Någon firma som fixar stötdämpare i södra Skåne.?

Wille

Gröna Faran
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD ZX6R
Är det någon som har koll på firmor i närheten av Trelleborg som fixar stötdämpare?

Jag vet att en MC (GSM...nånting) firma precis utanför ville ha 800 kr om jag kom in med den och dom bytte det men jag tyckte det verkar lite dyrt för ett jobb (byta packning) som bara ska ta typ 25-30 min för en erfaren verkstadskille/(tjej).

Vet någon om nån verkstad som är billigare? Nån som vill hjälpa mig o fixa det annars mot nån ersättning som vi kan komma överens om?

/ Wille som just nu kör omkring i en gungstol

jag ska höra med kurvmakaren ...... han sa att det fanns en i hölleviken som var bra

Wille skrev:
Är det någon som har koll på firmor i närheten av Trelleborg som fixar stötdämpare?

Jag vet att en MC (GSM...nånting) firma precis utanför ville ha 800 kr om jag kom in med den och dom bytte det men jag tyckte det verkar lite dyrt för ett jobb (byta packning) som bara ska ta typ 25-30 min för en erfaren verkstadskille/(tjej).

Vet någon om nån verkstad som är billigare? Nån som vill hjälpa mig o fixa det annars mot nån ersättning som vi kan komma överens om?

/ Wille som just nu kör omkring i en gungstol

e det fram dämpare du ska byta packboxar i?

Zxr_Green skrev:
e det fram dämpare du ska byta packboxar i?

Det stämmer det. Vet du hur man gör? Kan du göra det? Vill du hjälpa mig? (så man lär sig det oxå)

Det är bara packningen i EN dämpare jag ska byta. Den andra byttes vid sista servicen förra säsongen..

Wille skrev:
Det stämmer det. Vet du hur man gör? Kan du göra det? Vill du hjälpa mig? (så man lär sig det oxå)

jo jag har gjort jävla massa gaffelben... men det va ett tag sen.. så jag e lite ringrostig... jobbade lite extra på lillemans innan... tror jag ska ha grejer hemma så det går att fixa... för farsan bytar till polare här ibland... så jag kan höra med han.. sen skickar jag ett pm

Zxr_Green skrev:
jo jag har gjort jävla massa gaffelben... men det va ett tag sen.. så jag e lite ringrostig... jobbade lite extra på lillemans innan... tror jag ska ha grejer hemma så det går att fixa... för farsan bytar till polare här ibland... så jag kan höra med han.. sen skickar jag ett pm

Ja kolla gärna upp det, det vore kanonshysst om det gick..

Wille skrev:
packboxen i främre är prio 1.

Gasen i bakdämparen kan man fixa för 125 kr i Helsingborg på Yammahacenter.

Jasså, jag trodde att med dämparen så menade du bakdämparen. Det var det jag menade. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - mutterpicka.
Gör såhär:

1: Ta loss gaffelbenen
2: lossa längst upp och töm ut olja
3: Kolla på skruven längst ner vad den har för mått (troligen en 10 eller 11)
4: Sätt gaffelbenet i ett skruvstäd (skydda med trasor), använd mutterpicka att lossa. Ta gärna en polare som håller toppdelen för den vill nog rotera lite.
5: Ta bort skruven och lossa innan mätet. Det sitter ett clips som hindrar att benen separerar, så ta bort det (sitter under dammskyddet) och sedan "slår" (dvs drar hårt uppåt) du benen isär med vanlig muskelkraft.
6: ta bort allt i ordning
7: kolla efter skador på benet. Använd smärgelduk eller nåt om du hittar en skåra
8: Olja in den nya packboxen
9: Sätt lite eltejp i "gropen" där en av ringarna suttit, så du inte skadar packboxen när du trär på den
10. sätt ihop allt i omvänd ordning
11: Använd mutterpickan för att sätta ihop den. Lite på känn får du dra (OBS! Detta är det ENDA kritiska momentet. Dra inte för hårt)
12: Fyll på så många ml olja som krävs enligt boken
13: stäng locket och komprimera dämparen några gånger
14: öppna locket och släpp ut luften som kommer
15: Repetera 13-14 två gånger. Du bör även öppna toppen en gång när du kört en dag bara för att säkerställa att all luft är ute
16: montera på allt och kör och var glad att du spenderat 200:- i material och lärt dig något, istället för 1200 kronor.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul