Någon vinst/risk med racebränsle till originalmotor?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ja rubriken avslöjar ju det mesta, alltså:

1. Finns det någon vinst med racebränsle för en originalmotor med icke optimerad programvara?
  2. Finna det några risker?
  3. Om det blir skillnad vad kan man förvänta sig för egenskaper/effektskillnader?
  4. Vart kan man handla racebränsle för mc i små mängder gärna i/runt Sthlm eller Gotland, typ 5-10L.

jag har testat o köra högoktan bränsle till dom flesta motorer..
jämnare tomgång, ofta lite lägre en innan, lite bättre gasrespons kanske:gnissla Det jag har blandat i e 100ll soppa.

Men ska du märka någon riktig skillnad så måste du åka trimmat.
Så som svar på din fråga..
Nej man märker ingen riktig skillnad på en standardmotor:)

Ok det kunde man kanske ana men säg då att jag låter den bli mappad (endast för bana naturligtvis) bör den då mappas med racebränsle eller går det att mappa för gatsoppa säg 98/V-power men ändå en vits med racebränsle? Visst finns det väl en uppsjö olika racebränslen men en generell uppfattning i ämnet.

Har inga monsterambitioner men alltid kul att testa.

Ok det kunde man kanske ana men säg då att jag låter den bli mappad (endast för bana naturligtvis) bör den då mappas med racebränsle eller går det att mappa för gatsoppa säg 98/V-power men ändå en vits med racebränsle? Visst finns det väl en uppsjö olika racebränslen men en generell uppfattning i ämnet.

Har inga monsterambitioner men alltid kul att testa.

Du har bara märkbar nytta av racebränsle om du samtidigt kan ändra tändkurvan eller öka kompressionen.

Högre oktan=lägre energivärde=lägre effekt.

Används endast för att minska risken för spikning när man trimmat/höjt kompet.

Vi har kollat i dynojetbänk och en normal hoj ger mindre effekt vid högre oktan.

Race bränsle

soders mx bålsta är sverige importör för Vp racing fuels. Finns lite olika varianter att välja imellan. Tror det skall finnas en som är framtagen för RR
Men det är svinigt dyrt, om jag inte har fel så tror jag att Vp ligger kring 45-47 Kr/liter.

:tummenupp

Högre oktan=lägre energivärde=lägre effekt.

Används endast för att minska risken för spikning när man trimmat/höjt kompet.

Vi har kollat i dynojetbänk och en normal hoj ger mindre effekt vid högre oktan.

Torde vara försumbar diff i energivärde annars skulle motortillverkarna ha problem =) Hur som helst utan att vara insatt hur vanligt/ovanligt är det med knacksensor? Map sensor borde väl vara givet men brukar dom även ha atmosfärstryckgivare som inte ens är en självklarhet på bilar i dagsläget. Menar visst gjorde ni testet på en utan knacksensor och det är vanligast att så är fallet köper jag det hela men om dagens hojar brukar ha knacksensor och adaptiv programvara så torde oktanhalten vara av allra högsta grad intressant oavsett trim eller ej.

soders mx bålsta är sverige importör för Vp racing fuels. Finns lite olika varianter att välja imellan. Tror det skall finnas en som är framtagen för RR
Men det är svinigt dyrt, om jag inte har fel så tror jag att Vp ligger kring 45-47 Kr/liter.

:tummenupp

Dyrt? Jag satt o googla lite innan jag ställde frågan och då var snarare priserna på 250:- litern :tummenupp Därav mitt intresse till små emballage.

Torde vara försumbar diff i energivärde annars skulle motortillverkarna ha problem =) Hur som helst utan att vara insatt hur vanligt/ovanligt är det med knacksensor? Map sensor borde väl vara givet men brukar dom även ha atmosfärstryckgivare som inte ens är en självklarhet på bilar i dagsläget. Menar visst gjorde ni testet på en utan knacksensor och det är vanligast att så är fallet köper jag det hela men om dagens hojar brukar ha knacksensor och adaptiv programvara så torde oktanhalten vara av allra högsta grad intressant oavsett trim eller ej.

Dyrt? Jag satt o googla lite innan jag ställde frågan och då var snarare priserna på 250:- litern :tummenupp Därav mitt intresse till små emballage.

Tetade på racemaskin med knacksensor men utan sprut(förgasare). Man ser oftast störst vinster eller förluster på 2taktare.
Ärligt talat, det kommer definitivt inte ge någon effekt vinst, däremot kanske en väldigt liten effekt förlust.
Håller med dig att till priset är det INTE värt det.

Gå på toa innan du kör så vinner du mer:D

E85 har ca 104 oktan.

Har man bara sprut nog så kan man få ut mera effekt med E85 då du kan höja komp och tändning ordentligt

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph