När ger man upp med sin gamla motorcykel?

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Hej, jag har en gammal GSX400FWS som bara varit problem sedan jag köpte den. Den har alltid varit grymt svårstartad och vill mycket ogärna tända igång. I dag upptäckte jag också att det är nåt glapp med startmotorn så reläet bara klickar när jag försöker starta den. Och avgasrören läcker lite. Och eventuellt är det nåt konstigt med koppling/växellåda.

Jag tror att mina egna mek-kunskaper och ork börjar tryta, och jag antar att ett verkstadsbesök kan kosta lika mycket som de 7000 kr jag köpte den för. Tog kortet för en vecka sedan och nu håller jag på att dö av frustration när hojen inte ens går att köra.

Är det dags för pension eller borde jag bara skärpa mig och lägga ner 100 timmar till på att laga den? Får man ens tänka tanken att skrota den? Eller kan man hitta köpare till icke-fungerande gamla Suzukis?

Det är förmodligen inte värt att sälja den då du får ut en skrattretande summa.
Och du har förmodligen en massa känslor i denna och och plöjt ner en massa pengar i den?
Ställ den åt sidan. Köp dig nått annat att åka runt på och när du har lie energi över så har viljan till din gamla trotjänare kommit tillbaka så mysmecka lite med den vid sidan av. Och renovera upp den ordentligt, bra terapi på många sett.

Att startreläet klickar utan att motorn drar runt beror troligtvis på att batteriet är slut.

Att den är svårstartad kan bero på mycket. Testa att rengöra förgasarna lite lätt. Kolla även ventilspel.

SkaD: Jo, det kanske blir något sådant. Vill ju gärna få liv i den, men först och främst köra :)

Brillor & cpkossa: Batteriet var nyladdat, och efter några försök fick jag faktiskt startmotorn att gå några varv så jag kunde ta mig hem. Men väl hemma startar den inte alls.

Är man galen om man impulsköper en sv650 på fredag? :tungan

Brillor & cpkossa: Batteriet var nyladdat, och efter några försök fick jag faktiskt startmotorn att gå några varv så jag kunde ta mig hem. Men väl hemma startar den inte alls.

Du kan ladda hur mycket som helst, hjälper inte om en av battericellerna har dött. Mät syrahalten i varje cell för att konstatera om batteriet är friskt eller ej.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT