När blir ett däck för gammalt?

T.Olsson

Desmoholic
Gick med
15 Feb 2004
Hoj
En stor och en liten Honda
Jag funderar på att köpa ett nytt michelin race bakdäck till min R1,Däcket är ifrån vecka 48 år 2000, så det är nästan 4 1/2 år gammalt.Jag undrar om jag vågar köpa det och köra på det (det är ett väldigt bra pris på däcket).
Mycket tacksam för svar.

Enligt ett test som vägverket gjorde för något år sedan så började inte däcken åldras förrän man "tog de idrift". Så ett 5 år gammalt däck hade precis lika bra grepp och livslängd som ett nytillverkat (om det inte hade utsatts för extrema temperaturer).

Det gällde visserligen bildäck, men det borde vara samma för mc-däck.

T.Olsson skrev:
Jag funderar på att köpa ett nytt michelin race bakdäck till min R1,Däcket är ifrån vecka 48 år 2000, så det är nästan 4 1/2 år gammalt.Jag undrar om jag vågar köpa det och köra på det (det är ett väldigt bra pris på däcket).
Mycket tacksam för svar.

ALLT går, min far har orginaldäcken på sin custom från 1995..men hur bra grepp det är i puckarna är en annan historia...en annan HINNER inte få så gamla däck.....jag är glad för 1 till 1 1/2 säsong och ca 1000-1200 mil...

Last edited:
sporTlovEr skrev:
ALLT går, min far har orginaldäcken på sin custom från 1995..men hur bra grepp det är i puckarna är en annan historia...

Det här är gammalt... eller i alla fall slut:

PICT0041.jpg

Däck åldras alltid oavsett om dom används eller ej , däck är en färskvara. Så har "alla" sagt som jag har hört iaf , dvs så har jag lärt mig.

Så köpa nya frächa ist. :)

mvh MaR

Är det någon som vet om det är slang i däcket på en gsxr 600 -97? samt gör det någon skillnad om man har olika märken på däcken?

För ngt år sedan läste jag en däcktest i mcfolket tror jag.
Det jag minns var iaf att man skrev ngt i stil med "alla moderna sportdäck har syntetisk gummiblandning och om dom förvaras rätt så ändras inte egenskaperna alls på 10år".
Trots dessa ord så skulle inte jag köpa ett så gammalt däck som du skriver om, iaf inte om priset överstiger vrakdumpning dvs under halva priset.
Men det är ju jag det :tungan
//Tobbe

ja har "nya" däck på min ena hoj men dom har suttit på sedan -87 :tummenupp

Enligt tester och de som kört Pilot Race så är det totalt snorhalt tills det blir varm, vilket tar ett tag om man inte har däcksvärmare. Du kan troligen hitta mycket bättre däck att sätta på hojen.

Priset lockar ju en del,han vill ha 800kr för däcketoch jag vet att det har förvarats "rätt"

T.Olsson skrev:
Priset lockar ju en del,han vill ha 800kr för däcketoch jag vet att det har förvarats "rätt"

Jag har lagt mig tre gånger. Två av dessa var på kalla Pilot Race, den tredje var det rullgrus. Jag skulle rekommendera att inte köra på det däcket, Är i och för sig inte någon fantom på 2 hjul.
För 800 har du ganska god marginal att köpa beggade däck som är betydligt nyare och garanterat mindre hala innan värmen innfinner sig. Kolla i annonsforumet här och under däck ska du se. Tog mig 20 sek att hitta några som är betydligt intressantare än det du funderar på att köpa, (enligt min uppfattning).

Så hade i alla fall jag gjort.

// Wip

Beror ju på hur du ska använda hojen. Till och från jobbet med någon omväg hit eller dit så funkar det kalas. På bankörningar skulle jag välja annat.

På gammel hondan är framdäcket från 90talet någon gång. Funkar än utan problem.

ska jag vara lite fräck så kan jag säga att med hojar där man inte ligger lodrätt med marken i svängarna när man kör så funkar äldre däck så länge det inte är sprickor i dem, man nöter rätt snart bort den hårda yta som kan bildas med tidens tand, sen funkar de ok igen.

bankörning blir det väl ett par gånger om året och det händer väl ett par gånger i veckan att man kör med knät genom kurvorna på "vanliga" vägar, men jag anser ju att nästan alla däck är lite hala innan man fått upp värmen i däcken och det tycker jag är rätt svårt att få när man bara kör på vägen,rätta mig gärna om jag har fel..

T.Olsson skrev:
Mycket tacksam för svar.

Köp det INTE!!!.. Det är ett gammalt däck, o däcket är det som är de
absolut viktigaste på en Hoj!!!!...

T.Olsson skrev:
bankörning blir det väl ett par gånger om året och det händer väl ett par gånger i veckan att man kör med knät genom kurvorna på "vanliga" vägar, men jag anser ju att nästan alla däck är lite hala innan man fått upp värmen i däcken och det tycker jag är rätt svårt att få när man bara kör på vägen,rätta mig gärna om jag har fel..

Är det nån som har någon mer åsikt, jag vet fortfarande inte

om du nu har tänkt att lägga snabbaste varvet på bana kanske du ska ta ett annat annars så är det bara t å Köp :tummenupp

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden