Någon här som jobbar på svensk bilprovning?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Har lite frågor ang hc-värde....

Bilen har schyssta värden, men på tomgång efter ett par min så stiger hc värdet. Haft så på flera av bmw m-bilar jag haft, kattarna sitter långt bak - om det nu kan påverka just hc värdet.

MEN när sbp skall mäta, så skall dom väl inte mäta i flera minuter..då hinner ju kattarna svalna av, samt tappa funktionen.

Nåja.. Intr av att höra med någon som kan regler för hur det skall mätas.

;)

IronMike skrev:
2107604 Har lite frågor ang hc-värde....

Bilen har schyssta värden, men på tomgång efter ett par min så stiger hc värdet. Haft så på flera av bmw m-bilar jag haft, kattarna sitter långt bak - om det nu kan påverka just hc värdet.

MEN när sbp skall mäta, så skall dom väl inte mäta i flera minuter..då hinner ju kattarna svalna av, samt tappa funktionen.

;)

Ha cirkus kvarts tank, köp en femliters dunk med Aspen miljöbensin, i med den och alla värden torde vara låga och fina. Åk och tanka i vanlig sås sen med ditt blanka protokoll i handskfacket. Funkar klockrent.

Hornet_600 skrev:
2107749 Ha cirkus kvarts tank, köp en femliters dunk med Aspen miljöbensin, i med den och alla värden torde vara låga och fina. Åk och tanka i vanlig sås sen med ditt blanka protokoll i handskfacket. Funkar klockrent.

Har ett liknande problem med min bil, vart fixar man Aspen miljöbensin?

Probotector skrev:
2107791 Har ett liknande problem med min bil, vart fixar man Aspen miljöbensin?

miljöbensin borde finnas på macken eller nånstans där dom säljer gräsklippare, motorsågare eller liknande

Zeeall skrev:
2107819 miljöbensin borde finnas på macken eller nånstans där dom säljer gräsklippare, motorsågare eller liknande

Aha då skall jag ta en titt efter det :)

Förresten om det inte finns något miljöbränsle, borde det inte fungera med ett par liter etanol i en nästan tom tank?

Probotector skrev:
2107827 Aha då skall jag ta en titt efter det :)

Förresten om det inte finns något miljöbränsle, borde det inte fungera med ett par liter etanol i en nästan tom tank?

Jodå, eller ett par helrör T-röd...sprit som sprit. Men Aspen är att föredra. Funkat kanon på flera bilar varav en Ford Sierra i 6 år i rad nu sen beskedet att catten var slut.

Hornet_600 skrev:
2107844 Jodå, eller ett par helrör T-röd...sprit som sprit. Men Aspen är att föredra. Funkat kanon på flera bilar varav en Ford Sierra i 6 år i rad nu sen beskedet att catten var slut.

Då är det självklart att jag måste prova :)

Japp besiktade Forrrrden i fredags med etanol E85 i tanken.. ca 2 liter på 10 liter 95oktanig. fick 0 i Co och 0 i Co 2005 (detta vet jag inte vad 2005 står för) och HC 44 (100 är gränsen).

så det går..

IronMike skrev:
2107604 Har lite frågor ang hc-värde....

;)
Tja på bmw måste motorn vara plågad för att katten ska funka ordentligt... polarn pratade med besiktningsmannen och fick varmköra bilen dvs köra som en idiot en sträcka och komma tillbaks och mäta värdena efter att allt annat var klart... bara att prata med dom torde inte vara några problem... och bilen måste smiskas rätt bra för att katten ska funka ok ja...

MDM skrev:
2108025 Tja på bmw måste motorn vara plågad för att katten ska funka ordentligt... polarn pratade med besiktningsmannen och fick varmköra bilen dvs köra som en idiot en sträcka och komma tillbaks och mäta värdena efter att allt annat var klart... bara att prata med dom torde inte vara några problem... och bilen måste smiskas rätt bra för att katten ska funka ok ja...

Det är det jag alltid har sagt, dom där ska hålla sig till att göra Bratwurst och öl...

Allvarligt, katten ska väl fungera vid normal körning, annars är bilen felkonstruerad och ska åtgärdas av biltillverkaren, kostnadsfritt.

Köp en flaska K-sprit och skicka ner i tanken.
Jag fick 0 i alla värden när jag hade gjort så :brynad

MDM skrev:
2108025 Tja på bmw måste motorn vara plågad för att katten ska funka ordentligt... polarn pratade med besiktningsmannen och fick varmköra bilen dvs köra som en idiot en sträcka och komma tillbaks och mäta värdena efter att allt annat var klart... bara att prata med dom torde inte vara några problem... och bilen måste smiskas rätt bra för att katten ska funka ok ja...
Hehe jag har inga problem att smiska bilen ;)

Gjorde det sist... Och värdena var ok till en början, men efter ett par min på tomgång så svalnar ju kattarna å då stiger hc-värdet :( :4skrika

Hade den inne på verkstan hos bekanta som skulle kika om det var ngt fel på maskineriet, inga fel hittades, tändstift byttes osv. Verkstan tycker den e schysst, men låter man den stå på tomgång ett tag så klättrar hc värdet.

Dumma besiktningsmän som verkar fatta detta, å drar ut på mätandet alltid när jag sk besiktiga bmw m bilar :3freak

..

Men k-sprit eller miljösoppa påverkar alltså hc-värdet, inte bara co ?

:hihi

Hur många delar soppa/k-sprit/miljöbensin ? .. kan man blanda både k-sprit och miljösoppa ?

Jag tror inte ditt höga HC värde beror så mycet på cattarna. Drar din bil olja? Ett högt HC värde brukar vara tecken på olja i förbränningen.

