När utfärdas flest nya körkort?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tja!

Satt och funderade lite i samband med hojförsäljningen (som går brutalt trögt just nu), och tanken slog mig. Vilken månad utfärdas flest nya körkort för hoj i sverige?

Något säger mig Augusti, då de som börjat i Juni/Juli börjar närma sig uppkörning då?

Själv körde jag upp i juli,

folk som kör privat övningskör och pluggar ofta en säsong, har jag fått för mig iallafall.
och kör upp i början på säson nr2.

Har man rätt pris går det nog undan skulle jag tro. Jag köpte min XJ6 38 mil bort dagen efter att annonsen lagts in på blocket, 45' för en 09 som gått 900 mil. Alla andra vill ha minst 50.

Borde det inte gå att fixa en kurva över det med hjälp av körkortstrådarna här på forumet?
Det är ju en hyfsad statistisk sampling iaf.

Början på sommarn helt klart. De flesta normalbegåvade fixar mc-kortet på 1-2 månader om man bara har lite intresse, så det känns som en sån där grej man börjar ta tag i vid de första vårtecknen i Mars-April..

Med tanke på väntetiderna på uppkörning i Maj/Juni så tippar jag på någon av de månaderna.

Jag själv tog mitt mc-kort 4:e Juni för ett par år sen.

Början på sommarn helt klart. De flesta normalbegåvade fixar mc-kortet på 1-2 månader om man bara har lite intresse, så det känns som en sån där grej man börjar ta tag i vid de första vårtecknen i Mars-April..

Med tanke på väntetiderna på uppkörning i Maj/Juni så tippar jag på någon av de månaderna.

Jag själv tog mitt mc-kort 4:e Juni för ett par år sen.
Om det är en ide som man tänkt ut under vintern eller sommaren innan. Själv kom jag på i augusti att jag skulle ta MC-kort och körde upp den 2 oktober på näst sista uppkörningstiden för året här omkring. Det var ganska fullbokat även under augusti/september.

Mest folk som vill köra upp är nog som du säger runt 2 månader efter att körskolorna öppnat för MC. Men jag tror ändå att antalet nya kort är ganska utspritt över säsongen. Även om väntetiden är längre i början av sommaren så ger inte det fler körkortstagare om det även är fullbokat mot hösten. Förutsatt att antalet uppkörningstillfällen är lika många dvs.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park