Någon som kan bygga ett avgassystem?

Brad

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Hoj
Snart en Dominator som skall byggas om
Hej,

Letar efter någon, gärna i Stockholmsområdet, som kan bygga ett avgassystem åt min Honda NX650. Pratat med Ferrita men dom sa att dom inte kan böja rör till MCs pga att rören är för smala.

Någon som har tips på firma som kan?

//Brad

Kamikazekid:
Burn's Stainless är där jag handlat. Men man kan söka på tex " stainless mandrel bends" på Ebay tex.
http://www.burnsstainless.com

Till TS:
.018 Gauge är lagom tjocklek. Det är .049" eller ca 1.2 mm väggtjocklek.
Jag har byggt en del avgassystem till sporthojar och HD, men det är ganska tidskrävande. I synnerhet om det ska byggas från scratch. Ska det byggas från befintlig krök till en befintlig ljuddämpare är det ju mycket mindre jobb. Färdiga system är billiga om man ser till arbetstiden. Så jag har mest byggt till ombyggda hojar, där det inte finns ngt färdigt att köpa.

Till hojar så tillverkar man normalt systemet genom att tigsvetsa ihop färdigkrökta sektioner. Dvs inte som till bilar, att man står och bockar långa sektioner med många vinklar på samma sektion. Eftersom det är så mycket jobb att bygga ett snyggt system, så tycker jag att det är lika bra att bygga i rostfritt. Dumt att lägga så förhållandevis mycket arbetstid och använda billigt kolstål som rostar.

Ett annat tips är AnderssonTurbo här på forumet, han bygger snygga avgassystem.

Last edited:
Tack för era svar. Vill gärna att någon bygger det åt mig. Kan svetsa men det blir inte snyggt. Funkar om fogarna inte syns men avgaset måste blir bra.

Tack för era svar. Vill gärna att någon bygger det åt mig. Kan svetsa men det blir inte snyggt. Funkar om fogarna inte syns men avgaset måste blir bra.

Är cykeln ett bygge? Honda NX650 är väl en standardhoj? Har du ngt originalsystem att utgå ifrån, headers tex?
Ngn bild på hojen?

Japp, håller på ett bygga om ganska kraftigt till en old-school dirt bike med en XR500 tank. Originalsystem går runt motorn där ljuddämparna slutar straxt under sadeln. Jag vill ha ett system som går under motorn och slutar parallellt med svingen. Finns inget sådan header att köpa. Dom gamla headers har jag. Original är ett 2-in-2. Jag vill ha 2-in-1.

Ja, jag bilder på hur det ser ut original och hur jag vill att det skall se ut.

Vill att det skall se ut något liknande:

Ska posta en bild på original.

Bifogat

• NX650 Exhaust and muffler.jpg
    NX650 Exhaust and muffler.jpg
    39.7 KB · Visningar: 134
NX_650_T_Dominator_96_1.jpg

Så här det ut original.

NX 650 Manifold.png

Så här vill jag att grenröret skall se ut

Japp, håller på ett bygga om ganska kraftigt till en old-school dirt bike med en XR500 tank. Originalsystem går runt motorn där ljuddämparna slutar straxt under sadeln. Jag vill ha ett system som går under motorn och slutar parallellt med svingen. Finns inget sådan header att köpa. Dom gamla headers har jag. Original är ett 2-in-2. Jag vill ha 2-in-1.

Ja, jag bilder på hur det ser ut original och hur jag vill att det skall se ut.

Vill att det skall se ut något liknande:

Ska posta en bild på original.

Ljuddämparen på din bild går att köpa färdig, de finns lite överallt på nätet. Billigare om du köper den färdig. Brukar heta "MotoGP style slipon" och liknande trams. Kinesgrejer. Men ser ju bra ut på det här bygget helt klart.
Om du köper en sån färdig, samt att man kan sno första centimetrarna ut från toppen från origininalsystemet, då sparar man mycket jobb. Då är det "bara" att bygga resten mha färdiga rörkrökar och en 2:1-kollektor.
Gör man det snyggt i borstat RF-stål så är det snyggare än det där lindade.
Kan vi göra på det viset kan nog jag bygga systemet.

Det är en tvåstegsprocess, först mäta på hojen (krökningsradier och diametrar) och göra en materielbeställning på rörkrökar, slipjoints, fjädrar och fjäderöglor samt lambdasonds-bung. Sen bygger man när delarna är hemma.

Lindade avgassystem har blivit lite pubertalt. Alla som hållt på lite längre vet att det idag ofta är phula svetsar under avgasbandage. Att det ofta är ngt som ska döljas. Till skillnad från 70-80-talet så tycker jag därför inte lindade system ger några race-vibbar längre

Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...