DaGaz
Snygg
Bestämde mig förra hösten för att MC-kort är nog en kul grej.. Sagt & gjort sent om sider på hoj säsongen närmare bestämt i början på augusti tog jag mod och gick till körskolan.
I samband med detta införskaffades två veckor senare en TL1000R
som följdaktligen skulle försäkras då kortet låg ytterligare ca en vecka bort tiden och hoppet fanns att kunna få åka några 100 mil innan vintern kommer dragandes.
Jag gjorde väl som de flesta gör - ringde runt samtliga försäkringsbolag för att få deras råd och produktsortiment presenterade för att sedan utvärdera vilket som passar mig bäst.
Jag bestämmer mig för IF som verkar vettigast för mig med nytagen lapp och ej hunnit in i gubbstadiet ännu. Det visar sig då att det skiljer endast 6-800 SEK för helår eller halvår.
Jaja.. då kör vi halv/helår så kan jag vara flexibel när jag tar ut / ställer in hojjen på maximalt sätt vagnskadan har jag egen fond till som motsvarar cykelns totala värde efter 2 år (= kan klota & köpa nytt om det är så annars är det bonus)
MEN! Nu skall jag flytta och tittar av den anledningen över vårt totala försäkringsskydd och får tag på en välvillig säljare hos IF som börjar undra varför jag har helårsförsäkring om jag har den förvarad under vinterhalvåret
:kocko
... tycker jag till att börja med och förklarar med faderlik röst att det bara blir marginellt billigare och jag tar gärna 800 spänn om jag slipper besväret med av/påställning etc
.
Visar sig att de råd jag fått innan varit totalt felaktiga! Jag har flera polare som fått samma behandling. Antingen är det endast jag med vänner som är totalt akterseglade och jag gör mig till fullständig idiot här nu men ifall det är fler som känner igen sig så ser det alltså ut såhär:
För min TLR (ej inne i stad) kostar helår/halvförsäkring 7858 sek för 2004. Kortet taget 2002 och hojjen är en 99'a, 99kW med 235kg tjänstevikt - (borde ge andra hyffsad referens på kostnaden om ni inte har IF). Jag är alltså bunden till 1 år i taget där det kostar 655 SEK / månad varken jag kör eller ej.
Med basförsäkring (ej specialförsäkring) skulle det sett ut såhär (räknat i överkant - hur ofta kör man i oktober?):
Avställd nov-april = 6 månader
Påställd maj-okt = 6 månader
Påställning / avställningskostnad: 450 SEK x 2 = 900 sek
Avställd med garageförsäkring stöld/brand etc: 80sek/mån x 6 = 480 sek
Påställd med halvförsäkring: 694sek/mån x 6 = 4164 sek
Detta ger: 4164 + 480 + 900 = 5544 sek!!
Skillnaden är 7858 - 5544 = 2314 sek!
Detta var ju då på halvförsäkring men om man skulle räkna på 7 månader avställd och dessutom helförsäkring blir skillnaden horribel.
Upptäckte idag då jag också ställde av hojjen hur enkelt det är nu. In på internet och knappa in din kod + skrapkoden från skattemärket och vips är hojjen avställd och försäkringen upphör också kosta från denna minut.
När det sedan skall ställas på får man numer ett PDF dokument du får åka på medans du väntar på ny skatteuggla så om det kommer en solig vårdag knappar du bara in dina koder igen och vips är den påställd och du får ett elektroniskt bevis du lugnt kan åka på. Även din vilande försäkring aktiveras.
Puh var tvungen att ventilera detta, det kan ju finnas fler blindbockar som jag.
/Den oupplyste

I samband med detta införskaffades två veckor senare en TL1000R

Jag gjorde väl som de flesta gör - ringde runt samtliga försäkringsbolag för att få deras råd och produktsortiment presenterade för att sedan utvärdera vilket som passar mig bäst.

Jag bestämmer mig för IF som verkar vettigast för mig med nytagen lapp och ej hunnit in i gubbstadiet ännu. Det visar sig då att det skiljer endast 6-800 SEK för helår eller halvår.

MEN! Nu skall jag flytta och tittar av den anledningen över vårt totala försäkringsskydd och får tag på en välvillig säljare hos IF som börjar undra varför jag har helårsförsäkring om jag har den förvarad under vinterhalvåret

:kocko


Visar sig att de råd jag fått innan varit totalt felaktiga! Jag har flera polare som fått samma behandling. Antingen är det endast jag med vänner som är totalt akterseglade och jag gör mig till fullständig idiot här nu men ifall det är fler som känner igen sig så ser det alltså ut såhär:
För min TLR (ej inne i stad) kostar helår/halvförsäkring 7858 sek för 2004. Kortet taget 2002 och hojjen är en 99'a, 99kW med 235kg tjänstevikt - (borde ge andra hyffsad referens på kostnaden om ni inte har IF). Jag är alltså bunden till 1 år i taget där det kostar 655 SEK / månad varken jag kör eller ej.

Med basförsäkring (ej specialförsäkring) skulle det sett ut såhär (räknat i överkant - hur ofta kör man i oktober?):
Avställd nov-april = 6 månader
Påställd maj-okt = 6 månader
Påställning / avställningskostnad: 450 SEK x 2 = 900 sek
Avställd med garageförsäkring stöld/brand etc: 80sek/mån x 6 = 480 sek
Påställd med halvförsäkring: 694sek/mån x 6 = 4164 sek
Detta ger: 4164 + 480 + 900 = 5544 sek!!
Skillnaden är 7858 - 5544 = 2314 sek!
Detta var ju då på halvförsäkring men om man skulle räkna på 7 månader avställd och dessutom helförsäkring blir skillnaden horribel.
Upptäckte idag då jag också ställde av hojjen hur enkelt det är nu. In på internet och knappa in din kod + skrapkoden från skattemärket och vips är hojjen avställd och försäkringen upphör också kosta från denna minut.
När det sedan skall ställas på får man numer ett PDF dokument du får åka på medans du väntar på ny skatteuggla så om det kommer en solig vårdag knappar du bara in dina koder igen och vips är den påställd och du får ett elektroniskt bevis du lugnt kan åka på. Även din vilande försäkring aktiveras.

Puh var tvungen att ventilera detta, det kan ju finnas fler blindbockar som jag.
/Den oupplyste