Nära krasch igår??? Motor/växellåda?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Körde hem rätt så hårt igår från stan, när jag nästan var hemma uppför en backe där jag skulle köra om så händer detta som gör mig jävligt orolig. Vill fan inte sätta mig på hojen innan jag fått klarhet i vad som hände egentligen. Så jag hoppas att ni har nåt förslag på vad som hänt.

Skall köra om och växlar ner, i detta skede så rusar motorn, det låter helvet från motorn, han inte reagera på om bakhjulet låste sig men hojen bromsade kraftfullt samtidigt som det lät helvete ur motorn. Lika fort som det händ så var det över, körde hem ganska lugnt efter detta.

Växlade från 5-4 eller om det var från 6-5 minns inte riktiigt, men det kändes som att man skulle petat i 1:an i 150knyck.

Har även haft problem med hastighetsmätarn den sista tiden, den hoppar som fasen, från 150-128-99-150 hela tiden byter den så jag har kollat på varvtalen hur fort jag kör....

Nån som har en aning???

Last edited:
Jag gissar att du fick i ett friläge mellan växlarna.
Om du då drar på gasen så känns det som man har kört in i en vägg samtidigt som motorn rusar.

Vad gjorde du då ?
Drog du in kopplingen, så kanske växeln trillade i och när du sedan släppte ut kopplingen så var livet bra igen.

Vad tror du om den förklaringen ?

Göran skrev:
Jag gissar att du fick i ett friläge mellan växlarna.
Om du då drar på gasen så känns det som man har kört in i en vägg samtidigt som motorn rusar.

Vad gjorde du då ?
Drog du in kopplingen, så kanske växeln trillade i och när du sedan släppte ut kopplingen så var livet bra igen.

Vad tror du om den förklaringen ?
den förklaringen har jag funderat på oxo....tack för att du oxo fick den i tanken så kanske jag inte vart helt ute o cyklat.
Har senaste månaden tappat 6:an ner i 5:ans växel, har trott att jag inte vart tillräckligt bestämd vi växlingarna....
Vad kan det bero på tror du???
Hade det vart 2:ans växel så hade jag fattat men 6:ans???

Jag vågar inte ge mig in i spekulationer på vad som kan vara fel i lådan. Mina kunskaper är kraftigt begränsade där.

Tyvärr, hoppas någon annan med bättre kunskaper läser det här

Jag gissar med på "frilägesteorin", laddar man fullt och växeln helt plötsligt inte ligger i som den ska, så känns det som om hojen stannar.
Man är ju beredd på värsta öset och så händer inget.
Men kroppen är spänd i varje muskel på att det ska rycka till och dra iväg en framåt.
Låter inte lådan konstig eller, växlar hoppar ur tit som tätt så gissar jag på att det var du som var lite mesig med växelpellen.
Eventuellt kanske du tom tryckte till på bakbromsen om foten låg på pedalen?
Kör ut en repa och se hur lådan beter sig vettja. :)
//Tobbe

Last edited:
Ravetrancer skrev:
Körde hem rätt så hårt igår från stan, när jag nästan var hemma uppför en backe där jag skulle köra om så händer detta som gör mig jävligt orolig. Vill fan inte sätta mig på hojen innan jag fått klarhet i vad som hände egentligen. Så jag hoppas att ni har nåt förslag på vad som hänt.

Skall köra om och växlar ner, i detta skede så rusar motorn, det låter helvet från motorn, han inte reagera på om bakhjulet låste sig men hojen bromsade kraftfullt samtidigt som det lät helvete ur motorn. Lika fort som det händ så var det över, körde hem ganska lugnt efter detta.

Växlade från 5-4 eller om det var från 6-5 minns inte riktiigt, men det kändes som att man skulle petat i 1:an i 150knyck.

Har även haft problem med hastighetsmätarn den sista tiden, den hoppar som fasen, från 150-128-99-150 hela tiden byter den så jag har kollat på varvtalen hur fort jag kör....

Nån som har en aning???
tjena!! lät inge vidare du!! ja tippar på att du bommade växeln.. men lådan på min r1 rasade förra året. då va den rätt skum innan de hände iaf skulle jag lägga i tex 4an så kunde 3an hoppa i igen. antagligen så var gaflarna krokiga. kom på trean å slangen o skulle lägga i fyran å small de.. två drev o växel klockan gick... så mitt tips e om den beter sig konstigt så riv o kolla inan de blir general ras... kan räcka med att cutta o byta gafflar!! mvh matte :yoparty

Göran skrev:
Jag vågar inte ge mig in i spekulationer på vad som kan vara fel i lådan. Mina kunskaper är kraftigt begränsade där.

Tyvärr, hoppas någon annan med bättre kunskaper läser det här
Vi tackar för ditt inlägg.

