Nätverksfråga - Router & Switch - Platsbyte - Uppkoppling men oåtkomlig share

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu skall jag försöka formulera min fråga så det blir tydligt...

Jag kör internetz via ADSL & BBB.

Tidigare setup:
I hallen
- ADSL-modem & Trådlös router i anslutning till inkommande telefonuttag (Modem -> router)
- Stationär dator i hall med kabel från router

Vardagsrum
- Switch, per kabel från Router
- HTPC - kabel från switch
- Reciever - Kabel från Switch
- Allehanda surfplattor, mobiler och numera min "android-tv" - WiFi från Router

Problem:
Jag fick problem med mottagningen när jag försökte streama trådlöst. Särskillt när man gav sig på HD-material från den stationära

"Lösning"
- Jag bytte plats på Switch & Router och satte switchen direkt efter modemet och routern i vardagsrummet. Har internet på alla burkar, kalasmottagning på alla trådlösa enheter i vardagsrummet MEN...

Nytt problem:
....Så kommer alltid nån liten djävla detalj på slutet...
Med den nya setupen är inte längre den stationära och de utdelade katalogerna åtkomliga via WiFi. :huvet

Fråga:
Är den nya setupen omöjlig? Kan jag på något sätt konfigurera det hela så att jag kommer åt den stationära via det trådlösa nätverket eller är jag rökt då switchen sitter innan routern?

Edit:
Bilden visar hur det ser ut nu. Problemet är att jag inte kommer åt den stationära var tänkt att agera filserver.
Presentation1.png

Last edited:
Till att börja med... :) En ren switch? Då sitter all din utrustning exponerad rakt ut på Internet med andra ord? Hur är routern inkopplad - har den intern switch med portar du använder eller är WAN-interfacet också inkopplat?

Till att börja med... :) En ren switch? Då sitter all din utrustning exponerad rakt ut på Internet med andra ord?

HTPC:en är för stunden död. Har stängt all utdelning från den stationära och på den kör jag med windowsbrandväggen.

Routern har jag inte kollat på på senare tid men den har inbyggd brandvägg och just nu är det bara de trådlösa enheterna som använder den på ett skyddat wifi-nät...

Men när du ställer frågan som du gör inser jag att det kanske inte är någon vidare idé att ha switchen direkt efter modemet utan att det vore bättre att ha routern där...

Tyvärr är jag rätt kass på nätverkande och konfiguration av nätverksprylar.

Jag skissade om lite, så som du bör koppla. Sen finns det alltid detaljer i det hela... Routern är den enda som ska vara exponerad ut mot Internet. Se till att den inte har webbinterface och annat öppet ut och att du använder wifi med WPA2 och en lång delad nyckel ("Enterprise" med inloggning och RADIUS m.m. är overkill för de flesta hemanvändare). Byt default-lösenord på grejerna. Allt annat nätkopplat ska sitta på insidan med adressöversatt nät (NAT).

Om du har en annan accesspunkt för wifi, ska den kopplas med sin LAN-port mot switch eller router för att inte själv fungera som router (stäng av NAT, dhcp m.m. i den - den ska vara så dum som möjligt i det avseendet). Alt kör du bara med routerns wifi om den är kompetent nog.

Är switchens och routerns LAN-portar Gigabit Ethernet eller bara Fast (100Mb/s)? Router och switch kanske är internt för långsamma för att klara vettig streaming. Dags för uppgradering? :)

Blev det något klarare?
Presentation1.jpg

Jag skissade om lite, så som du bör koppla.

Det var så jag hade kopplat men bytte plats för att få WiFi-sändarna närmare TV'n för att kunna streama film... Tänkte mig inte riktigt för.

Något som jag glömde rita upp är ADSL-modemet som är hamnar närmast internet...

Routern är en D-LINK DIR-655, hur kompetent den är jag inte rätt person att avgöra..

Last edited:
Det kan vara så att din router behöver ställas om så att WiFi'n inte isolerar trådlösa klienter från ditt LAN.

har du kollat så du inte sitter på samma wifi-kanal som andra i din närhet? detta kan dra ner och orsaka stora pakettapp i din trafik.
Detta kan du göra snabbt med wifi analyser på play app butiken(Android).
många på samma så bytt i webbinterfacet för din d-link.
Sedan så har du teoretisk 300mb trådlöst med dir655 och trådat är 1gbit trafik så den ska inte vara boven om inte någon av dina datorer har dåligt nätverkskort.

om du flyttar en fil mellan de olika enheterna vilken hastighet har du då?
är den långsam så är det troligtvis nätverkskortet eller förhandlingen i transfer speed mellan routern och nätverkskortet.

Last edited:
Koppla tillbaka som det stod och skaffa en lös accespunkt i anslutning till switchen. Alt köp en trådlös router som du stänger av dhcp och ersätter switchen med.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman