Någon anledning? (660 vs. 690)

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Har insett att jag kommer vara tvungen att inköpa en Supermoto till nästa säsong och har kollat lite på KTM's större maskiner. Vill ju ha en med "vettigt" serviceintervall och då går ju Husaberg och Husquarna bort om jag förstått det rätt.

Så.. Nu till duellen 660 vs 690. Har självklart läst Fastbikes test men vill nu även höra åsikter från er vanliga dödliga som kört bägge dessa hojar. Finns det egentligen någon anledning att köpa en 660, om man bortser från priset, eller är det 690 som gäller? Prismässigt så är det ju inte jättemycket som skiljer på en 690 och en 660 från 05 och framåt.

Har ej kört dem men 660 ska vibrera betydligt mer, dessutom har en ingen elstart. Hade kollat på 690 SMC om jag varit dig, mkt snyggare än vanliga 690 o det räcker med argument för mig :tungan

de är bra skillnad på dom. försök att få prova båda.
eller iallafall 640,625 690:in är bra mycket smidigare.

Glöm inte bort 950sm sjukt bra pris på dom nu förtiden:yoparty
Sjukligt skoj på gatorna å inte så dyrt att försäkra!:tummenupp

/F

Pratar du gata så hel klart 660!
Men ska du även köra bana så rekommenderar jag 690sm.

Det är sjukt stor skillnad på bottenvridet mellan 660 och 690. 660 kan du slanga på ALLA växlar. 690sm på 2an och 3an ibland beroende på fart o teknik.

Men skillnaden på 690 smc o 660 upplevde jag inte som så stor. Men du som är lite större borde satsa på 990 lr 950:tummenupp.

Pratar du gata så hel klart 660!
Men ska du även köra bana så rekommenderar jag 690sm.

Det är sjukt stor skillnad på bottenvridet mellan 660 och 690. 660 kan du slanga på ALLA växlar. 690sm på 2an och 3an ibland beroende på fart o teknik.

Men skillnaden på 690 smc o 660 upplevde jag inte som så stor. Men du som är lite större borde satsa på 990 lr 950:tummenupp.

Tanken var väl att hänga på ett par polare på i alla fall en bankörning under nästa säsong samt kanske försöka lära mig lite bakhjulskörning.

Angående 950/990 så är det inte intressant. Vet att LC8.an är en underbar motor då jag ägt två men nu är det en liten och smidig Supermoto jag vill ha, jämfört med den alltså.

Det tråkiga med alla 660 som finns till salu nu är att dom verkar ha gått rätt mycket och kostar marginellt, nåja, mindre än en 690. Fördel med elstart på 690. Puh, varför är det sällan enkelt? :crash

Jag tycker definitivt du ska köpa 690:n. Nu har jag bara provkört en, och bara provkört 660, men 690:n tycker jag var mycket roligare än min 625:a - och 660:n. Den var enklare att slanga med, roligare och smidigare chassie och sen ser den mer SM ut, den ser inte så klumpig ut. Jag skulle absolut inte tveka på att tjacka en 690 SMC i den jämförelsen men den kräver nog ett kugg ner fram direkt när du köper den.

660:in är ju billig, se tex denna: http://sporthoj.com/annonser/?id=37416

Angående service så har väl Husqvarna ett antal modeller med 600 mils serviceintervaller? Kul att köra något annat än ktm kanske? Dessutom ska ju husqvarna vibrera betydligt mindre än en lc4.

Köp en 690 som har ca 300 mil på mätaren. För innan dom 300 gick dom segt o va tråkiga att köra in. Efter 300-500 mil så upplevde jag en stor förändring.

Jag har visserligen bara provkört en 690SM som hastigast, och då blev jag inte särskilt imponerad. Tyckte att min 660 var en mycket trevligare hoj i jämförelse.

Nu är visserligen jag en person som gillar mycket oomph från låga varv, och 660n (speciellt med rallykam vilket jag monterade senare) uppfyllde verkligen det kravet. Tyckte 690SMn kändes mera som en symaskin i motorn. Visst, len och fin, men det är väl ändå inte det man är ute efter?

Utöver det tycker jag att 690SM är en otroligt ful hoj, så ska du satsa på en 690 bör du satsa på en SMC. De ska väl även gå bättre än SMn tycker jag mig förstått. (Nu är ju utseende något som ligger väldigt mycket i personlig smak, men det är sällan man hör folk säga att SMn skulle vara snygg...)

Personligen kan jag starkt rekommendera 660n, då det var en grymt rolig hoj.

(speciellt med rallykam vilket jag monterade senare)

Du, finns det många olika kammar att montera eller om "folk" har trimkam på sin 660 är det då oftast samma, eller finns det olika typ KTM factory och även piratskit som man kanske ska passa sig för? En 660 jag är sugen på har annan kam än original nämligen. Hur svårt är det att få igång 660? Husaberg 650 -05 klarade jag galant när jag var frisk:tungan

690n alla dagar i veckan, betydligt trevligare hoj rent generellt - speciellt om man sneglar på begpriserna...

Tjena Plåtniklas! Vi körde en halv LGF-körning med SOE en gång om du kommer ihåg. Är eventuellt kanske sugen på att sälja min 625:a med motardfälgar och då kan du både köra motard och sprätta grus. Den blir dock rätt mycket dyrare än om du köper t ex en 660 med en uppsättning fälgar.

PMa om du är intresserad och vill veta mer.

Jag har förresten kört både 625 och 690(enduro och smc) och gillade 690n skarpt. Det enda man saknade lite var, som petterman skrev, bottendraget. Dom jag provade hade iofs Accra helsystem så kanske fick en liten extra knuff mot om man prövar en orginal. Annars är det ju en modernare hoj på alla sätt och har du pengarna skulle jag lägga dom på en 690. Är själv lite sugen på att byta till en hoj man kan köra lite längre sträckor på så det blir nog en 690 eller en 950/990 nästa säsong.

690n alla dagar i veckan, betydligt trevligare hoj rent generellt - speciellt om man sneglar på begpriserna...

Instämmer, 690'n är bättre på allt.

Gamla LC4 är en konstruktion från sent 80-tal och det känns!

Jag hade en 625 SXC -04 som jag byttte in mot min 950SE.
Nog kändes 625'an 80-tal allt. Vad har hänt förutom förgasare, topp, avgas och färg de senaste 10 åren med LC4 motorn?
Jag säger inte att den är dålig, men skramlar, vibrerar och skakar, det gör den. Men det är klart, kick kan ju vara bra att ha ibland.

en grej som kanske inte har nämt är ju känslan i frambromsen på 660n e ju kass om man jämför med 690ans radiell monterade ok som natt o dag typ

Du, finns det många olika kammar att montera eller om "folk" har trimkam på sin 660 är det då oftast samma, eller finns det olika typ KTM factory och även piratskit som man kanske ska passa sig för? En 660 jag är sugen på har annan kam än original nämligen. Hur svårt är det att få igång 660? Husaberg 650 -05 klarade jag galant när jag var frisk:tungan

Det finns två olika trimkammar: Factorykammen och Rallykammen.

Factory ger högre toppeffekt, Rallykammen flyttar ner registret och ger dig mera bottendrag.

Jag hade aldrig några problem med 660n. Har man väl lärt sig knepen för att kicka stor enstånka klarar man de flesta.

660:in är ju billig, se tex denna: http://sporthoj.com/annonser/?id=37416

Angående service så har väl Husqvarna ett antal modeller med 600 mils serviceintervaller? Kul att köra något annat än ktm kanske? Dessutom ska ju husqvarna vibrera betydligt mindre än en lc4.

de va säkert min fd som va på den annonsen..

visst vibrerar den mer än andra hojar men själv tyckte jag inte att man störde sig på det när man slangar omkring. Att den gått ca 2k behöver ju inte alltid betyda att den kommer rasa vilken sek som hälst heller.. är den väl omhändertagen håller LC4 maskinen bra länge utan renovering.

ang 690, de är ju en nyare teknik på hoj, har tyvär inte provkört den men många polare har o dom är långt från missnöjda

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing