Någon duktig el-kille svagström i göteborg?

Terence

Medlem
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Världens finaste GSX-R600
Hejsan, har fått hjälp tidigare av en kille att koppla ihop en koppling bestående av reläer och ett ställdon dock är det några sladdar som jag inte får ihop och killen som hjälpte mig är tyvärr inte tillgänglig längre.....

Kanske någon som kan hjälpa mot en peng?

Kopplingen består av följande:
1 st ställdon 12V
2 st reläer
2 st sensorer
1 st 12V batteri

Man skall helt enkelt trycka på en knapp och kolven åker ut tills en sensor slår till och bryter strömmen. Trycker man igen åker den tillbaks och stannar vid den inre sensorn.

Dvs kolven skall åka in och ut.... en knapptryck och den åker ut....ett knapptryck till och den åker in...

Som sagt allt var kopplat och funkade MEN nu e några kablar lösa och jag vet intevar dom skall kopplas in :(

En elektriker fixar nog det lätt...ställdonen skall hantera några stödhjul till min hoj som jag byggt om...

Bifogat

• koppling.jpg
    koppling.jpg
    101.4 KB · Visningar: 150
Hör med Alming här på Gbg forumet! han verka kunna sånt!

Orkar du lägga upp en bättre bild på elschemat? Har nyligen avslutat en kvalificerad el-praktik där jag satt mycket med liknande kopplingar. Kan tänka mig att slänga ett öga på't.

Orkar du lägga upp en bättre bild på elschemat? Har nyligen avslutat en kvalificerad el-praktik där jag satt mycket med liknande kopplingar. Kan tänka mig att slänga ett öga på't.

Jag håller med.
Kan du ordna ett schema på hur det är tänkt så ska det itne vara något problem.

Ser ut som att jag får hjälp av en juste kille.... tack så mkt för erbjudandet alla andra dock!! :pannkyss

hmm behöver trots allt hjälp... har inget elschema utan en kille bara kopplade ihop det liksom, grunden e de bifogade dokumentet men sen vet jag inte hur han kopplade eg... lite irriterande eftersom typ 3 sladdar e lösa bara annars funkade det galant....men jag har chansat lite hit o dit men får inte det att fungera :( o nu står hojjen.... som sagt ger gärna en peng för jobbet..

någon?

Bifogat

• File0010_2.jpg
    File0010_2.jpg
    171.9 KB · Visningar: 287
Om jag förstått det hela rätt, så skall du ha ett ställdon (elmotor) som du polvänder, dvs ändrar körriktning på motorn för att föra upp eller ner stödbenen.

Jag har ritat om ditt schema lite, i tron om att det är så du vill ha det så att jag förstår vad du vill göra :)

Funktionen skall alltså vara att DU trycker på en knapp för att köra ner benen, du skickar då motorn åt ett håll, och bryter strömmen till motorn när ändlägesbrytaren (sensorn) kommer i läge.
Upp med benen sker när du trycker på den andra knappen, då motorn matas från andra hållet och den övre ändlägesbrytaren bryter när benen är i topp.

Skall du ha switch i form av t.ex blinkersknapp för att inte riskera att kunna köra båda knapparna samtidigt?

1: växlande manuell switch.
2 och 3: ändlägessensorer.

Bifogat

• stödhjul.jpg
    stödhjul.jpg
    31 KB · Visningar: 124
Last edited:
Om jag förstått det hela rätt, så skall du ha ett ställdon (elmotor) som du polvänder, dvs ändrar körriktning på motorn för att föra upp eller ner stödbenen.

Jag har ritat om ditt schema lite, i tron om att det är så du vill ha det så att jag förstår vad du vill göra :)

Funktionen skall alltså vara att DU trycker på en knapp för att köra ner benen, du skickar då motorn åt ett håll, och bryter strömmen till motorn när ändlägesbrytaren (sensorn) kommer i läge.
Upp med benen sker när du trycker på den andra knappen, då motorn matas från andra hållet och den övre ändlägesbrytaren bryter när benen är i topp.

Skall du ha switch i form av t.ex blinkersknapp för att inte riskera att kunna köra båda knapparna samtidigt?

1: växlande manuell switch.
2 och 3: ändlägessensorer.

Förutom att K1 ska var "normalt öppen" så stämmer din ritning bra även med hur jag tänker. Är nog en bra idé med tvåläges vippa dessutom.
:tummenupp

hej, uppfattat helt rätt så vill jag ha det :) eller rättare sagt har det så men några kablar e lösa och dedär kopplingsschemat fattar jag INGENTING av... finns ju en massa anslutningar på reläerna.... hade kopplingsschemat varit sladdar som jag bara skall koppla in hade de varit lungt :(

2 av dessa reläer har jag: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=6315.htm

fika och ersätning någon? :)

Förutom att K1 ska var "normalt öppen" så stämmer din ritning bra även med hur jag tänker. Är nog en bra idé med tvåläges vippa dessutom.
:tummenupp

Ritade K1 som sluten iom att det ligger i en gråzon för att påvisa att switchen som påverkar K1 är sluten (växlar ju mellan två switchar)
Normalt ritar man ju schemat som "dött" och opåverkat.
Betrakta schemat som strömsatt där K1 faktiskt är normalt öppet.

Hade gärna kommit och tittat, men vågar inte lova bort mig just nu.
Nu vet jag hur du tänkt, och skulle problemet kvarstå, så får du höra av dig!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...