Någon som har Stenkoll på Dunlop Däck

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Någon som vet skillnaden mellan dessa däck ?
Det verkar ju vara en massa special däck ute....
Vilket ska jag köpa av dessa till min R6-07 för att köra lite bana.
Någon som har koll på skillnader i profil på däcket eller gummi blandning
Funkar RR på Hojen eller måste jag köpa det dyrare däcket som är special för Yamahan .....
Någon som har riktig koll inte massa amatör tro sig vetare!!!!!

Sportmax Qualifier RR 120/70 ZR17 TL 58W

Sportmax Qualifier F PT 120/70 ZR17 TL 58W M/C, Framhjul, Honda CBR 600 RR PC 40 (ab 07), Yamaha YZF-R6 RJ 11 (06 - 07)

Tack / Magnus

Alltså egentligen så är väl inte det där samma däck, det senare heter ju inte RR, vilket förmodligen innebär att det senare är ett däck som helt enkelt Dunlop och bla. Yamaha har kommit överens om att sätta som standard däck på din hoj och sedan även rekomendera bara för att....

Annars kan jag inte svara på skillnaden.

//Niklas

Ja antar att det ena har någon egenskap som gör det lämpligare för landsväg ev.. men som sagt ville gärna veta exakt. försökt finna info men det var fan så svårt inte ens de på dackonline kunde svara riktigt...... får väl Ringa Dunlop och säga hej.....

Alltså egentligen så är väl inte det där samma däck, det senare heter ju inte RR, vilket förmodligen innebär att det senare är ett däck som helt enkelt Dunlop och bla. Yamaha har kommit överens om att sätta som standard däck på din hoj och sedan även rekomendera bara för att....

//Niklas

Vad är skillnaden på de 209 or du säljer och RR då ?

//Niklas

Last edited:
Inte samma däck alls verkar det som, se bilderna.

Bifogat

• 209fpt.JPG
    209fpt.JPG
    18.1 KB · Visningar: 28
  • 209rr.JPG
    209rr.JPG
    17.6 KB · Visningar: 27
Ska du køra på bana får det bli dessa.Dom andra kan man inte rækna med och kænns ju tråkit med en vurpa pga dæcken....

621844 120/70ZR17 (58W) TL SX GP RACER D209 M = Medium
621843 120/70ZR17 (58W) TL SX GP RACER D209 S = Soft
621849 180/55ZR17 (73W) TL SX GP RACER D209 E = Endurance
621848 180/55ZR17 (73W) TL SX GP RACER D209 M

Ring tl-racing i Norrkøping

Har qrr på -05an som tjejen har nu och hade det andra original på -08an när jag handlade den.

Största skillnaden jag uppfattat är livslängden till förmån för rr,är det inte 2 olika gummiblandningar i qrr,hårdare på mitten(eller mjukare på sidorna)medans qualifier utan rr är en gummiblandning,tror det var den största skillnaden.

Har även kört på GP-racer på -08an,lite mindre spetsigt framdäck så han blev lite lugnare när det skulle läggas ner,inte lika kvick men utan att bli trög i rörelserna.

Inget av däcken är något vidare i blött och qualifier och GP-racer kallnar fort när det är under +15 om man stannar till,qrr verkar hålla värmen bättre när det är kallt och man stannar till,alla blir dock varma fort.

GP-racer får man jobba lite mer med innan man fått bra grepp i dock så känner man när det är kallt,känns som att balansera på ett snöre.

Jag kör snällt och fick ut nästan 800mil på qualifier och ungefär 600 på gp-racer,qrr sitter fortfarande på och har nu gått 800mil och har några hundra kvar.

Henrik

Kör QRR själv.. Kanondäck så länge det är torrt. Värdelösa i regn.

Nja, har inte för mig att RR har olika blandningar, utan det är roadsmart som har det.
Jag kan dock ha fel.

//Niklas

Största skillnaden jag uppfattat är livslängden till förmån för rr,är det inte 2 olika gummiblandningar i qrr,hårdare på mitten(eller mjukare på sidorna)medans qualifier utan rr är en gummiblandning,tror det var den största skillnaden.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP