Näradödenupplevelse i natt

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Var chaffis och skulle åka och plocka upp några fyllon som varit ute på krogen. Kör på som vanligt efter landsvägen och helt plötsligt springer det upp en älgjävel från ingenstans och försöker korsa vägen från vänster sida.

Tänkte "Nu är det kört", men som tur var lyckades jag behålla lugnet och försökte styra undan istället för att bromsa. Försöker komma ut så långt jag kan till höger och siktar mellan älgen och plogkarmen, fast den tröga jäveln är givetvis för dum för att vända. Tänkte hela tiden att nu kör jag på den, men på nåt vis lyckas jag slinka mellan och jag hör hur älgen snuddar vänster sida på bilen. Bilen börjar kasta lite, men det lyckas jag reda upp. Men fy fan så nära det var. Har nog aldrig nånsin tidigare varit så säker på att det ska gå åt helvetet.

Berättade det för en kompis och då visade det sig att han hade kört samma sträcka några timmar tidigare och på ungefär samma ställe hade han fått panikbromsa för en älg på vägen. Så ta det lugnt alla ni där ute. Älgarna planerar nånting.

Last edited:
Älg jäveln har nog tröttnat på livet där uppe och vill nog inte leva mer :D

skönt att det gick så pass bra!

Innan man råkat ut för det har man inte en aning om hur fort det går.
Något att tänka på när man brassar helvet! med hojjen.

Tur att det gick bra! Vilken smäll det hade kunnat bli... :gnissla De är inte små de där...

Nä, särskilt inte när jag körde en gammal japsare stor som en gocart. Helt plötsligt verkar inte SUV så jävla dumt ändå.

Jag ska neråt med lastbil idag, ställ ut dom på E4 så fixar jag resten!

Det tycker jag verkligen du ska göra. Dom har inget på min väg att göra. När chocken övergick till ilska funderade jag på att vända om och ta upp jakten till fots.

Last edited:
Har krockat med både älg och rådjur och det förstnämnda är fan inte skoj :(
Men glöm aldrig; Sikta alltid mot arslet på älgen! De stannar aldrig så försök klämma dig in bakom honom. Har lyckats med det en gång, dock rådjur. Men oftast går det så jävla fort så man hinner inte reagera förrän man står och sparkar på djuret...

När chocken övergick till ilska funderade jag på att vända om och ta upp jakten till fots.

Glöm inte niven för helvette :mad:

Angående det där om att han inte var dum nog att vända så vänder dom sällan om dom väl tagit sig upp på vägen så det bästa är att sikta bakom älgen.
Angående risken att krocka med älgar på sommaren så är den mindre än på vintern.

jag har faktiskt sett ett älganus i mörkret i ca 100 blås :näsblod

tyckte de glänste till på vägen o börja precis bromsa försiktigt o swisshh ser jag älgen framför mig springa framför huven. missa med max 1 meter.
dålig sikt o regn. han se ut genom sidorutan o såg :arsele på den.
de enda som va bra där att de va företagsbilen som hade gått åt helvete. :)

Det var skymt, så den var ganska nära mig när jag såg den. Hade jag försökt svänga vänster i hopp om att köra förbi bakom den hade jag dammat rakt in i den. Tror inte jag hade kunnat göra så mycket annat än vad jag gjorde. Vägen var inte så bred heller. Kan säga att det blev pensionärskörning på vägen tillbaka. Det är ju för jävligt att såna där dödsmaskiner får gå lösa.

Det var skymt, så den var ganska nära mig när jag såg den. Hade jag försökt svänga vänster i hopp om att köra förbi bakom den hade jag dammat rakt in i den. Tror inte jag hade kunnat göra så mycket annat än vad jag gjorde. Vägen var inte så bred heller. Kan säga att det blev pensionärskörning på vägen tillbaka. Det är ju för jävligt att såna där dödsmaskiner får gå lösa.

Du behöver ha en sån här bil, risken att överleva ökar med ca 1000% jämfört med en liten japs...

Edit/ Jag har missat en råbock med den lilla röda bilen till höger, jag vill inte ens krocka med en humla när jag sitter i den :näsblod Fast den går för jävla bra :D

Bifogat

• 383020081104215063.jpg
    383020081104215063.jpg
    56.6 KB · Visningar: 225
Dom är säkert på gång nu och samla sig

[YOUTUBE-ID]O726H7n6AWw[/YOUTUBE-ID]

Skönt att du överlevde!
Hjärtat i halsgropen. Fy tusan. :krama

Det är ett vanligt misstag (det vanligaste?) att väja åt samma håll som älgen springer. Det är tyvärr en ryggmärgsreflex. Svår att träna bort.
Älgar vänder inte. Iaf aldrig om de har fritt framåt.
Hade folk i allmännhet väjt åt andra hållet (bakom älgen) hade huvuddelen av älgkrockarna undvikits.

Rent generellt alltså.

Sen är det många andra saker som gör att man inte alltid kan välja.
Kom själv upp över ett krön i god fart, hällregn mitt i natten, nere mot Verkebäck, och mitt i vägen stod en hjort!
Dessvärre var det enkelfiligt mitt emellan vajerräcken!!!
(hatar vajervägar)

Last edited:
Min nära döden upplevelse i Umeå under det gångna dygnet berodde på att jag av någon anledning låtit mig övertalas att Schlagerklubben var ett utmärkt ställe att gå till. Förutom livsfaran associerad med att navigera genom ställets många späckhuggare så torterades trumhinnorna av berusade människor som i kareokehörnan på något mirakulöst sätt lyckades sjuknga Tommy tycker om mig ännu sämre än originalartisten.

Sen är det många andra saker som gör att man inte alltid kan välja.
Kom själv upp över ett krön i god fart, hällregn mitt i natten, nere mot Valdemarsvik, och mitt i vägen stod en hjort!
Dessvärre var det enkelfiligt mitt emellan vajerräcken!!!
(hatar vajervägar)

Hur gick det då? Boboom!?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey