Någon som varit på semester i Mexico? Goood or bad?

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Hej!
Ja vi är två par i åldrarna 23-27 som tänkte dra iväg på en semester i Januari-Februari någongång.
Vi söker sol, fina stränder, nöjesliv samt lite annat skoj man kan hitta på när man tröttnat på sol och bad grejen.

Tanken är att vi ska vara borta i två veckor, har kollat runt en hel del på olika resebyråer.
Har hittat tre alternativ än så länge Thailand, Dominikanska rebubliken samt Mexico som just nu känns som nr 1 på listan.

Nu vänder jag mig till er som kankse varit på någon av dessa platser och kan rekomendera något alternativt avråda.

Alla tips och trix är välkomna.

// Jerker

Har varit i Thailand och i Mexico, har du inte varit i Thailand i tidigare så åk dit, alla gillar det!

Jag va i Playa del Carmen, Isla mujeres och Tulum. Jag va 3 timmar i Cancun men vände direkt, kände direkt att det inte var nåt speciellt, bara hotell, hotell och hotell, rekomenderar inte mer än 1-2 dagar i Cancun, max. Playa del carmen var riktigt skönt, Isla mujeres, en lugn ö, väldigt fint! Tulum var riktigt rustikt, ingen el på rummen på dom flesta hotellen men underbar strand. Bussnätet fungerar riktigt bra i Mexico om du vill åka runt, men planera innan, och satsa några nätter på ett grymt all-inclusive hotell, dom är kanon!

Mexico är grymt men saken är det att det kostar en hel del, varje aktivtet känns om den kostar minst 100$, i thailand går en dag med paddling, elefant, lunch och resa fram o tillbaks på 200 typ.

Lustigt, jag pratade med en kille om resa till Mexico för bara några timmar sedan.
Han sa att om han fick välja valfritt resemål till ett ställe där han redan har varit så skulle det bli Mexico alla gånger.
De var på Playa del carmen, Cancun och något mer ställe.
Mycket att se, massa tempel och såna där indianprylar lite överallt. Dyrt dock men jäkligt bra mat= Kött och inte massa fjantiga fåglar som han uttryckte det :D

Enligt honom så är det mycket Sverigepriser när det gäller mat och nöjen så det är klart dyrare än Thailand. Sistnämnda blir man inte besviken på så länge man håller sig borta från Phuket, Krabi och Koh Lanta (Hela västkusten i stort sett frånsett de mindre öarna).

En kompis var i Dominikanska förra året och sa att det var helt ok men inte mycket mer och han skulle inte göra om det igen.

Låter som att vad vi än väljer så känns det som att vi kommer bli nöjda:)

Sistnämnda blir man inte besviken på så länge man håller sig borta från Phuket, Krabi och Koh Lanta
Vad är det för fel på dessa ställen? Vart ska man åka om man då väljer Thailand?
Någon som bara tagit en flygstol till Thailand och åkt runt lite som man vill?
Känns som att detta skulle hålla ner priset avsevärt?

Mexico är nog bra, polaren var där och var skitnöjd! Jag åkte till Costa Rica i februari vilket var sjukt gött! Gillar ni att röka på så är det ju drömmen, bara att ösa :)

Låter som att vad vi än väljer så känns det som att vi kommer bli nöjda:)

Sistnämnda blir man inte besviken på så länge man håller sig borta från Phuket, Krabi och Koh Lanta
Vad är det för fel på dessa ställen? Vart ska man åka om man då väljer Thailand?
Någon som bara tagit en flygstol till Thailand och åkt runt lite som man vill?
Känns som att detta skulle hålla ner priset avsevärt?

Endast flygstol är det jag rekommenderar, vi åker så varje gång och har som mest haft två dagar bokade i förväg på hotell. Det blir kanske inte alltid billigare men det är fan så mycket skönare att få röra på sig och kunna välja hotell på plats. Hotellen blir dock mycket billigare på plats då du kan pruta även här.
Istället för att åka till Phuket kan du åka till Kanarieholmarna... Krabi och Koh Lanta är smutsiga skithål som knappt är värda att åka till om resan är gratis, dessutom är det en jävla massa muslimer på västkusten och det spelar ingen roll vad folk försöker tuta i dig men muslimer är ett otrevligt folk även när det gäller thailändare. Visst, det funkar men håll dig till de ställen där det istället är Buddhismen som gäller då dessa människor har ett helt annat levnadssätt och det är bara till det bättre.
Åk runt på öarna på östkusten, du blir inte besviken. Koh Panghan är min favorit om man håller sig till delarna som inte är fulla med knarkande européer. Koh Chang är annars också riktigt bra men inte lika mycket party.
PhiPhi på västkusten är rena meckat för de som vill knulla brunbrända silikonbimbos och parta järnet om det är vad ni är ute efter men annars suger det.

