Någon har kört på min parkerade bil. Vad gör jag?

strandis

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
ingen
Hej.

Jag har ett problem. När jag kom från jobbet idag såg jag en lapp på rutan. På den stog det att min bil hadde fått en stöt från en annan bil som smet och ett nummer att ringa. Jag ringde och en kvinna svarade.

Hon sa att hon såg en bil stöta till min bil var på den andra bilen sedan smet iväg. Jag undersökte min bil och såg att jag hadde en buckla på bakre delen i stöt fångaren. Hon gav mig reg numret till bilen. Jag kollade up bilen med vägverket och det var en vit Volvo 745. Jag ringde up ägaren och förklarade att ett vittne hade set hans bil köra in i min bil. Han sa då (såklart) att han hade minsan inte kört in i någon bil. Jag sa att jag skulle kolla med verkstaden vad de skulle kosta sedan skulle det bli ett försäkrings ärende. Han hävdade igen att han hadde inte kört på någon. Jag sa att jag skulle höre av mig igen senare så la jag på.

Vad ska jag göra för att rättvisan ska skipas och han får stå för skadan han har gjort?

Hur ska jag bevisa allt?

Polisanmälan för smitning är väl en sak du bör göra.

har du vittnen så gör en anmälan var i samma sits för ett par år sen ,polisen sa att det var solklart om dom inte tog på sig skadan var det smitning från trafikolycka,löste sig skitfort när jag påpekade det för dom som kört på bilen.hade vittnen + regnummer på bilen.

Jo men räcker det att hon såg det hända för att han ska dömas till att betala mig? Känns inte som att ha hans reg nummer hjälper mig så mycket som bevis efter som det bara konkret bevisar att hans bil har reg plåtar.

Kolla hans kofångare, snarast.
Ta med kamera och fota om du ser nån skada..vem vet, kanske funkar?

Kolla hans kofångare, snarast.
Ta med kamera och fota om du ser nån skada..vem vet, kanske funkar?

Jag tog mig en tit på hans bil som stod längre ner på parkeringen och han har en 2 decimeter stjock stöt fångare av gummi som var oskadd. Min bil har en intryckt plåt nu.

Var du glad att du fått tag i aset.
Åk dit och kolla på hans bil och konfontrera direkt.

Själv letade jag som en idiot efter vittnen och körde 30 mil för att kolla på en misstänkt bil som tyvärr var oskyldig för att sedan bara förbanna svinet till helvetet i några månader när samma sak hände mig.
Sen glömde jag det så sakteliga.

Edit: såg att du kollat på bilen nu. Men du har ju vittne.
:vedergällning

Ring honom igen och förklara att du har ett vittne. Är han inte villig att betala så hotar du med att polisanmäla hon bara. Det kommer stå honom dyrt då smitning är ett förhållandevis grovt brott.

Är inte en polisanmälan ett väldigt stort engererande. Både för mig och kvinnan som såg det? Betyder inte det att jag kan behöver räna in och ut ur rätts salar ett tag framåt? Och om han inte blir dömd kan jag bli skyldig att betala honom för hans förlorade tid?

Och mitt vittne? tänk om hon inte har lust att hänga med på alla hans överklagningar

Är inte en polisanmälan ett väldigt stort engererande. Både för mig och kvinnan som såg det? Betyder inte det att jag kan behöver räna in och ut ur rätts salar ett tag framåt? Och om han inte blir dömd kan jag bli skyldig att betala honom för hans förlorade tid?

Och mitt vittne? tänk om hon inte har lust att hänga med på alla hans överklagningar

Det kommer knappast gå så långt. Och gör det det så går man som längst till tingrätten 1 gång och det behöver inte du betala.

Tänk om det var "vittnet" som körde på din bil då? Om 745ans kofångare är oskadad... Jag hade kollat upp hennes bil också

Jo men en 745a är byggd av delar från isärplockade soviet stridsvagnar och har en kofångare som en tivoli radiobil. Min bil är byggd av aluminium och kompositmaterial. Han skulle förmodligen kunna frontal krocka med mig utan att hans bil skadas.

Jävla svin :mad:

Det första du skall göra är att skicka ett blombud till vittnet, starkt jobbat!

Det andra du skall göra är att polisanmäla idioten eller åka hem till honom beroende på hur du är lagd.

Det sistnämda kan funka bäst men då skall du vara säker på att du som person har en schyst "övertalningsförmåga"!

Lycka till!

"Samma sak" hände min bror men han hade inga vittnen, jag övertalade honom att sätta upp "wanted lappar" Var det nån som såg killen som körde in i min bil typ.

Gärningsmannen/kvinnan ringde upp nån dag senare skapligt skraj :gnissla (Hon hade tänkt och ringa men inte fått tag i någon telefon) :näsblod :huvet

Vad jag vet så KRÄVER alla försäkringsbolag att man polisanmäler parkeringsskador för att få pengar utbetalda. Kontakta ditt bolag och kolla.

Siddu. Undantaget som bekräftar regeln? :)

Blev tvungen att kolla vad If säger på sin hemsida:

Parkeringsskada, stöldskada eller skadegörelse

Utanför Stockholms-och Malmöområdet på personbil och lätt lastbil, samt dessa typer av skador på tunga fordon i hela landet, skicka skadeanmälan, kvitton och polisrapport till If. Om fordonet körts till verkstad, be verkstaden kontakta If för besiktning.

http://www.if.se/web/se/commercial.nsf/noframes/C69F4964A899D9C1C1256C2C00402FF6

Last edited:
En taxibil körde på min när den var parkerad, vittnet såg regnummret! Jag polisanmälde skiten och lämnade in skaderapport, 2 veckor senare ringde försäkringsbolaget och sa att jag ska lämna in bilen för att fixas utan kostnad för mig så klart!

Föraren av taxibilen nekade men dömdes trots det!

Jag har pratat mer med volvo ägaren. Han hävdar fortfarande att det inte var han. Med hänvisning till att hans bil inte har någon skada och att "Hadde jag försökt smita undan så hadde jag inte parkerat min bil på samma parkering som skadan skedde på utan så klart kört till en annan parkering"

Regnumret ?!

PS

Hans ursäkt är ungefär lika bra som Titos "Jag är så jävla snygg och berömd så varför skulle jag våldta unga tjejer för?"

Du har vittne.. det räcker LÅNGT ! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back