nissepelle
Strandraggare
Skulle bara ut på en kortare sväng för att hämta upp lite skolböcker hos en vän. Accelererar upp till typ 70-80km/h på en 50-sträcka. Ser att vägen en bit fram är gropig utav helvete, stora nedsänkningar i asfalten som skulle kunna slå sönder fälgarna om man har otur. Går upp i lätt sits och bromsar en smula och försöker välja bästa vägen genom skiten. Blicken fastnade självklart i backen och precis efter hindret när jag tittar upp så ser jag att en glasmästare till hantverkarjäveln håller på att svänga ut rakt framför mig. Här blev det intressant. Jag har alltid trott att ABS är guld värt i situationer där man panikbromsar, eftersom man instinktivt annars kommer låsa däcken och dratta i backen. Men döm om min förvåning när jag lägger an både bak och frambroms till cirka 80% av bromsverkan (kunde i alla fall ha bromsat hårdare innan absen gått in) och stannade in precis bakom biljäveln.
Tillbudet berodde på (utan inbördes ordning)
-Min egen hastighet ej anpassad efter väglag och situation
-Trafikverkets undermåliga underhåll av sina vägar
-Hantverkarjävelns oaktsamma körning (är dock inte 100% säker på om jag var på huvudled eller ej)
-Jag var morgontrött samt hade lågt blodsocker, kände mig inte helt klar i skallen, och borde därför ha varit medveten om mina kognitiva brister.
Om någon tycker det är intressant kan ni ju rangordna ovanstående efter vad ni tror var största bidragande faktor till tillbudet! Jag är glad att jag fortfarande har en hel och fin motorcykel!
Berätta gärna om era egna "nära ögat" tillfällen som kunde ha slutat illa.
Tillbudet berodde på (utan inbördes ordning)
-Min egen hastighet ej anpassad efter väglag och situation
-Trafikverkets undermåliga underhåll av sina vägar
-Hantverkarjävelns oaktsamma körning (är dock inte 100% säker på om jag var på huvudled eller ej)
-Jag var morgontrött samt hade lågt blodsocker, kände mig inte helt klar i skallen, och borde därför ha varit medveten om mina kognitiva brister.
Om någon tycker det är intressant kan ni ju rangordna ovanstående efter vad ni tror var största bidragande faktor till tillbudet! Jag är glad att jag fortfarande har en hel och fin motorcykel!
Berätta gärna om era egna "nära ögat" tillfällen som kunde ha slutat illa.