Du som verkar vara van att åka med endast flygstol, vad räknar du med för kostnad per dygn på ett ungefär sådär?
Ink mat och boende och lite pengar till förflyttning.

Se där ja, tack så mycket för den infon. Hört mycket gott om Koh Lanta tidigare nämligen:O

Östkusten säger du, då får jag kika in det extra noga:)
Haha med tanke på att vi är två par som åker så funkar det sistnämnda sådär bra kankse.
Dock skulle jag gärna åka dit just för att ha varit där, se vad alla pratar om hela tiden.

Fredriksson: Costa rica säger du? Slog mig precis att jag ej vet så mkt om det, får göra en undersökning.

Om det är första gången du åker som backpacker så är Thailand det bästa alternativet.
JAg har rest en del i Asien, och lite i centralamerika. Ska du inte bo på Allinclusive eller charterhotell är centralamerika lite osäkert, och samma för El Mexico.
Var i Mexico, men tyckte inte alls om det. Hög brottslighet, osäkert, ovänligt.

Bestäm först hur du vill resa. Backpacka, hotell, all inclusive? När du vet det, då kan du börja sålla resmål.

Har varit på alla ställen, Thailand, Dominikanska och Mexico.

Min topplista ser ut så här:
1. Thailand, kan inte få nog just för du kan få precis det du vill ha, en ensam strand utan turister till turisttäta områden med party party. Det är billigt och ett enkelt land att resa i. Jag har varit där tre gånger hittills

2. Mexico. Var nu 20 år sen jag var där och då var det nytt och hett för oss svenskar. Men jag kan tänka mig att åka dit igen för att uppleva det igen, ett måste att kolla på tempel och sånt. Det var ett intressant land att lära sig om.

3. Dominikanska republiken. Varit där en gång och naaa... åker inte tillbaka, fina stränder och man kan uppleva djungeln nära men sen var det färdigt... been there, done that är en bra sammanfattning. Dock hittade vi ett skitbra lägenhetshotell (Hotel Caracol har jag för mig det hette) som var o-turistigt och låg fantastiskt så okej då... kanske nån gång till... men inte alls högt på min wish list. Bredvid det hotellet låg en restaurang där en av ägaren var svensk... lite spexigt då man försöker göra sig förstådd att man är vegetarian och känslig sådan och tjejen svarar på klockren svenska :D

Edit: När vi var i Mexico blev alla vi lärde känna från sverige som med på flyget magsjuka under semestern... Montesumas hämd eller vad det kallas ;) förstörde semesterkänslan kan man säga när man inte klarar av att äta något utan en toalett inom max 10 meters avstånd

Last edited:
Du som verkar vara van att åka med endast flygstol, vad räknar du med för kostnad per dygn på ett ungefär sådär?
Ink mat och boende och lite pengar till förflyttning.

Se där ja, tack så mycket för den infon. Hört mycket gott om Koh Lanta tidigare nämligen:O

Östkusten säger du, då får jag kika in det extra noga:)
Haha med tanke på att vi är två par som åker så funkar det sistnämnda sådär bra kankse.
Dock skulle jag gärna åka dit just för att ha varit där, se vad alla pratar om hela tiden.

Det är så jäkla olika hur mycket pengar man behöver på en Thailandsresa. Senaste gången gick det på ca 30k för 3 veckor, gången innan det 40k för 2,5 veckor om jag inte minns fel. Det går att bo riktigt bra för 300:-/natt och helt ok för 150-200:-/natt, beroende på ö då så klart.
Mat kostar inte många kronor per dag, men räkna med en hundring så får du en hyffsad fylla också på inhemsk "whiskey". Så utöver själva flygbiljetten runt en 500-ing per dag och person och då behöver man inte snåla. Sen kan du ju alltid köpa prylar för flera tusen i Bangkok, vi har tagit med oss några väskor hem med kläder och massa annat skit som inte är inräknat i budgeten alla gånger.
Ha en budget och sen ser du till att ha möjligheten att flytta över pengar över internet om det krisar sista veckan.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!