Något att tänka på ang. SRW

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ni som bokar er i GUL grupp enbart för att det är fullt i RÖD grupp måste visa hänsyn och anpassa tempot efter förhållandet, NN körde i licenstempo i GUL grupp nu i söndags och det är inte bra, många i GUL grupp har inte lång banrutin och är ovana.

Är man snabb nog för vit grupp så ska man inte köra i GUL grupp, meningen är att körningen skall kännas säker och att det ska vara roligt för alla.

Jag har själv provat att köra i GUL grupp med min gamla bly-gathoj och vet att så är fallet.

Anpassa tempot efter gruppen annars blir det fel.

GSXR1100R skrev:
Ni som bokar er i GUL grupp enbart för att det är fullt i RÖD grupp måste visa hänsyn och anpassa tempot efter förhållandet, NN körde i licenstempo i GUL grupp nu i söndags och det är inte bra, många i GUL grupp har inte lång banrutin och är ovana.

Är man snabb nog för vit grupp så ska man inte köra i GUL grupp, meningen är att körningen skall kännas säker och att det ska vara roligt för alla.

Jag har själv provat att köra i GUL grupp med min gamla bly-gathoj och vet att så är fallet.

Anpassa tempot efter gruppen annars blir det fel.

Vissa vill träna omkörningar :tungan

GSXR1100R skrev:
Är man snabb nog för vit grupp...

Inte för att jag har med saken att göra, men vit grupp har väl inget att göra med hur snabb man är, utan om man har licens eller ej!?

oscar skrev:
Inte för att jag har med saken att göra, men vit grupp har väl inget att göra med hur snabb man är, utan om man har licens eller ej!?
eller om man har försäkring eller inte .......

oscar skrev:
Inga försäkringar gäller, inga licenser behövs, outlaw racing...

inte riktigt med dig varför man måste anpassa tempot? :va

Är det inte bättre att man anpassar sig efter de regler som gäller inom den gruppen.
Att någon kör fortare/långsammare har väl ingen betydelse enligt mig, så har det alltid varit och kommer alltid att vara?
Om jag vill köra "tokfort" kan jag väl göra det eller om jag vill köra "snigel" och öva på något spelar väl ingen roll?

Gul grupp funkade bra igår tyckte jag. 2st omkörning på insidan som jag såg varav en som jag själv släppte fram och den andra fick stackars VV sota för, fast han var oskyldig! (denna gång ;))

EDIT: visst ska man dock anmäla sig till rätt grupp och hastighet!

Swappe skrev:
inte riktigt med dig varför man måste anpassa tempot? :va

Är det inte bättre att man anpassar sig efter de regler som gäller inom den gruppen.
Att någon kör fortare/långsammare har väl ingen betydelse enligt mig, så har det alltid varit och kommer alltid att vara?
Om jag vill köra "tokfort" kan jag väl göra det eller om jag vill köra "snigel" och öva på något spelar väl ingen roll?

Gul grupp funkade bra igår tyckte jag. 2st omkörning på insidan som jag såg varav en som jag själv släppte fram och den andra fick stackars VV sota för, fast han var oskyldig! (denna gång ;))

EDIT: visst ska man dock anmäla sig till rätt grupp och hastighet!
Enligt säkra källor så körde NN slalom mellan dom andra, om det skiljer 15-20 sekunder i varvtider så är risken stor för påkörning eftersom det blir så många varvningar.

GSXR1100R skrev:
Enligt säkra källor så körde NN slalom mellan dom andra, om det skiljer 15-20 sekunder i varvtider så är risken stor för påkörning eftersom det blir så många varvningar.

Bara för att han som kör om har kontrollen betyder det inte att den som blir omkörd har det.....

Rätt förare o rätt grupp... :tummenupp

GSXR1100R skrev:

Uhm... konstigt, jag upplevde det inte så. Visst, det var 2st som körde fortare, men de gjorde det enligt mig med säkra marginaler vid omkörningar etc.. och utan att skrämmas.

Det kanske det borde tittas på dem som kör för sakta också (och tokgasar på rakorna)? De kanske ska köra i gröna gruppen elller nåt. (vet att gul o grön är likvärdig)

Förstå mig rätt nu bara. Jag tycker din synpunkt är/var konstig; att man skulle anpassa tempot istället för att tillämpa de regler som gäller i respektive grupp?! :pannkyss

Swappe skrev:
Uhm... konstigt, jag upplevde det inte så. Visst, det var 2st som körde fortare, men de gjorde det enligt mig med säkra marginaler vid omkörningar etc.. och utan att skrämmas.

Det kanske det borde tittas på dem som kör för sakta också (och tokgasar på rakorna)? De kanske ska köra i gröna gruppen elller nåt. (vet att gul o grön är likvärdig)

Förstå mig rätt nu bara. Jag tycker din synpunkt är/var konstig; att man skulle anpassa tempot istället för att tillämpa de regler som gäller i respektive grupp?! :pannkyss
Du är van att bli omkörd...

GSXR1100R skrev:
Du är van att bli omkörd...

