Nu skall jag försöka formulera min fråga så det blir tydligt...
Jag kör internetz via ADSL & BBB.
Tidigare setup:
I hallen
- ADSL-modem & Trådlös router i anslutning till inkommande telefonuttag (Modem -> router)
- Stationär dator i hall med kabel från router
Vardagsrum
- Switch, per kabel från Router
- HTPC - kabel från switch
- Reciever - Kabel från Switch
- Allehanda surfplattor, mobiler och numera min "android-tv" - WiFi från Router
Problem:
Jag fick problem med mottagningen när jag försökte streama trådlöst. Särskillt när man gav sig på HD-material från den stationära
"Lösning"
- Jag bytte plats på Switch & Router och satte switchen direkt efter modemet och routern i vardagsrummet. Har internet på alla burkar, kalasmottagning på alla trådlösa enheter i vardagsrummet MEN...
Nytt problem:
....Så kommer alltid nån liten djävla detalj på slutet...
Med den nya setupen är inte längre den stationära och de utdelade katalogerna åtkomliga via WiFi.
Fråga:
Är den nya setupen omöjlig? Kan jag på något sätt konfigurera det hela så att jag kommer åt den stationära via det trådlösa nätverket eller är jag rökt då switchen sitter innan routern?
Edit:
Bilden visar hur det ser ut nu. Problemet är att jag inte kommer åt den stationära var tänkt att agera filserver.

Jag kör internetz via ADSL & BBB.
Tidigare setup:
I hallen
- ADSL-modem & Trådlös router i anslutning till inkommande telefonuttag (Modem -> router)
- Stationär dator i hall med kabel från router
Vardagsrum
- Switch, per kabel från Router
- HTPC - kabel från switch
- Reciever - Kabel från Switch
- Allehanda surfplattor, mobiler och numera min "android-tv" - WiFi från Router
Problem:
Jag fick problem med mottagningen när jag försökte streama trådlöst. Särskillt när man gav sig på HD-material från den stationära
"Lösning"
- Jag bytte plats på Switch & Router och satte switchen direkt efter modemet och routern i vardagsrummet. Har internet på alla burkar, kalasmottagning på alla trådlösa enheter i vardagsrummet MEN...
Nytt problem:
....Så kommer alltid nån liten djävla detalj på slutet...
Med den nya setupen är inte längre den stationära och de utdelade katalogerna åtkomliga via WiFi.

Fråga:
Är den nya setupen omöjlig? Kan jag på något sätt konfigurera det hela så att jag kommer åt den stationära via det trådlösa nätverket eller är jag rökt då switchen sitter innan routern?
Edit:
Bilden visar hur det ser ut nu. Problemet är att jag inte kommer åt den stationära var tänkt att agera filserver.

Last edited: