Någon grym matematiker här som kan hjälpa en noob ?

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Tjenare jag undrar hur fort en 160 kg sak (mc) måste köra för att vid en krock förflytta en 1650 kg (bil) ca 6 meter.

Detta sker i en liten uppförslutning, vet inte redigt hur många grader det kan vara som en väg sluttar i sidled för att vatten och sådant kan rinna av.

Altså hur fort måste 160 kg köra för att flytta 1650 kg 6 meter i lite uppförslutning.

Hur mycket uppförslutning och är det tillåtet att wheela? (Power el vanlig)

behövs mer info...

Vilken hastighet hade bilen innan krock? Är sammanslagningen helt elastisk eller kommer dom två fordonen "sitta ihop" efter krock eller är det något däremellan som gäller?

(sen att den flyttar sig 6 meter i uppförsbacke får du räkna ut hur många meter rakt upp det blir, t.ex. vid 30 grader blir det 3 meter upp och då är m*3 = (m*v2)/2 om bilen nu inte använder bromsen vilket den lär göra, annars börjar den efteråt rulla fram igen. Lägg till rullfriktion och annat och du ser att det blir ganska klyddigt att räkna ut)

Last edited:
Flyttades bilen sidledes, bakåteller framåt? HUr stora hjul hade den? va växeln i? bromsa bilen?

Kortsagt omöjligt att svara på

Är ingen MAI-nörd, men får lite rysningar av tanken på alla variabler som skulle påverka en sådan uträkning. Lutning, friktion, deformationsgrad på fordonen, står bilen helt rakt så att den flyttar sig i samma riktning som MCn eller måste de byta riktning? Börjar man tänka för mycket kan man nog lista en himla massa fler variabler som styr utfallet.

Hemsk matte, tur att man slipper sånt!

Om bilen vid utgångspunkten står stilla med växellådan i friläge, lutningen inte är allt för blodig och inga bromsar ligger på så skulle du nog utan problem kunna flytta bilen genom att bara putta den. Utan att behöva offra en fullt fungerande motorcykel.

Om bilen däremot mötte motorcykeln och bilen körde t.ex. 50kmh vid en frontalkrock så skulle motorcykeln behöva ha gått hyfsat fort för att förflytta bilen sex meter i motsatt riktning.

En mc på 160kg förresten? Var motorcykeln utan förare eller var det en moppe?

Var hojen stulen? Jag tror att den var stulen. Det är bara stulna hojar som kör in i bilar. Den var stulen, eller hur? Kom igen, klart den var stulen.

lite snabb räkning med gymnasimatten
F=Massa*hastighet^2
Fmc=Mmc*Vmc^2
Fbil=Mbil*Vbil^2

Mbil/Mmv = ca 10ggr -> Vmc ~ 3.2ggr*Vbil
dvs Mc måste ha hållit ca 3.2ggr så hög hastighet som bilen för att fordonen ska "stanna på kolitionsplatsen"

Sen hur mycket utöver 3.2ggr bilen hastighet man behöver måste man ta till lite mer än gymnasiematten.
GlidFriktionstalet mellan asfalt o däck är ca 0.7 (om du inte spinner vilket vi kan räkna bort i detta fall)
Tror att det statsika friktionstalet är ca 1.1-1.2
Sen behöver vi räkna ut hur mycket kraft det behövs för att friktionsflytta bilen 6m
o sen se hur mycket den kraften är omsatt i hastighet

Om jag nu kommer ihåg allt rätt.

Gör jag det så är MCn hastighet 3.2*Bilens hastighet + 20-30km/h(uppskattat)
Den uppskattade hastigheten är rakt av beroende på hur elastisk stöten är,(dvs vad som händer med MCn, följer den med bilen? studsar den åt annat håll? isf hur lång bort studsar den?) samt hur mycket energi MC+bilen tar upp då de deformeras

Nu kommer jag inte ihåg de bitarna från då jag pluggade dem för sisådär 15år sen
Men hur mycket energi som försvinner pga deformation är mycketsvårt att ens gissa om och det är här den mesta energin försvinner.
(utan deformation får jag det till att det endast skulle behövs ca 12km/h att putta bilen 6m om jag räknat rätt på plan asfalt)
Så jag gör som en god (vilket jag inte är) ingengör (vilket jag inte heller är) gör i sånna hära situationer (dvs samma sak som alla andra ändå gör här på SH) och gissar hej vilt!

Så säg Bilens hastighet *3.2 + 20-30km/h extra

Last edited:
Helt klart att man inte ska använda matematiker från sporthoj för att få svar på frågan.

Jag röstar på "trial and error" börja på 70 och testa dig fram

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...