Någon att övningsköra med?

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Hej på alla glada!

Tänkte höra ifall det finns någon i/kring Gbg som har lust att hjälpa mig med att finslipa min körning?
Har nyligen tagit teorin och siktar på att ta uppkörningen så fort jag känner mig redo....
Jag ska inte påstå att jag är en färsk "nybörjare", har kört en del motorcross och lite tung MC för den delen, så känslan finns... :)
Men nu siktar jag på att det ska stå ett "A" bredvid mitt redan tagna "B" :tungan
Självklart så får ni pengar för "besväret", om man kan kalla det......för kul tror jag vi kommer ha! :hihi

Skicka PM om ni känner för att ställa upp!
MVH
/Nino

Hade vart kul att handleda.. synd att man itne haft hojkort i 5 år bara :(

Hoppas du hittar någon villig person...

sharpedge skrev:
Hade vart kul att handleda.. synd att man itne haft hojkort i 5 år bara :(

Hoppas du hittar någon villig person...

Man behöver bara ha haft kort i 3 år nu, ny lag som infördes i januari i år.

Coola Ola skrev:
Man behöver bara ha haft kort i 3 år nu, ny lag som infördes i januari i år.
Jasså? Jag trodde den gjordes om så att man inte behövde ha haft kort i fem obrutna år, utan att det räcker med att ha haft kort i fem av de tio senaste åren.

Saxat från VV
Code:
   1. den som har fyllt 24 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst fem av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort samt har godkänts som handledare för den som övningskör, om du övningskör privat. En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren.

2. utbildningsledare eller trafiklärare, om övningskörningen sker i trafikskola.
   3. den som har fyllt 21 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst tre av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort, om övningskörningen sker inom polisväsendet eller Försvarsmakten.

ONT: Inte heller jag har haft körkort tillräckligt länge.

Antar att det betyder att man skall ha haft den aktuella BEHÖRIGHETEN i fem år.

Jag som har haft lätt kort sen -96 och tungt i två år får alltså inte vara handledare vid körning för tungt kort?

chrilla skrev:
Antar att det betyder att man skall ha haft den aktuella BEHÖRIGHETEN i fem år.

Jag som har haft lätt kort sen -96 och tungt i två år får alltså inte vara handledare vid körning för tungt kort?

Ja så är det,tyvärr.

Enl han som jag talade med så gäller ändringen bara orsakerna till indragningen av körkortet som påverkar antalet år som man haft behörigheten.

Ex,har man inte skickat in byte av sitt körkort i tid så dras det ju automatiskt in efter en tid,sådant är nu mera borttaget från att påverka 5 årsgränsen.

morlock skrev:
Jasså? Jag trodde den gjordes om så att man inte behövde ha haft kort i fem obrutna år, utan att det räcker med att ha haft kort i fem av de tio senaste åren.

Ja, fel av mig. Det var, som farbron skriver i den andra tråden, att körkortet för aktuell behörighet ej får ha varit återkallat mer än 3 månader de senaste tre åren. Man måste fortfarande ha haft behörigheten i minst fem år.Misstolkning från min sida, tyvärr jävligt tråkigt då det innebär att jag inte kan bli handledare åt min lillasyster nästa år. :(

Coola Ola skrev:
Ja, fel av mig. Det var, som farbron skriver i den andra tråden, att körkortet för aktuell behörighet ej får ha varit återkallat mer än 3 månader de senaste tre åren. Man måste fortfarande ha haft behörigheten i minst fem år.Misstolkning från min sida, tyvärr jävligt tråkigt då det innebär att jag inte kan bli handledare åt min lillasyster nästa år. :(

Vi skyller på chrilla,det är hans fel :7peta

Coola Ola skrev:

Häng inte läpp Ola, låta JoJoman ta hand om din syrra. Har haft körkort länge nog.

Coola Ola skrev:

Är hon snygg? :7peta
Jag får övningsköra med folk.. :rolleyes:

:)

No offence och i all välmening Lion.

Men jag tror att om folk visste lite mer om dig,dvs träffat dig i verkligheten så är chanserna större.

Jag skulle personligen aldrig tacka ja till att vara handledare till någon som jag inte träffat/känner,pga att som handledare så har man ansvaret för dig.

Menat som hjälp :)

Långa farbron skrev:
No offence och i all välmening Lion.

Men jag tror att om folk visste lite mer om dig,dvs träffat dig i verkligheten så är chanserna större.

Jag skulle personligen aldrig tacka ja till att vara handledare till någon som jag inte träffat/känner,pga att som handledare så har man ansvaret för dig.

Menat som hjälp :)

Ligger ngt i det du säger...... :tummenupp
Men då skulle man väl kunna kalla det "onda cirkeln" eftersom jag inte har ngt körkort ännu och har svårt att vara med "MC-Grabbarna". I såna fall skulle det vara på ngn SH-fest eller ngt liknande...
Känner ju ingen i Gbg som har A-kort.... :(
Är relativt nyinflyttad.....

Lion skrev:
Men då skulle man väl kunna kalla det "onda cirkeln" eftersom jag inte har ngt körkort ännu och har svårt att vara med "MC-Grabbarna". I såna fall skulle det vara på ngn SH-fest eller ngt liknande...

Ja en bra lösning är ju att dyka upp på tex fika på onsdagar eller hänga med på någon pubkväll eller liknade så folk fick sig en uppfattning om dig :)

Eller helt enkelt hänga här och vara med.

Lion skrev:

Våga fika på onsdag kl. 18.00!

Sen ser du till att nicka till det som dom stora farbröderna (dvs dom som får vara handledare) säger. Då känner dom sig lite viktiga när hör sig själv prata.

:tungan

Långa farbron skrev:
Ja en bra lösning är ju att dyka upp på tex fika på onsdagar eller hänga med på någon pubkväll eller liknade så folk fick sig en uppfattning om dig :)

Eller helt enkelt hänga här och vara med.

Hehehe....här på SH är jag inloggad minst 10h/ dag......sitter framför en dator på jobbet nämligen....
Men var/när brukar ni fika?
Och vilken/vilka pubar brukar ni hänga i?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT