När jag ändå håller på... (Husqvarna)

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
När andra på forumet lyckas komma över måndags ex av hojar kommer en annan över måndags ex av tändstift :tungan
Resten av stiftet på bilden nedan sitter just nu i toppen :huvet

Vad ska man hitta på för kul när man ändå lyfter toppen?
-Tänkte byta kolvringar. Enl. Halvards kan det vara dax vid ca. 700 mil. Jag är snart där så...
-Byta kamkedja?
-Byta kam?
-Porta toppen?

Ja någon med erfarenhet & tips kanske?
 

Bifogat

  • tändstifts helvete.JPG
    tändstifts helvete.JPG
    85.5 KB · Visningar: 257
Chris Husky skrev:
Ja det kanske vore ngt? Tror du man kan baka in lite andra åtgärder i samma faktura? :)

Nja, jag vet inte.
Men nån typ av ersättning borde väl gå att få tycker jag.
 
Ronny skrev:
Nja, jag vet inte.
Men nån typ av ersättning borde väl gå att få tycker jag.

Man kan ju försöka, men jag är mkt tveksam till det. I bästa fall får man väl ett nytt stift
 
HUSKY 610 SM

en sak jag kan rekommendera som resulterade i ett litet renoveringsarbete är att kolla så att plåten som hindrar oljan från att spruta ut i det fria (över vipparmarna) sitter som den ska. Kan lossna och malas ner till pulver och följa med kamkedjan på en rundtur... då brukar den även trassla till det med vipparmarna och hindra ventilerna från att fly undan kolven. Detta resulterade nämligen i två nya insugsventiler, kolvringar och oljering sköljning av motorn med ett gäng liter olja och mycket svordomar. Han glömde beställa en packning till transmissionskåpan och tänkte limma den... ajabaja packningen fungerar som ett chims och svänghjulet orkade inte runt... sen så att killen bor i huskvarna gör ju inte saken roligare när delarna kommer från italien och det vet vi ju vad det innebär... dyyyyyrt!!! Du... :7peta KOLLA PLÅTEN! :tummenupp
 
BTW så är problemet löst :tummenupp Va tvungen att kika på det när jag kom hem efter jobbet. Lyckades med lite ful-mek få upp resten av stiftet.
 
Chris Husky skrev:
BTW så är problemet löst :tummenupp Va tvungen att kika på det när jag kom hem efter jobbet. Lyckades med lite ful-mek få upp resten av stiftet.

Magnetpinnen eller? Den har räddat nog räddat en del personer.
 
acura skrev:
Magnetpinnen eller? Den har räddat nog räddat en del personer.

En magisk magnetpinne i så fall, typ Di Levas eller nåt sånt.
Stiftgängorna satt kvar i toppen :näsblod
 
SM 570 RR skrev:
En magisk magnetpinne i så fall, typ Di Levas eller nåt sånt.
Stiftgängorna satt kvar i toppen :näsblod

En teleskopisk pinne med en väldigt stark magnet i toppen. Kan lyfta ett par kilo om du har en bra. Jag har en för industri användande så den klarar en del. :7peta
 
acura skrev:
En teleskopisk pinne med en väldigt stark magnet i toppen. Kan lyfta ett par kilo om du har en bra. Jag har en för industri användande så den klarar en del. :7peta

Så du skulle dra gängor o hela rasket med en magnetpinne :va
:5sure
 
Ha ha, nej en magnetpinne hade inte varit till stor hjälp för att skruva ut gängorna. Möjligtvis Di levas isf :hihi Dessutom hade det isf gått under kategorin lyx-mek, sånt sysslar inte jag med.

Det blev en gammal sliten skruvmejsel som blev min räddning :)
 
Tj vad du ska göra med toppen är enkelt, Du ska börja me att slipa om ventilerna och mira fräsa sätena, sen ska du ta bort ventil tätningarna på avgas ventilerna då håller dom mycket längre. Du kan ju fundera på att byta kam, porta är overkill det gör sån liten skillnar på en sån cyckel som du har , dom är så himla fina från början. men mira fräsning och sen kasta på en 40 mm mikuni flatside förgasare det gör susen :tummenupp .
sen är det bara at rocka gatorna :yoparty
 
Ja du ser, när väl en Qvarna pajjar så beror det på yttre faktorer. :tummenupp
 
Barrett skrev:
Ha ha, nej en magnetpinne hade inte varit till stor hjälp för att skruva ut gängorna. Möjligtvis Di levas isf :hihi Dessutom hade det isf gått under kategorin lyx-mek, sånt sysslar inte jag med.

Det blev en gammal sliten skruvmejsel som blev min räddning :)

Så nu kommer du åka 4-takt?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top