Någonstans man kan träna konbanan privat?

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Hej på er!

Jag bor i Västerås över sommaren och har uppkörning sista juli. Har hyfsad koll på trafikkörningen tycker jag, men har inte provat konbanan än. Finns det någonstans i stan där man kan öva lite på egen hand?

Är det ett inhägnat område du är ute efter så har jag ingen aning. Tror nog banan på Hässlö är låst nattetid. Annars så är det bara till att åka ut till närmaste stora parkering med ett måttband och lite koner.

Jag har varit ut till Hässlö och kikat, men det var som sagt låst. Jag får leta rätt på en parkering som du säger... Tack för svar!

Jaså? Det vore ju perfekt, då slipper man krångla med att få med sig koner. Det måste jag kolla upp! Tack för tipset.

Du kan dra till finnslätten runt kring abb. Efter kl 4 finns inga bilar på parkeringarna.

Bakom burgerking ta höger vid rondellen vid Magneten (ABB skol resturangen) vid bakomaten. första parkeringen funkar fin fint

Du kan åka geddeholmsvägen ut en bit, där finns ett bra ställe men en gammal landningsbana (?) som absolut inte har någon trafik. Vissa banor finns uppritade men inte alla.

Gamla e18 -> geddeholmsvägen -> trevägskors, ta höger -> vid första huset på vänster sida, ta höger förbi bondgård -> fortsätt en bit tills du ser en asfalterad väg och en container på högersidan.
Max 3-4 kilometer från irsta.

Åk inte vilse bara, jag vet vad som finns i skogarna där ute ;)

Alla banor finns uppmärkta på parkeringen vid Wennströmska (ta sikte på vänstra halvan när du kommer in på parkeringsområdet), Rolands (mfl säkerligen) tränar med sina elever där (ta med en skiss över hur banorna ser ut, kan nog bli lite förvirrande att ställa upp konerna annars).

Högfartsbanan finns även straxt vid vändplanen på Fredriksbergsgatan. :)

/J - elev på just Rolands i våras.

Finnslätten har jag varit och snurrat vid. Det är en rätt bra parkering!

Jeans: Typ här någonstans? http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?vad=&var=igelsta+v%e4ster%e5s&PlaceId=3027369 In vid Igelsta, eller är det någon av de andra småvägarna?

Tror han menar här:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z...313" i="/images/point.png"><t></t></pt></pts>

Alla banorna finns uppmärkta där. Västerås bil o mc håller sina intensivkurser där men på kvällarna kan man va där o träna.

som redan är nämt.. finns det en bana vid irsta.. där jag bor. jag tränade där med pappa för tre år sen när jag övningskörde.. vet dock inte om banan är kvar. men där man helt klart vara ostörd iallafall :)

Aha, vad bra. Jag tog mig till Wennströmska en kväll och provade. Jag har mycket träning framför mig märkte jag! Det var ju skitsvårt.

Aha, vad bra. Jag tog mig till Wennströmska en kväll och provade. Jag har mycket träning framför mig märkte jag! Det var ju skitsvårt.

krypkörningen är ju inte bland det roligaste jag gjort. mina uppkörningar för lätt och tung hoj körde jag upp båda med sporthoj. fixade det iallafall. när jag körde upp för tung nådde jag inte ens ner på hojen. fick liksom nästan aldrig stanna på krypkörningen. och när jag väl skulle stanna fick jag liksom sitta snett på hojen så jag nådde ner med ena foten. haha!:D DET va svårt.

Är elev på rolands just nu ja.
Det går att träna båda lågfarts proven och högfarts provet ute vid wenströmska.
Vet ej om allt är uppritat men borde vara det.

Skulle rekommendera körskola, dom har massor med bra tricks som underlättar körningen.
Största anledningen till att jag började på skola var att jag inte får köraupp på min egen cyckel.

För din egen säkerhets skull så är de klart värt att börja på skola.
jag har iaf lärt mig en del nyttiga saker som jag aldrig skulle lärt mig privat.

Mvh

Last edited:
Finnslätten

Jag tränade med grabben på Finslätten förra året på uppritade banor.

Åk från stan, ta höger i rondellen vid bankomaten in på Nätverksgatan, ta andra höger in på "stuntparkeringen" banmarkeringarna finns efter skogskanten mot Elmotorgatan... kolla på: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?v...earchCombi.aspx&PointX=1544191&PointY=6613371
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Glöm den parkeringen jag skrev om ovanför full med sand och skit.

Det finns en i Hallstahammar, gamla vägen från Vås ta första höger efter 50 skyltarna vid Hallsta direkt vänster på den övergivna parkeringen finns allt uppmärkt och dagtid ställer vissa körskolor ut koner så det är bara att köra... :D

Last edited:
Jag tränade med grabben på Finslätten förra året på uppritade banor.

Åk från stan, ta höger i rondellen vid bankomaten in på Nätverksgatan, ta andra höger in på "stuntparkeringen" banmarkeringarna finns efter skogskanten mot Elmotorgatan... kolla på: http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?v...earchCombi.aspx&PointX=1544191&PointY=6613371
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Är inte det ABB-parkeringen? Där har jag varit och snurrat, men inte sett några markeringar.

Jag har tränat lite mer på konbanan nu, sätter väl konkörningen skapligt men vändningen på 4 meter är omöjlig. Farsan föreslog att jag skulle leda hojen runt för att se hur snävt det går. Om jag inte lutar cykeln krävs det 6 meter för att komma runt. Om jag lutar cykeln så mycket så jag knappt orkar hålla den uppe krävs det 4,5 meter! Det är alltså omöjligt att klara vändningen på min hoj. Jäkligt skönt att komma till den insikten att det inte är jag som är kass, men förbannat drygt eftersom jag ska köra upp om en och en halv vecka!

Det är bara att hoppas att någon av körskolorna kan klämma in en timme konbana åt mig och hyra ut en hoj till uppkörningen! Annars är det bara att avboka uppkörningstiden. :-(

Dom kan ju inte kräva att du ska kunna svänga snävare än va hojen kan (utan däckspinn) :va

Tack för denna tråd, nu ska det tränas konbana :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT