När byter ni drivpaket?

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
När framdevet drabbats av hajfenesyndromet? När kedjan går att lyfta en cm från bakdrevet?

Jag har ovanan att fortsätta slita lite väl länge på gamla grejer... Något jag lade till med under fattiga studenttiden och som jag försöker komma ur. Sedermera drömmer jag mardrömmar om kedjebrott.
 
mb skrev:
När framdevet drabbats av hajfenesyndromet? När kedjan går att lyfta en cm från bakdrevet?

Jag har ovanan att fortsätta slita lite väl länge på gamla grejer... Något jag lade till med under fattiga studenttiden och som jag försöker komma ur. Sedermera drömmer jag mardrömmar om kedjebrott.
när dreven ser slitna ut, men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.
oftas på de flesta hojjar finns en markering på svingen där det markerar att du spännt den maximalt och att den bör bytas ut
 
När jag börjar bli orolig. Känns bättre att veta att det är frächa grejer än åka och oroa sej.
 
Dez skrev:
När jag börjar bli orolig.

Amen!

....Finns inget värre än att komma på sig själv med att sitta å lysna/känna efter minsta lilla symtom på att något är fel av rädsla för att något skall haverera. Jag byter hellre drivpaket efter 2000 mil än åker runt och är rädd för kedjebrott eller något annat elände...
 
Davidk skrev:
när dreven ser slitna ut, men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.
oftas på de flesta hojjar finns en markering på svingen där det markerar att du spännt den maximalt och att den bör bytas ut

Yeah right. Om du drar kl 3 på bakdrevet påverkas ju inte kedjan av kedjespänningen öht.
Släpper den mer än nån mm är det läge att byta.

//Peter
 
Davidk skrev:
när dreven ser slitna ut, men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.
oftas på de flesta hojjar finns en markering på svingen där det markerar att du spännt den maximalt och att den bör bytas ut
Kedjan ska inte vara spänd kan man dra ut den 1 cm från bakdrevet så är kedjan helt slut.
 
Davidk skrev:
när dreven ser slitna ut, men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.
oftas på de flesta hojjar finns en markering på svingen där det markerar att du spännt den maximalt och att den bör bytas ut

Jag byter när markeringen säger att kedjan är slut. I det läget brukar framdrevet vara ganska slitet också.
 
Jag tittar på dreven, ser man tydligt slitage på mm-basis så byter jag. Kedjan mäter jag mellan länkarna, har verkstadshandbok och där finns det siffror på slitagegräns för byte.

Har för övrigt hamnat i lägen då jag bytt bara drev/bara kedja beroende på byte av utväxling etc. Verkar inte accellerera slitaget så illa som man skulle kunna tro.

/J
 
Davidk skrev:
men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.

Spelar ingen roll att kedjan är ospänd, det beror på att drev/kedja är slut, kedjan ska ligga slickad på drevet varesig den är spänd eller inte.
Testa med ett fräscht drivpaket och slacka på kedjan, går inte att dra ut.
:fakta
 
Nar jag bytte nyss på min hoj så bytte jag nar jag behøvde at spanna kedjan varje dag,det gikk at lyfta kedjan av bakdrevet och hojen rappade øver kuggarna fram nar jag accade......jag vet ALLT for sent....
 
Arctic#1 skrev:
Nar jag bytte nyss på min hoj så bytte jag nar jag behøvde at spanna kedjan varje dag,det gikk at lyfta kedjan av bakdrevet och hojen rappade øver kuggarna fram nar jag accade......jag vet ALLT for sent....
:skrämd
 
2000 mil sen byter jag. Spelar ingen roll om det fortfarande ser bra ut. Byter framdrev efter 1000 mil.
 
Arctic#1 skrev:
Nar jag bytte nyss på min hoj så bytte jag nar jag behøvde at spanna kedjan varje dag,det gikk at lyfta kedjan av bakdrevet och hojen rappade øver kuggarna fram nar jag accade......jag vet ALLT for sent....

Jag har också kört tills ett drivpaket var ungefär sådär slut. Då låter det läskigt om kedjan när man drar på.
:3freak
 
En dum fråga kanske men jag måste ställa den iaf :3freak

På min hoj sitter org. drivpaket på fortfarande, alltså 5 år gammalt. Till saken hör att hojen " bara " rullat 1100 mil :)

Drivpaketet ser riktigt fräscht ut, inga haj fenor, bra kedja osv..

Är detta totalt livsfarligt :confused:

Får väl byta det på 1200 mila servicen annars...
 
Anderzzon skrev:
En dum fråga kanske men jag måste ställa den iaf :3freak

På min hoj sitter org. drivpaket på fortfarande, alltså 5 år gammalt. Till saken hör att hojen " bara " rullat 1100 mil :)

Drivpaketet ser riktigt fräscht ut, inga haj fenor, bra kedja osv..

Är detta totalt livsfarligt :confused:

Får väl byta det på 1200 mila servicen annars...

Om det är fräscht finns det väl ingen anledning att byta det.
Ett drivpaket håller länge om det sköts bra.
 
norrlansguld skrev:
Om det är fräscht finns det väl ingen anledning att byta det.
Ett drivpaket håller länge om det sköts bra.

:tummenupp ok låter bra det, då får det räcka med nya däck och service nu...
 
Jag byter när markeringen på svingen säger att kedjan inte längre bör sträckas mer eller när en/flera länkar har skurit och det ej längre går att "lea" upp dem eller när kedjan kan dras ut 0,5 - 1,0 cm från backdrevet (kl. 3).

I regel innebär detta mellan 4000 - 6000 mils körning / drivpaket!

Mvh!
// Niklas
 
Anderzzon skrev:
En dum fråga kanske men jag måste ställa den iaf :3freak

På min hoj sitter org. drivpaket på fortfarande, alltså 5 år gammalt. Till saken hör att hojen " bara " rullat 1100 mil :)

Drivpaketet ser riktigt fräscht ut, inga haj fenor, bra kedja osv..

Är detta totalt livsfarligt :confused:

Får väl byta det på 1200 mila servicen annars...


1100 mil är ingenting om det är bra skött. Originalprylarna på hojarna brukar hålla jävligt bra. Jag kunde köra över 3000 mil på ett drivpack som var original till hojen. När jag började wheela så slet jag dock ut kedjan ganska fort.

Inte fan skulle jag byta bara för att hojen rullat x antal mil, jag byter när det börjar bli slitet!
 
Davidk skrev:
när dreven ser slitna ut, men att du kan dra bak kedjan 1cm från bakdrevet beror juh på att kedjan inte är spännd.
oftas på de flesta hojjar finns en markering på svingen där det markerar att du spännt den maximalt och att den bör bytas ut

Upplysning, när man kan dra kedjan rakt bakåt mitt på bakdrevet och se halva drevkuggen, då ÄR kedjan utsliten....BYT. :tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top