2108273 Hehe jag har inga problem att smiska bilen
Gjorde det sist... Och värdena var ok till en början, men efter ett par min på tomgång så svalnar ju kattarna å då stiger hc-värdet
Hade den inne på verkstan hos bekanta som skulle kika om det var ngt fel på maskineriet, inga fel hittades, tändstift byttes osv. Verkstan tycker den e schysst, men låter man den stå på tomgång ett tag så klättrar hc värdet.
Dumma besiktningsmän som verkar fatta detta, å drar ut på mätandet alltid när jag sk besiktiga bmw m bilar
..
IronMike skrev:
2108273 Hehe jag har inga problem att smiska bilen
Gjorde det sist... Och värdena var ok till en början, men efter ett par min på tomgång så svalnar ju kattarna å då stiger hc-värdet
Hade den inne på verkstan hos bekanta som skulle kika om det var ngt fel på maskineriet, inga fel hittades, tändstift byttes osv. Verkstan tycker den e schysst, men låter man den stå på tomgång ett tag så klättrar hc värdet.
Dumma besiktningsmän som verkar fatta detta, å drar ut på mätandet alltid när jag sk besiktiga bmw m bilar
..
Men k-sprit eller miljösoppa påverkar alltså hc-värdet, inte bara co ?
Hur många delar soppa/k-sprit/miljöbensin ? .. kan man blanda både k-sprit och miljösoppa ?
Har haft samma problem med min 750.Bara dubbelt så mycket cylindrar att felsöka bland

Men på köpet har man lärt sig en hel del om just detta problem.O de flesta bmw får felaktigt hc om inte HELA avgassystemet är helt dryptätt.Jag hittade en läcka framför bakre ljuddämparen(alltså låååångt ifrån lambdan) o efter tätning där så sjönk hc ner till rätt värde.Ett annat problem dom har är att bakre grenröret har en liten försvagad konstruktion som på grund av den högre värmen bak i motorrummet gör att man får små,små,små sprickor på undersidan.Då sugs det in friskluft som letar sig ner till lambdan som naturligtvis smiskar på mer soppa,fast detta har mer med lambdavärdet att göra.T.o.m tändstiftets elektrodplacering ändrade mitt hc med rätt så stora siffror.En annan orsak brukar vara ett knappt märkbart tjyvluftsläckage i insugspackningarna.Kollas lättast genom att spraya startgas runt varje runner med motorn igång.E-85 e ju en nödlösning för att få bilen besiktad,o ett par varv runt bilprovningen i manligt tempo alldeles innan hc-mätningen brukar ju oxå hjälpa.Finns ett bra bmw forum som heter autopower.se,där kan du söka på ditt problem o få experthjälp.