Någon som har opererat halsmandlarna och polyperna?

• Thread starter Thread starter P-E
  • Start date Start date

P-E

Guest
Jag gjorde det i April. Spydde blod hela dagen på sjukhuset och käkade smärtstillande i en vecka och hade lite allmänt ont. Jag gjorde det för att jag hade trånga luftvägar och hade problem att andas genom näsan.

Första halv timmen efter att jag vaknade från operationen så var det as bra. Kunde andas as bra. Men sen efter en timme svullnade allt och det blev som förut. De sa att det kunde ta några månader innan svullnaden hade lagt sig.

Men nu har de gått ett bra tag och det är lika dåligt som innan operationen. Funderar på att söka upp en doktor och be honom kolla hur det står till i näsan. Kan väl inte vara så att de har växt ut igen? Så ni som har gjort det, om någon nu har det, blev det bättre för er? Gav operationen något resultat?

Tog bort halsmandlarna när jag var runt 7 år gammal eftersom jag hade återkommande infektioner i dem. Gjorde ont dagen efter men sedan inte mer. Har inga problem alls och som en bonus så blir det svårare att snarka.

Snarkare bör för övrigt skjutas i huvudet.

Min polare är tvungen att operera bort polyperna med jämna mellanrum (typ var tredje år) då de kommer tillbaka. Nåt som han måste acceptera för att inte bli helt fuckad i näsan. Kortison lindrar tillfälligt när det är som värst.

Lånar tråden lite...görs det under narkos eller lokalbedövning? Är rätt övertygad om att jag själv skulle behöva ett sådant ingrepp, men har inte tagit mig tid att gå till näsdoktorn.

jag tog bort mandlarna för 2-3 år sen eller så, under narkos f.ö.

Efteroperation, inga problem alls med dom... inga kräkningar, ingenting...
läkte bra och jag svullnar inte igen lika mycket längre.
//håkan

Vad tusan gör mandlarna för nytta eg eftersom man verkar kunna ta bort dem hursomhelst?

Bulan skrev:
Vad tusan gör mandlarna för nytta eg eftersom man verkar kunna ta bort dem hursomhelst?

Minst lika nyttiga som en blindtarm. :fakta
Lymfatisk vävnad - del av immunförsvaret. Polyper däremot är bevisat helt onödiga.

Borttagna tonsiller växer INTE ut igen, däremot kan polyper göra det. Polyper kan man ta i lokalbedövning (ofta kokainlösning, btw..), däremot inte mandlarna. Dessa kräver narkos.

Mvh
Er vänlige husläkare

Tycker verkligen att du ska gå och prata med en läkare, låter lite skumt att du ska ha problem efter op.
Min lilla tjej op. bort halsmandlarna och polyperna förra året utan några problem efteråt.

Skalman skrev:
Lånar tråden lite...görs det under narkos eller lokalbedövning? Är rätt övertygad om att jag själv skulle behöva ett sådant ingrepp, men har inte tagit mig tid att gå till näsdoktorn.
Mandlarna vet jag inte, men antar att de tas bort under narkos, tar man bort polyperna så sövs man iallafall.

Skalman skrev:
Halsmandlarna tas bort under narkos, polyperna ryker med lokalbedövning. :)

Mirran skrev:
Halsmandlarna tas bort under narkos, polyperna ryker med lokalbedövning. :)

Var sitter polyperna då? Är det mer uppe i näsan eller? För mandlarna sitter väl bak i halsen, eller är jag helt felinformerad?

Tompalino skrev:
Var sitter polyperna då? Är det mer uppe i näsan eller? För mandlarna sitter väl bak i halsen, eller är jag helt felinformerad?
Polyperna sitter väl som körtlar bakom näsan, har ialla fall hört att dom tar bort polyperna genom näsan om det bara handlar om att ta bort polyperna. Ska man ta bort halsmandlarna och polyperna är det ju mest praktiskt genom munnen.. :)

Ska troligtvis plocka bort mina mandlar då de har varit stora som "golfbollar" sedan semestern utan att någon hittar vad det är.... låter ju kul

Mirran skrev:
Tycker verkligen att du ska gå och prata med en läkare, låter lite skumt att du ska ha problem efter op.
Min lilla tjej op. bort halsmandlarna och polyperna förra året utan några problem efteråt.

Okej får ta och göra det, känns ju inte kul att ha spytt och att ha haft not helt i onödan.

Okej om de kommer tillbaka efter några år. Men mina blev ju aldrig bättre. Förutom första halvtimmen efter operationen.

Fortfarande lika svårt att andas, trött på att sova med öppen mun och sånt skit.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back