inget fel på dem. Den hojjen vägde väl sisådär samma som din.

Slipar du inte knäpuckar i varje rondell så behöver du inte klisterdäck som bara går 400mil.

Macadam 50 funkar jättebra på den cykeln. Körde med dessa däck på min cbr1000f och de funkade kanon, lagom hårda och bra grepp för en sådan cykel. En variant jag provade var Avon Roadrider som fanns i den dimensionen och det var lika bra(möjligen något mjukare) det var något billigare än macadam men det blev väl ungefär samma milkostnad.

sirac är väl att betrakta som offroaddäck så det skulle jag inte rekomendera.

Last edited:
Pirelli Sportdemon är bra på den hojjen - jag har en sån själv och kör med såna däck.

1 oljefilter innanför kåpan mellan grenrören fram (kan vara lite knöligt att få ut men det går - blir dock svårare när de är heta)

Nivåfönster vid bromspedal. -när du fyllt på så det ser riktigt ut - kolla nivå igen efter en provstart av motorn.

Köp en Haynes mekhandbok.

Var det inte nån som rekomendera mich macadam i nån annan tråd där nån ville ha "bakelit"-däck att slira runt med som skulle hålla i evigheter? (hårda o hala mao)

Vad får dig att tro att dom är snorhala?
Jag törs påstå att det är färre som åker omkull pga dåligt grepp med Macadam däck än vad det är förare som åker omkull med kletiga "Super Duper One Fighter Special däck".

Mats

tack så mycket cpms!

modellen är lika från 83-90 i motorn och i chassit till 94 har jag för mig.

Dock så har michelin slutat tillverka macadam 50 däcken och pilot activ har tagit över efter dom så igår beställde jag ett sånt däck ist,men vad jag har läst så är det bara ett uppdaterat bättre däck med ungefär samma egenskaper som macadam,blir nog kanon!

tack så mycket cpms!

modellen är lika från 83-90 i motorn och i chassit till 94 har jag för mig.

Dock så har michelin slutat tillverka macadam 50 däcken och pilot activ har tagit över efter dom så igår beställde jag ett sånt däck ist,men vad jag har läst så är det bara ett uppdaterat bättre däck med ungefär samma egenskaper som macadam,blir nog kanon!

Motor är INTE lika - 83:an är på 853cc
87 är på 891cc
90-94 har sänkt motoreffekt pga försäkringspremier (89hk istället för 98)

Hittade en Tysk 82-94 Service manual med lite Polska (?) i inledningen :)
http://dl.dropbox.com/u/5418730/XJ900_82-94_ger.pdf

Haha tror det är tyska,fattade iaf inget=) men man kan ju kolla på bilderna iaf!

Får gärna hojta till om det hittas en på engelska.

Okej då har jag koll på motorn,dock chassi så som bromsar,fjädring osv lika från 83-90 ?

Pirelli Sportdemon är bra på den hojjen - jag har en sån själv och kör med såna däck.

1 oljefilter innanför kåpan mellan grenrören fram (kan vara lite knöligt att få ut men det går - blir dock svårare när de är heta)

Nivåfönster vid bromspedal. -när du fyllt på så det ser riktigt ut - kolla nivå igen efter en provstart av motorn.

Köp en Haynes mekhandbok.

Ja nu har jag skruvat ut oljefiltret,det gick bättre sen när motorn och rören blev kalla så det gick att vara där och lirka med handen utan att bränna sig.

Last edited:
Har du haft nåt problem med sidostödet..Mitt fjädrar upp snabbt som bara den så en vacker dag så kommer den att ligga ner..Nån som har nåt förslag på vad man kan göra..

Motor är INTE lika - 83:an är på 853cc
87 är på 891cc
90-94 har sänkt motoreffekt pga försäkringspremier (89hk istället för 98)
891cc från 1985 :mattias
Har du haft nåt problem med sidostödet..Mitt fjädrar upp snabbt som bara den så en vacker dag så kommer den att ligga ner..Nån som har nåt förslag på vad man kan göra..
ha koll på att du håller i styret och står stadigt när du tar upp den från sidostödet, vet inte om det finns så mycket annat att göra.
Sen tycker inte att mitt stöd fäller upp sig så jätte snabbt:va

fjädern som drar upp stödet går runt en liten pinne som sticker ut i skruven som håller stödet. byt skruv eller såga av pinnen så får du fälla upp stödet själv sen.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back