Nära att flyga igenom ett fönster idag

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Skulle bara ut på en kortare sväng för att hämta upp lite skolböcker hos en vän. Accelererar upp till typ 70-80km/h på en 50-sträcka. Ser att vägen en bit fram är gropig utav helvete, stora nedsänkningar i asfalten som skulle kunna slå sönder fälgarna om man har otur. Går upp i lätt sits och bromsar en smula och försöker välja bästa vägen genom skiten. Blicken fastnade självklart i backen och precis efter hindret när jag tittar upp så ser jag att en glasmästare till hantverkarjäveln håller på att svänga ut rakt framför mig. Här blev det intressant. Jag har alltid trott att ABS är guld värt i situationer där man panikbromsar, eftersom man instinktivt annars kommer låsa däcken och dratta i backen. Men döm om min förvåning när jag lägger an både bak och frambroms till cirka 80% av bromsverkan (kunde i alla fall ha bromsat hårdare innan absen gått in) och stannade in precis bakom biljäveln.

Tillbudet berodde på (utan inbördes ordning)

-Min egen hastighet ej anpassad efter väglag och situation
-Trafikverkets undermåliga underhåll av sina vägar
-Hantverkarjävelns oaktsamma körning (är dock inte 100% säker på om jag var på huvudled eller ej)
-Jag var morgontrött samt hade lågt blodsocker, kände mig inte helt klar i skallen, och borde därför ha varit medveten om mina kognitiva brister.

Om någon tycker det är intressant kan ni ju rangordna ovanstående efter vad ni tror var största bidragande faktor till tillbudet! Jag är glad att jag fortfarande har en hel och fin motorcykel!

Berätta gärna om era egna "nära ögat" tillfällen som kunde ha slutat illa.

jag säger bara
ojämn väg.png
tom ghoooostrider hade ju skitit i brallan på backhjulet och vart ägd vid synen av denna skylt...
Men det vet de ju, så varför trilskas de och vägra sätta opp dem?

Hur skulle en skylt som "varnar" för tunnklädda cheyer med sjysta lökar göra körningen säkrare? :D
jo, du sänker farten från 300 till 30 och glor som fan efter var de är nånstans

morgontrötthet och eller lågtblodsocker gör mig livsfarlig för mig själv, inget klaffar..

Som du skrev så kanske blicken skulle med upp som orsak. Hade du haft blicken förbi hindren på vägen och tittat var du var påväg så kanske du hade sett tidigare att hantverkaren var på väg ut, och hade då kunnat ta ett beslut om att styra/bromsa undan på ett annat sätt.

Det är ju dock inte så lätt att bedöma bara genom att läsa vad som hände... :tungan

Det luriga var att hindret på vägen var så allvarligt att jag var tvungen att ha blicken på det, annars hade jag kört ner i hålet och klotat eller slagit sönder fälgen, vettifan vad bästa sätt att hantera situationen vore. :va

Det luriga var att hindret på vägen var så allvarligt att jag var tvungen att ha blicken på det, annars hade jag kört ner i hålet och klotat eller slagit sönder fälgen, vettifan vad bästa sätt att hantera situationen vore. :va

Om hindren var så allvarliga så kan det ju inte ha gått så speciellt fort?

Man kan också ställa om till LCHF så slipper man lågt blodsocker

Om hindren var så allvarliga så kan det ju inte ha gått så speciellt fort?

Vet naturligtvis inte exakt hur fort det gick. Men över 50km/h och under 80km/h. Svårt att förklara hur det såg ut men det var ojämnt gropigt och där det var gropigt var det VERKLIGEN gropigt men mellan de värsta groparna fanns lite snällare "gångar" som var jävliga men hanterbara.

glasmästare till hantverkarjäveln :confused:

Tror han menar att hantverkarjäveln hade en alldeles egen glasmästare.... ja se somliga har det bra ställt..

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8