Nätverk? Dålig hastighet

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Någon som är bra på nätverk och Windows 7? Får, via kabel, ut 200mbit på laptopen. Men endast 140mbit via samma lina i den stationära datorn. Kör windows 7 på den och provat alla möjliga saker jag kommit på och som Google sagt. Startade på 90 mbit men kommer inte högre än 140. Någon som har någon idé?

Nu får du berätta mer. När får du dessa hastigheter?
Vad är det för hårdvara? Vad ar du för switch/router?

Har du testat Iperf mellan 2 datorer i ditt nätverk?

Macbook ca 2011, 2.4 ghz intel core 2 duo med 5gb ram. Den andra har 2.5ghz Athlon 4800 som ligger på 2.75 ghz nu, 2gb ram, Asus m2n sli-deluxe moderkort och ett geforce 8800. Hastigheterna skiljer sig ju lite år beroende på vilken tid på dygnet jag kör testet. Men skillnaden mellan datorerna är alltid ungeför den samma. i Skrivande stund har jag 201 mbit/s på Mac:en och 165 på pc:n. Installerade om Windows igår och körde

netsh int tcp set global chimne=enabled
netsh int tcp set global dca=enabled
netsh int tcp set global netdma=enabled

och efter det kom jag iaf över 140mbit.

Edit: Bytte dns och körde TCPOptimizer, nu ligger den på 187 mbit. Dock fortfarande mer än 10mbit mindre än Mac:en

Edit2: Jag kan komma upp i 193 mbit nu, men den är mycket mer varierande. På Mac:en hamnar jag hela tiden på 200-201 mbit. På pc:n varierar det mellan 160-194.

Edit3: Nu är den nere i ca 85 mbit igen. Macbooken ligger kvar på 200..

Last edited:
Har ungefär tusen och en idéer om vad som kan påverka, men just det gör att det inte går att generellt säga vad som är fel. Det kräver en noggrann analys på plats och med diverse mätverktyg och andra datorsystem som kan tjänstgöra som referensplattform m.m.

Men börja med att stänga av brandväggar och öppnade program. Kör igång någon form av prestandaverktyg som kan hålla koll på datorns interna förehavanden och se om något slår i taket.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back