Någon som bytt tändningslås på firma?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Högst TROLIGEN råkar nycklarna till min hoj vara bortflugna. Det är mycket letande kvar...

En fråga bara: någon som bytt tändningslås (o ev till tanken) på firma? Då det troligen sker med orginaldelar. Hojjen det gäller för mig är zx6r -98a.

Sökt här på forumen men väldigt lite info hittats. Finns att få tag på tändningslås för under 400kr på tex. www.touring.se (utan tanklås) men skulle vara intressant o höra vad det kan kosta, om det är 1000 eller 3000 :va

tack

Nej,,,,,,,,,,, men om du har tur så kan generalagenten för Kawasaki ha ett register på alla Kawasaki som är sålda i Sverige och då har de kanske ditt nyckelnummer och då kan de tillverka en ny,,,, finns på bilar t,ex Volvo och WV,,, kan vara värt att kolla.

Kostar en del att köpa nyckel så, men kanske billigare än nytt lås

På min Mille skulle det gå på 3500 för alla tre låsen (cutslåset också) inklusive arbete.

Eller så byter man bara tändningslåset, tanklocket skaffar du ett racelock utan nyckel och cutsen kör du olåst. Har du tur kan där finnas ett komplett låskit på skroten för att byta hos aukt Kawa verkstad går på en mindre förmögenhet då bara materialet kostar 3kkr och de vill säkert ha 2kkr för jobbet.

Last edited:
Eller så byter man bara tändningslåset, tanklocket skaffar du ett racelock utan nyckel och cutsen kör du olåst. Har du tur kan där finnas ett komplett låskit på skroten för att byta hos aukt Kawa verkstad går på en mindre förmögenhet då bara materialet kostar 3kkr och de vill säkert ha 2kkr för jobbet.

Kutsen har ju som en fjäder som vrider tillbaka nyckeln, självlåsande så att säga. Så då måste jag ju ha nyckel...
Jag skall höra med kawa-verkstan på måndag. Fick svar av dem via epost men de ville ha reg nr, m.m.m.m
Satan vilken tråkig utgift...

räkna med 3500kr bytte på en R1:a 02 det kostade 3000kr med mina rabatter på yamaha och så gjorde jag jobbet själv förutom att stifta om tanklocket.
glöm inte att handla brytbultar oxå så du kan montera tändningslåset på korrekt sett.

//Mcbudet

räkna med 3500kr bytte på en R1:a 02 det kostade 3000kr med mina rabatter på yamaha och så gjorde jag jobbet själv förutom att stifta om tanklocket.
glöm inte att handla brytbultar oxå så du kan montera tändningslåset på korrekt sett.

//Mcbudet
Hm, är inte meckig av mig så jag vet inte vad brytbultar är ;)
Så du tror att det kan kosta 3500 inkl montering eller exkl?

Blir nog svårt för mig att göra det själv om ingen kunnig är på plats...
Borde inte ta mer än en timme att byta allt på verkstad tycker man...

Kanske om man hade nån...(?)
man kan ju testa... Är för tillfället, pga flytt, skriven hemma så Mor o Far kanske har försäkring som jag borde ingå i...

Hört med kawas generalagent om de kan hjälpa dig o trolla fram en ny nyckel med hjälp av chassienr eller liknande ?

Hört med kawas generalagent om de kan hjälpa dig o trolla fram en ny nyckel med hjälp av chassienr eller liknande ?

Skall göra detta imorgon så fort jag kan! Måtte det funka...
Olika märken kanske har olika sätt att jobba, så det är väl 20% chans att det går...

Fick mail av en kawasaki mc-firma där jag förklarade problemet, som de svarade att de behövde mitt person nr och reg-nr för att kunna byta tändningslås. Har inte fått ytterligare svar, men det kan ju hända att de ev. kan fixa nyckel? Detta borde de sagt isf... :va

Vi märker imorgon!

kolla med nån mc-verkstad om nån kan kanske kan koda om låsen,om det nu går med dina lås på hojen dvs :)

Företaget som sålde hojen kan också veta vilken nyckel du skall ha. Om du samlar mod och ringer i stället för att maila kanske du får lite utförligare information om hur du skall göra för att slippa byta lås:tummenupp

Har fått svar ifrån kawa-sverige via tele idag. Jag hade inte turen att få till svaret jag ville, MEN, han nämde att varje hoj kommer med ett leverans-kort, vilket kan ge information och ev. kod till att göra ny nyckel.
Kawasaki hade troligen en kopia på denna, men eftersom det inte finns i datorform, ligger alla dem nere i arkivet och tar ett X antal minuter/timmar att leta fram. (han var inte sugen på att leta helt enkelt)

Han bad mig däför, via vägverket, att leta upp FÖRSTA säljaren, alltså affären och hoppas på att de har kvar detta.
Så steg 1 nu: komma på hur man får reda på första ägaren....
.... off to www.vv.se

En VV-anställd, väldigt hjälpsam, skulle idag kolla igenom tidigare ägare "DIREKT" (ordet direkt är i detta fallet citerat :D ) Han skulle göra det o sedan faxa mig all info. 5 timmar senare var det tyvärr inte gjort. Hoppas han kommer ihåg det tills imon...

Och sedan ringer man Sulas MC för att få ett pris på komplett byte, ja då är ju Kawasaki-servern nere... Men han chansade på 3000kr..
Så det blir att ringa o jaga ytterligare några dagar!

NYCKELN ÅTERFUNNEN :banana :banana :banana
Fan det här sparade massa pengar o krabb, hoppas att äntligen få en sista liten hoj runda, då jag hämtar hojjen i helgen...

Till salu btw ;)

NYCKELN ÅTERFUNNEN :banana :banana :banana
Fan det här sparade massa pengar o krabb, hoppas att äntligen få en sista liten hoj runda, då jag hämtar hojjen i helgen...

Till salu btw ;)

Då föreslår jag att du åker och fixar en nyckelkopia som du låser in i bankfacket eller något. Råämnet handlar du av kawahandlaren och sen kan vilken nyckelkopierare som helst slipa till den.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!