Något fel på kopplingen??

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Vårgårda
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Tja.
Jag har en rs 125 -02. Jag har lagt märke till att den driver lite även ifall man har kopplingen intryckt och jag undrar om det är normalt. (Om det inte är det, vad som kan vara fel)??
 
Johannes_88 skrev:
Tja.
Jag har en rs 125 -02. Jag har lagt märke till att den driver lite även ifall man har kopplingen intryckt och jag undrar om det är normalt. (Om det inte är det, vad som kan vara fel)??

Du kan nog börja med att se till att wiren är ordentligt spänd.....glöm inte att du ska ha lite glapp hjälper inte det så har du slitage nere i koplingen...eller kanske kan behöva dra in bulten till tryckplattan men först wiren
 
RS "Alex" skrev:
Du kan nog börja med att se till att wiren är ordentligt spänd.....glöm inte att du ska ha lite glapp hjälper inte det så har du slitage nere i koplingen...eller kanske kan behöva dra in bulten till tryckplattan men först wiren

Vajern är som den ska (Jag har justerat den nyss). Vilken bult är det?? Har du nån bild?? Ska det inte driva något alls??
 
menar du att drevet snurrar eller att hojen rullar iväg?.. eller vill dra.. drevet snurrar även när de är rätt inställt
 
philsson skrev:
menar du att drevet snurrar eller att hojen rullar iväg?.. eller vill dra.. drevet snurrar även när de är rätt inställt

Jag hade den uppe på depåstället förut och när man la i 1 :an så snurrade det lika snabbt både med och utan koppling bara att det gick att stanna däcket utan att den dog med den inne. När man sitter på den känns det som den vill åka iväg men det är inte så mycket och jag har fått för mig att det blir bättre när den blir varm...
 
Johannes_88 skrev:
Jag hade den uppe på depåstället förut och när man la i 1 :an så snurrade det lika snabbt både med och utan koppling bara att det gick att stanna däcket utan att den dog med den inne. När man sitter på den känns det som den vill åka iväg men det är inte så mycket och jag har fått för mig att det blir bättre när den blir varm...

Ingen fara, bara kör på. Kan vara oljan som gör det. Se till att ha rätt sorts olja nästa gång du byter.
 
Johannes_88 skrev:
Jag hade den uppe på depåstället förut och när man la i 1 :an så snurrade det lika snabbt både med och utan koppling bara att det gick att stanna däcket utan att den dog med den inne. När man sitter på den känns det som den vill åka iväg men det är inte så mycket och jag har fått för mig att det blir bättre när den blir varm...
isf låter det som han skrev tidigare.. vajern eller bulten.

EDIT: kan vara ihopklibbade lameller också.
 
Johannes_88 skrev:
Jag hade den uppe på depåstället förut och när man la i 1 :an så snurrade det lika snabbt både med och utan koppling bara att det gick att stanna däcket utan att den dog med den inne. När man sitter på den känns det som den vill åka iväg men det är inte så mycket och jag har fått för mig att det blir bättre när den blir varm...


Om den stått still länge brukar lamellerna klibba i hop sig ut och dra ett par slir på 2:an i sådana fall.

Akta dig för att slira för länge då bränner du lamellerna,slira ,kör en sväng och slira igen.
 
TheDiversion skrev:
Ingen fara, bara kör på. Kan vara oljan som gör det. Se till att ha rätt sorts olja nästa gång du byter.

Jag ska byta till agip gearsynth så snart jag kan få tag i en sån (det står ju att man ska köra på den i instruktionsboken) SOM INTE FINNS PÅ SVENSKA!!!!! (Är det nån som har en instruktionsbok till en -02 a på svenska eller engelska)
 
Johannes_88 skrev:
Jag ska byta till agip gearsynth så snart jag kan få tag i en sån (det står ju att man ska köra på den i instruktionsboken) SOM INTE FINNS PÅ SVENSKA!!!!! (Är det nån som har en instruktionsbok till en -02 a på svenska eller engelska)


kör på 10w40. Typ castrols fyrtaktsolja eller motuls.

Men sådär är det när man lägger i ettan på depåstödet. Helt vanligt.
 
DJM skrev:
kör på 10w40. Typ castrols fyrtaktsolja eller motuls.

Men sådär är det när man lägger i ettan på depåstödet. Helt vanligt.

hur fan är det med oljan egentligen visa avråder mig till 10w 40 och säger det kan vara det som pajade min koppling andra säger den är bäst...det jag hört nu är 80w 90 :confused: :confused:

alltså oljan snurar ju i lådan/ koppling så bara den kan ju driva på lite jag trodde det var mer att du upplevde det när du stod stilla att den ville driva framåt alltså när du typ sitter på den
 
RS "Alex" skrev:
hur fan är det med oljan egentligen visa avråder mig till 10w 40 och säger det kan vara det som pajade min koppling andra säger den är bäst...det jag hört nu är 80w 90 :confused: :confused:

alltså oljan snurar ju i lådan/ koppling så bara den kan ju driva på lite jag trodde det var mer att du upplevde det när du stod stilla att den ville driva framåt alltså när du typ sitter på den


när jag körde eller jag fick med när jag köpte hojjen 75w90 så gick den urkasst med det, gick knappt få i neutralen och låg på som fan. När jag bytte så funka det skit bra. Jag har kört med det i 1500mil så och lådan såg hur fräsch som helst ut när jag tog isär allt.
 
DJM skrev:
när jag körde eller jag fick med när jag köpte hojjen 75w90 så gick den urkasst med det, gick knappt få i neutralen och låg på som fan. När jag bytte så funka det skit bra. Jag har kört med det i 1500mil så och lådan såg hur fräsch som helst ut när jag tog isär allt.

Är inte den oljan bra som rekommenderas i instruktionsboken??
 
Vad står eg. t. ex. 10W/30 för? Vet att det är viskositet men vad står 10:an för och vad står 30 för?

Sen undrar jag om det är ok att köra på 10W40 i lådan fast det står 10W30 i manualen?
 
Johannes_88 skrev:
Tja.
Jag har en rs 125 -02. Jag har lagt märke till att den driver lite även ifall man har kopplingen intryckt och jag undrar om det är normalt. (Om det inte är det, vad som kan vara fel)??
Dina lameller är med 99% säkerhet inte riktigt friska. Kolla det!
 
TheDiversion skrev:
Vad står eg. t. ex. 10W/30 för? Vet att det är viskositet men vad står 10:an för och vad står 30 för?

Sen undrar jag om det är ok att köra på 10W40 i lådan fast det står 10W30 i manualen?

alltså om vi tar det från början.

En läsk tillexempel är mycket lättare att hälla ut än ketchup. Det är olika viskositeter. Detso trögflytande desto högre viskositet. Sen om ketchupflaskan är kall är det ännu trögare att hälla ur den. Där har du att desto kallare det är desto högre viskositet.

Om en olja ska smörja bra vid många minusgrader så ska det vara lågviskositet alltså lättflytande. Men då när den kommer upp i arbetstemp så smörjer den inte såbra. Då om man tar en trögflytande så går det knappt att dra runt motorn i många minusgrader men går bra när motorn är varm.(fyrtaktare)

alltså om den har 10w så är det så trögflytande den är vid en viss temp. och detsamma med andra.

jaa det är ok. Du märker om det är tröckt att växla och så.
 
KalleNorton skrev:
Dina lameller är med 99% säkerhet inte riktigt friska. Kolla det!


Dom är så friska dom kan bli. Bara att dom ligger på lite. Helt normalt.
 
DJM skrev:
Dom är så friska dom kan bli. Bara att dom ligger på lite. Helt normalt.
japp friska som fan! hur ofta står du still med kopplingen indragen? jag lägger alltid i friläge vid rölysen och släpper upp kopplingen för att spara fjädrar och lammeler. även när jag kör bil.
 
frew skrev:
japp friska som fan! hur ofta står du still med kopplingen indragen? jag lägger alltid i friläge vid rölysen och släpper upp kopplingen för att spara fjädrar och lammeler. även när jag kör bil.

Det är ju inte så ofta men jag bara funderade på om det skulle vara så eller om det inte skulle vara det om det slets mer än vanligt.....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top