När är det dags o byta bromsbelägg?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Något jag tänkt på när det gäller bromsbelägg så känns det väldigt olika på när man skall byta på bil kontra mc.

På bil byter jag när dom e åt slut hållet. på mc har jag bytt långt innan de faktiska belägget är slut, och broms kraften blir ju otroligt mycket bättre när man fått på nya belägg.

När ska man egentligen byta bromsbelägg på en mc? Finns det några knep för o få ut mer livslängd med bättre bromskraft på sina gamla belägg? eller är det helt enkelt så att olika tillverkares belägg och modeller bibehåller broms kraften bättre än andra?

Har kört 2500mil på mina nuvarande fram belägg såväl bana som gata, har nya belägg inköpta men är lite kluven på om jag kan göra något med dom gamla, det är väl ca 40% kvar av belägg bredden kontra dom nya beläggen.

Det är just miltalen jag tänker på, de känns lite mycket, även mitt framdäck har gått lika långt o är fortfarande inom lagens gräns så att säga

Kolla in dem när du tror att de är på väg att ta slut och byt dem innan beläggen är helt slut. ;)

:brynad

Om du har ett spår i belägget så är det i princip dags att byta när det är bortnött, eller när det är kanske 2mm material kvar. Är det orignalbeläggen?
2500 mil på ett framdäck, sheesh.. Det får ag inte ens ut på sporttouringdäck. :hihi

Om du har ett spår i belägget så är det i princip dags att byta när det är bortnött, eller när det är kanske 2mm material kvar. Är det orignalbeläggen?
2500 mil på ett framdäck, sheesh.. Det får ag inte ens ut på sporttouringdäck. :hihi

Det är ebc dubbel H belägg :) dom tar fortfarande bra men dom kan gnisla lite ibland speciellt om hojen stått stilla eller är nytvättad. men jag antar dom är rätt "race-iga" för o vara ändå tillåtna för gata. men dom gnisslade inte så mycket dom första 400-500 milen så ja vet inte om det har med slitage o göra oxå

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025