Etanol fixade INTE mitt höga HC värde på förra bilen. Det ändrar mest bara CO

Dalan skrev:
2108282 Jag tror inte ditt höga HC värde beror så mycet på cattarna. Drar din bil olja? Ett högt HC värde brukar vara tecken på olja i förbränningen.

Etanol fixade INTE mitt höga HC värde på förra bilen. Det ändrar mest bara CO

Taskiga kolkanistrar?
Det skulle ju kunna förklara att värdet stiger när man "surkör" motorn.

GuW skrev:
2108347 Taskiga kolkanistrar?
Det skulle ju kunna förklara att värdet stiger när man "surkör" motorn.

Jo, eller taskiga kolvringar, ventiltätningar m.m.

Testa iaf med ca 30% etanol så kanske det löser sig.

Taskiga besiktningsgubbar! Har själv haft lite bekymmer med avgasvärdena på min bil, dock ingen bmw men märk väl en audi. Och när han satt och mätte avgasvärdena så sa gubben hoppa in i bilen pågasnöre :3freak sen pressade han den ett par rundor runt bes.hallen och mätte igen. Dock så klarade den inte av värdena endå, men det var ett gott försök iaf.

IronMike skrev:
2108273 Hehe jag har inga problem att smiska bilen ;)

Gjorde det sist... Och värdena var ok till en början, men efter ett par min på tomgång så svalnar ju kattarna å då stiger hc-värdet :( :4skrika

Hade den inne på verkstan hos bekanta som skulle kika om det var ngt fel på maskineriet, inga fel hittades, tändstift byttes osv. Verkstan tycker den e schysst, men låter man den stå på tomgång ett tag så klättrar hc värdet.

Dumma besiktningsmän som verkar fatta detta, å drar ut på mätandet alltid när jag sk besiktiga bmw m bilar :3freak

..

IronMike skrev:
2108273 Hehe jag har inga problem att smiska bilen ;)

..

Men k-sprit eller miljösoppa påverkar alltså hc-värdet, inte bara co ?

:hihi

Hur många delar soppa/k-sprit/miljöbensin ? .. kan man blanda både k-sprit och miljösoppa ?
Har haft samma problem med min 750.Bara dubbelt så mycket cylindrar att felsöka bland :tungan Men på köpet har man lärt sig en hel del om just detta problem.O de flesta bmw får felaktigt hc om inte HELA avgassystemet är helt dryptätt.Jag hittade en läcka framför bakre ljuddämparen(alltså låååångt ifrån lambdan) o efter tätning där så sjönk hc ner till rätt värde.Ett annat problem dom har är att bakre grenröret har en liten försvagad konstruktion som på grund av den högre värmen bak i motorrummet gör att man får små,små,små sprickor på undersidan.Då sugs det in friskluft som letar sig ner till lambdan som naturligtvis smiskar på mer soppa,fast detta har mer med lambdavärdet att göra.T.o.m tändstiftets elektrodplacering ändrade mitt hc med rätt så stora siffror.En annan orsak brukar vara ett knappt märkbart tjyvluftsläckage i insugspackningarna.Kollas lättast genom att spraya startgas runt varje runner med motorn igång.E-85 e ju en nödlösning för att få bilen besiktad,o ett par varv runt bilprovningen i manligt tempo alldeles innan hc-mätningen brukar ju oxå hjälpa.Finns ett bra bmw forum som heter autopower.se,där kan du söka på ditt problem o få experthjälp.

Last edited:
ktmjacke skrev:
2108649 Har haft samma problem med min 750.Bara dubbelt så mycket cylindrar att felsöka bland :tungan Men på köpet har man lärt sig en hel del om just detta problem.O de flesta bmw får felaktigt hc om inte HELA avgassystemet är helt dryptätt.Jag hittade en läcka framför bakre ljuddämparen(alltså låååångt ifrån lambdan) o efter tätning där så sjönk hc ner till rätt värde.Ett annat problem dom har är att bakre grenröret har en liten försvagad konstruktion som på grund av den högre värmen bak i motorrummet gör att man får små,små,små sprickor på undersidan.Då sugs det in friskluft som letar sig ner till lambdan som naturligtvis smiskar på mer soppa,fast detta har mer med lambdavärdet att göra.T.o.m tändstiftets elektrodplacering ändrade mitt hc med rätt så stora siffror.En annan orsak brukar vara ett knappt märkbart tjyvluftsläckage i insugspackningarna.Kollas lättast genom att spraya startgas runt varje runner med motorn igång.E-85 e ju en nödlösning för att få bilen besiktad,o ett par varv runt bilprovningen i manligt tempo alldeles innan hc-mätningen brukar ju oxå hjälpa.Finns ett bra bmw forum som heter autopower.se,där kan du söka på ditt problem o få experthjälp.
Alltså ca 30% etanol.... Och sen hårdköra ? =)

Ska man köra k-sprit eller E85 ?

Fan jag e så nervös.. Har två spekulanter på bilen som båda sagt att dom hämtar den bara den går igenom ombesiktningen, dom på verkstan säger att bilen är ok.... Men jag blir så j*la :huvet på att hc värdet stiger efter ett tag på tomgång

k-sprito e85 e samma förutom att e85 innehåller 85% ksprit o resten bensin o dylikt,

fan släng i lite granna.. det e ju billigt ju 7.50kr /L

Alex 6R skrev:
2109070 k-sprito e85 e samma förutom att e85 innehåller 85% ksprit o resten bensin o dylikt,

fan släng i lite granna.. det e ju billigt ju 7.50kr /L
Finns det risk att nåt pajjar om man säg kör 10 liter 98 oktanig bensin + kanske hälften E85 ?

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back