Det är ju det som ja försökte förklara att det hände med min hoj! men du förstod ju inte vad jag menade! men fattar du att man blir sne eller? nu kronglar hojen för mig igen vissreligen! den bara dör ibland helt pucko.... :kocko

men ja ska ju snart ha en större...så d kvittar just nu :)

Miss_Orchidee skrev:
Det är ju det som ja försökte förklara att det hände med min hoj! men du förstod ju inte vad jag menade! men fattar du att man blir sne eller? nu kronglar hojen för mig igen vissreligen! den bara dör ibland helt pucko.... :kocko

men ja ska ju snart ha en större...så d kvittar just nu :)
Tjöp en FZR 600...

Ravetrancer skrev:

Jag är ingen mekare direkt, men jag har fått förklarat för mig att när hastighetsmätaren gör sådär på en bil, så är det slutdrevet som är kasst i växellådan. Vet inte om det fungerar likadant på en tvåhjuling, men någon slags sanning det kanske ligger i det.

Edit: Fast i bilar brukar man höra en del missljud i växellådan innan ovanstående beteende börjar.

Skalman skrev:
Jag är ingen mekare direkt, men jag har fått förklarat för mig att när hastighetsmätaren gör sådär på en bil, så är det slutdrevet som är kasst i växellådan. Vet inte om det fungerar likadant på en tvåhjuling, men någon slags sanning det kanske ligger i det.

Edit: Fast i bilar brukar man höra en del missljud i växellådan innan ovanstående beteende börjar.
Nej man hör inget missljud om hastighetsmätardreven håller på att ge sig (de är så små och oftast är det ena (det drivna) av plast, det offrar sig så att säga i det tysta), i övrigt stämmer symtomen.
Men det kan lika bra bero på att hastighetsmätarvajern är kass (mycket vanligare, kolla det först).
Iofs har ju hojar med mekanisk hastighetsmätardrivning säkert liknande symptom när dreven börjar tacka för sig men detta är ovanligt. Slut vajer är tusentals gånger vanligare.

Nu vet ju inte jag vad det rör sig om för hoj här men vissa nyare hojar har ju elektronisk hastighetsmätare (kan vara även med konventionell visare) och då är det en annan sak. Då är det åtminstone inte fel på vajern! :)
Irrationell visare på hojar med elektronisk mätare kan bero på kass kontakt i nåt koppling nånstans, fukt i mätaren etc.

hållundan skrev:
Tjöp en FZR 600...
¨
nej nej nej, men tack för erbjudandet (antog att jag skulle köpa din) men ja ska minsan ha mig en R6 tänkte jag! :brinnerup om pengarna kommer på lotto eller bara råkar trilla in i min hand.....suck...

Miss_Orchidee skrev:
¨
nej nej nej, men tack för erbjudandet (antog att jag skulle köpa din) men ja ska minsan ha mig en R6 tänkte jag! :brinnerup om pengarna kommer på lotto eller bara råkar trilla in i min hand.....suck...
Lycka till.

PM´a Carolina Riedel så kan hennes gubbe Peter svara, få har rivit i mer stressade R1 motorer än han....de kör ju den motorn i sin sidvagn.

Miss_Orchidee skrev:
¨

Peeecis, det är inte tjöpandet som e svårt, det e pitalandet !

det är inet helt ovanligt tat givaren som sitter vid framdrevet dummar sig på R1or, kolla upp det angående de konstiga hastigheterna, den sitter tydligen långt ifrån.

Jag fick till ett generalsläpp en gång i regn på min gamla retta när jag bytte fil samtidigt som jag växlade från femman, till sexan, växeln hugger inte i mellan växlingen (bara någon tiondels sekund), motorn rusar, sexan ramlar i, och vips så åker man på ställ i 140-150.. Jag VET att jag inte var tillräckligt bestämd i växlingen, för lådan var kanonbra i alla andra lägen. Skit bakom styret med andra ord, i alla fall i mitt fall..

Ravetrancer skrev:
den förklaringen har jag funderat på oxo....tack för att du oxo fick den i tanken så kanske jag inte vart helt ute o cyklat.
Har senaste månaden tappat 6:an ner i 5:ans växel, har trott att jag inte vart tillräckligt bestämd vi växlingarna....
Vad kan det bero på tror du???
Hade det vart 2:ans växel så hade jag fattat men 6:ans???

Du kan få samma fenomen på 6:an. Klackarna på drevet slits lika mycket där vid "missade" växlingar som den berömda 2:an. Sen kan det bli "piting", dvs små hål i klackarna som uppkommer vid att oljefilmen brister eller att stressen på metallen blir för stor. Vanligast på 5:an och 6:an då man oftas ligger länge på dom.
River du nu kan du hitta dåliga drev och en krokig gaffel, river du senare kan det göra så att kulisrullen tar stryk och behöver bytas.
Låt någon med erfarenhet och som du litar på provköra.

Mvh Mathias

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck