Någon från Helsingborg? (Uppkörning)

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Hej, jag har bokat en uppkörningstid i helsingborg den 9/8 för att det är så svårt att få tider här i visby! Nu undrar jag om det är någon som bor i helsingborg som skulle kunna tipsa om luriga saker, skyltar som ej syns, luriga skyltar eller dylikt, skulle vara jätte glad för eventuella tips! :)

/Dollar :hoppa

Ojj.. skyltar som ej syns.
ja här där jag bor är det en vändzon. och färgen från skylten är borta.

skojjar bara men HBG är en lätt stad att köra i inte mycket enkelriktad.
kolla en karta över hbg så ser du 3 leder gehonm stan från norr till söder.
där är det mest trafik.

annars är det inga konstigheter

välkommen hit och lycka till.

Vanlig tur är väll utåt Påarp - Mörarp hållet.

Om de drar in dig i stan och du kommer till ett kvater med väldigt trånga gator (Tågaborg) kör försiktigt och långsamt. Favoritkvarteret när de kör up med bilar...

I övrigt är Helsingborg stad ganska enkel. Finns några enstaka enkelriktade gator.
Ganska backigt.
Öva att starta i Norderports uppförsbacken (eller från sjukhuset, kanske säkrare...). Vi har ett gäng sådana backar. :hihi

Kör gärna en eller två gånger på grus så att du inte får panik om hon hittar grusvägen och drar ut dig på den.
Jag fick köra grussmiska med en 750 :gnissla inte kul... :lol

Lycka till :hej

tackar, vi kommer dit på måndag kväll och jag har körningen på onsdag, så vi tänkte in o köra lite i helsingborg under tisdagen, är det något speciellt område jag ska köra i? kanske det där med trånga gator? visste du vad det hette? Bra bra, mer sån här info! Ska in till stan i dag o träna backstart! :)

Förövrigt, är helsingborg en tungt trafikerad stad? Är det lika jobbigt som att köra i centrala sthlm? nej inte så svårt fattar jag, men typ samma hektiska körstil?

Tack så jätte mkt båda 2! :Bugar
//$:katten

Nej det är inte alls samma tempo som i stockholm.

jag tror att trafik inspektörerna försöker hålla dig där som Putteliten skriver lite i utkanten av stanoch inte mitt nere i centrum.
Backestart är bra att träna på

Lycka till och låt oss veta hur det gick sen.

Området heter 'Tågaborg' och ligger i norra delen av Helsingborg.
Jag tror dock inte att risken är jättestor att de drar in dig där med hojen. Men man vet ju aldrig... heh.

Just nu är det mest turisterna som ställer till det i Helsingborg. Annars är tempot inte så farligt.

Som sagt, lycka till och berätta gärna hur du uplevde att köra upp här nere :hej

Hbg

Hmm trodde inte att man kunde köra upp med MC i Hbg utan att det var förlagt helt och hållet till Ängelholm?

skajdajv skrev:
2345536 Hmm trodde inte att man kunde köra upp med MC i Hbg utan att det var förlagt helt och hållet till Ängelholm?

Manöverbanan på F10 vid ängelholm och körningen avslutas i Helsingborg

jag har också uppkörning den 9/8 :rolleyes: i helsingborg.
´det är kanske bättre att köra nånstans där man inte kört, då kör man ju inte så mycke på rutin och då skärper man uppmärksamheten.

Lyckta till du med allround. håll oss uppdaterade om ni klarar korten.

Jag bor i Helsingborg men gjorde uppkörning i Ängelholm, det gick faktiskt rätt så bra. Han kommer att fråga dig om du känner till området, och gör han inte det så berätta det för honom. Dår är han extra tydlig med vart du ska svänga hela tiden.

Personligen skulle jag råda dig att öva vid Gåsebäcks området i Helsingborg, stor chans att du får köra där. Dessutom bör du öva på rondellen bredvid gåsebäck där motorvägen slutar om man kommer söderifrån.

Tips inför uppkörningen: Ta det lugnt, verka säker på hojen, gör du fel så ge inte upp och sist men inte minst, akta dig för högerregeln :)

Det hänger på vilken inspektör man får och vilket kumör han är på vart de kommer köra..

Gåsebäcksområdet används det med så det är inte fel att köra lite för och der är det högerregeln som gäller :-)

Jag är 08 som spenderat en hel del tid i Hbg nu i år. Rent tempomässigt är det lugnt (enligt mig), men å andra sidan blir jag galen på att man får slira på kopplingen i de flesta andra städer så tempot ligger nog högre än medlet.

Det är inte direkt svårt att köra där, det mesta är rätt tydligt och lätt att se. Däremot har de ett antal lite ovanliga korsningar med filer som inte går som vanligt osv, var uppmärksam på det.

Jag tycker att det är svårkört för att det varit svårt att lära sig att hitta, men med bra anvisningar är det nog inte mkt för världen.

Tips från en icke infödd..

Lycka till

jag är jätte tacksam för alla tips osv, perfekt när ni säger namn på områden så kan man kolla på hitta.se o se satelitbilder hur det ser ut i praktiken också! :) :tummenupp

Okej, högerregeln, kul att komma till en stad där den verkligen fungerar och tillämpas! inte som visby nej! :D

Dawg skrev:
2348198
Det är inte direkt svårt att köra där, det mesta är rätt tydligt och lätt att se. Däremot har de ett antal lite ovanliga korsningar med filer som inte går som vanligt osv, var uppmärksam på det.

:tummenupp
Detta gäller i aldra hägsta grad rondellerna också!!!

Tänk på att bara för att du från ett håll får köra rakt fram i vänsterfilen betyder det inte att du får göra det om du kommer ifrån andra hållet... :rofl :huvet
(Nämnda "Malmö leds rondellen" - ovanför Gåsebäck- är precis en sådan här rondell med 3 dubbelfiliga in/ut-farter och det har målats lite anorlunda beroende på från vilket håll du kommer. Olycksdrabbad och tidvis mkt hårt trafikerad rondell, så ta det lungt.)

Titta på markeringen i marken och på skyltarna. Faslig blandning på logiken i rondellerna (eller brist på...)

Lycka till all ni som kör upp :)
:hej

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back