Jepps, det stämmer, och van att köra om till viss del.
De omkörningar som gjordes (av mig och andra), var främst på rakorna där det fanns gott om plats.

I gul grupp är det tillåtet med omkörningar på utsidan i kurvor samt valfri sida på rakorna, right?
Kör man i gul grupp får man nog respektera att det förekommer folk som kör fortare/långsammare än andra, alltid. Om det sen är samma förare som kommer gång på gång eller om det är olika spelar väl mindre kvitta? ;)

Känner man sig osäker rekommenderas en SMC kurs där omkörningar ej är tillåtna. <<< detta är ingen pik utan en vänlig vink!

Last edited:
Swappe skrev:
Jepps, det stämmer, och van att köra om till viss del.
De omkörningar som gjordes (av mig och andra), var främst på rakorna där det fanns gott om plats.

I gul grupp är det tillåtet med omkörningar på utsidan i kurvor samt valfri sida på rakorna, right?
Kör man i gul grupp får man nog respektera att det förekommer folk som kör fortare/långsammare än andra, alltid. Om det sen är samma förare som kommer gång på gång eller om det är olika spelar väl mindre kvitta? ;)

Känner man sig osäker rekommenderas en SMC kurs där omkörningar ej är tillåtna. <<< detta är ingen pik utan en vänlig vink!
Ja det är säkert så men jag tänkte mest att vi ska värna om säkerheten, det ska va kul att köra oavsett vilken grupp man väljer, i GUL grupp ska tempot vara lägre än i RÖD.

Det enda sättet att få bukt med "felbokningar" till grupperna är att kontakta styrelsen i SSES och be dem ändra/kolla över bokingssystemet.

Tex. om man loggar in som Mr K/GSXR1100R/Robz/Von Vettet och ska boka sig till en körning med SSES så kan man BARA boka sig till röd eller vit.

Det blir lite extra arbete för man måste hålla koll på hur folk kör för att se vilka grupper de passar i. Många är ju självskrivna till vissa grupper så det ska nog inte vara så mycket jobb.

/My 50 cent

Mr K skrev:
Det enda sättet att få bukt med "felbokningar" till grupperna är att kontakta styrelsen i SSES och be dem ändra/kolla över bokingssystemet.

Tex. om man loggar in som Mr K/GSXR1100R/Robz/Von Vettet och ska boka sig till en körning med SSES så kan man BARA boka sig till röd eller vit.

Det blir lite extra arbete för man måste hålla koll på hur folk kör för att se vilka grupper de passar i. Många är ju självskrivna till vissa grupper så det ska nog inte vara så mycket jobb.

/My 50 cent

Så om det inte finns plats så ska man inte få köra? Röd grupp tar slut på ½ timme efter det att bokning går att göra..Vissa kanske inte har tillgång till dator/Internet 24h dygnet eller inte vill sitta vakna till 24.00 för att sedan stiga upp 05.30 för att gå till jobb.

omkörningar får helt enkelt göras med sunt förnuft. Att det alltid finns idiot omkörningar i alla grupper, får man nog leva med :)

Mvh//ZS

Mr K skrev:
jepp det tycker jag. Lika lite som ett blåbär ska få köra i röd så ska en raket få köra i grön. Fel?

Idag är det blåbär som kör i Röd/vit :va ...Då är det lika viktigt att förlångsamma förare INTE ska få köra i Röd/vit - vem skall ta på sig detta arbete.

Nu fanns det inte plats i Röd när jag skulle boka, så det fick bli vit. Men med R1:an kommer jag absolut inte gasa specielt mkt - så det kommer säkert klagomål.

Last edited:
Zilversurfer skrev:
Idag är det blåbär som kör i Röd/vit :va ...Då är det lika viktigt att förlångsamma förare INTE ska få köra i Röd/vit - vem skall ta på sig detta arbete.

Nu fanns det inte plats i Röd när jag skulle boka, så det fick bli vit. Men med R1:an kommer jag absolut inte gasa specielt mkt - så det kommer säkert klagomål.
Självklart ska inte långsamma boka sig till röd. Vit kan man inte göra något åt eftersom det gäller licens/icke försäkrade. Så är man långsam och har IF som bolag så funkar endast vit. Tråkit men sant.
Klassningen av förare är till 70-80% självklar tror jag och de resterande får styrelsen eller en utsatt grupp klassa. Jag gjorde likadant. Bokade mig i Vit för att röd var full, men jag kom inte för hojjens elsystem är grillat.
Om röd snabbt blir full kanske man skulle ha 2 röda grupper ibland.

Konstig idé:

gul & grön en gång (2grupper av varje)
vit & röd nästa gång (2grupper av varje)
blir inte grupperna fulla så trycker man in en grupp av en annan färg

Kanske skulle funkat ... vad vet jag... :tungan
Zilversurfer skrev:
Raket i Gul då? är det ok?
Tycker inte jag.

Last edited:
Zilversurfer skrev:
Alltså, du är så jävla skön ibland :D :pannkyss

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...