När blir däck för gamla?

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
En kompis till mig köpte precis en ny hoj och han fick då med en uppsättning extra däck oanvända Dunlop 208 or.
Nu är det så att dom är tillverkade årsskiftet 03-04 alltså runt 5 år gamla.
Vågar man använda dom eller kan de blivit dåliga? De ser ut och känns som nya men man vet ju aldrig.
Vill gärna veta så man inte använder eller säljer ngt som kan vara farligt.

Beror helt på hur dom varit förvarade!
har dom legat i solen eller i ett kallt mörkt garage?

Tror knappast de e nå fel på dom. kräng på och kör bara. :tummenupp

Gamla däck

Körde klubbmästerskapet i tisdags på sviestad med ett "nytt" gammalt 208 fram som var tillverkat 2003. Jag kände i alla fall ingen skillnad. Tror att det är överdrivet att vara så rädd för datumet på däcken. Om man är elitförare kanske det gör någon skillnad. Är man b-förare tror jag ingen känner skillnad. På gatan är jag helt övertygad att ingen märker någon skillnad

Tidigare så hette det väl att om däcket var 5 år gammalt så skulle det väl mer eller mindre betraktas som för gammalt.
Numera har fabrikanterna blivit bättre på åldringsbeständigheten på däcken så ett däck betraktas som nytt om det är mindre än 5 år gammalt och oanvänt.

Så i ditt fall så skulle jag nog betrakta däcket som nytt under förutsättning att det förvarats någorlunda svalt och mörkt. (läs inte i direkt solljus och inte alltför mycket över normal rumstemperatur. dvs typ i ett förråd.)

Mina däck är över 20 år, har iofs legat mörkt och svalt hela tiden, litar väl inte sådär jättemycket på dom men dom är varjefall inte bakelit,

Gammal man, gamla däck...

Är det inte nån beläggning på dem som skyddar mot tidens tand? Var ju en låååång tråd om hur man skulle få bort denna beläggning...

Enligt en bekant på ett välkänt däcksmärke,så förlorar däcken c:a 3% av sin elasticitet per år om dom förvaras mörkt och svalt.

10 år kan man ha ett gatdäck, och det ff är att betrakta som nytt. Under förutsättning att det förvarats korrekt.

1 år gäller för tävlingsdäck. (dessa innehåller inga inhibitorer eller UV-skydd, dvs ämnen som konserverar och skyddar mot åldrande)
Tävlingsdäck innehåller dessutom en viss del naturgummi, vilket är det som åldras först och mest. Gatdäck har inga naturmaterial i sig.

Ngn som har ett tips på verkstad i falkenberg med omnejd som byter däck till bra pris trots man inte köpt däcken där?

Däck blir för gamla strax efter att man köpt dem.
Oavsett tillverkningsdatum.
Fråga vilken gummihallick som helst.

Allvarligt, så åldras inte ens däck med mycket naturgummi (NR) eller liknande (SBR) så fort som tidigare påståtts.
Det man pekat på är friktionsindexet som visserligen ändras, men utifrån och in.
Gamla däck har blivit hårdare och halare, men bara på ytan.
Kör alltid försiktigt med nya däck - Oavsett om de är nya på riktigt eller nygamla.
Racedäck bör fungera från start.
Lite jobbigt att behöva "köra in" däcken i 100 mil på bana..

Däck blir för gamla strax efter att man köpt dem.
Oavsett tillverkningsdatum.
Fråga vilken gummihallick som helst.

Haha, ja SÅ är det ju förståss, oxå! Men det är en regel som kommer in utan fysikaliska realiteter! :D

Sen brukar folk som inte kan köra alltid skylla på (gamla) däck när de lägger ikull. Oavsett de ÄR gamla, kassa, kalla, eller vad, så är det alltid däcken....
(Eller fjädringsinställnigarna). Så jag antar att däck kan bli "gamla" direkt efter en klotning ;)

Det ar olagligt att salja ett dack som ar over 5 ar gammalt, sa en hyffsad bit over 5 ar lar ga b ra

Ny fråga

Jag slänger in ytterligare en fråga om däcken.
Jag har läst runt lite i forumet om Dunlop Sportmax 208 och det verkar som många tycker dom är hala och allmänt kassa.
Hade tänkt köra en del onsdagskvällar på banan i Fbg och jag vill ju inte slira runt som värsta Tony Rickardsson.
Är det bra eller dåliga däck kort och gott?

1 år gäller för tävlingsdäck. (dessa innehåller inga inhibitorer eller UV-skydd, dvs ämnen som konserverar och skyddar mot åldrande)
Tävlingsdäck innehåller dessutom en viss del naturgummi, vilket är det som åldras först och mest. Gatdäck har inga naturmaterial i sig.

Så du känner till compounderingsrecepten.

Har du källa för verifiering?:)

Compoundrecept.
Mer rätt och sparar bokstäver.
Däcktillverkare är löjligt hemliga med vilka blandningar de använder.

Det lät lite bättre!
Blir ju alltid knas med svengengelskan.:)

Visst är de däcktillverkare hemliga av sig, därav var jag förvånad att hitta ett så tvärsäkert uttalande här. Men det kanske finns förklaring, därav min nyfikenhet.

Så du känner till compounderingsrecepten.

Har du källa för verifiering?:)

Ptjaa, den som sa detta var ingen mindre än Michelins representant inom dessa frågor för mc-däck så att....
Låt oss säga att jag tror honom! :D

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...