Mz250 mek

Oljadeblixten

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Ort
Kalmar
Hoj
Mz250
Jo, det är så att jag har en gammal mz250 :4skrika som jag inte får ihop tändningen på. Tändspolen finns där med kabel till "tändhatt" i ena änden och i andra änden hänger några kablar också. Från motorn kommer det upp några snokar i ett "hölje" också som jag antar är från "magneten och koppartrådarna" som ger elektricitet. Är det nån som vet hur man kopplar samman dessa så det bli gnista i stiftet?

Tacksam för svar.
 
Det finns elchema tillgängliga på internet google är din vän, behöver du delar är detta dessutom relativt lättilgängligt där jag bor nu(ungern) då dessa motorcyklar fortfarande är rätt vanliga här.....

Utmärkt motorcykelval för övrigt, själv leker jag ibland med en mz sidovagn med moderna racedäck monterade, att gå vilt vobblandes på släpp genom en S-kombination är grymt roligt trots att hastigheten sällan överstiger 70......
 
Val och val, hittade den i en lada.... :7peta
Jag har zappat runt på internet och hittat kopplingsschema, tyvärr är jag inte så duktig på det här. (varken tyska, tjeckiska eller kopplingsschema)... :hihi.
Jag tänkte att jag bara skulle få ihop det så det blir gnista. Det andra "lull-lullet" (tuta, lampor etc.) får vänta tills jag sparkat igång den så jag ser om den funkar.
Jag tänkte att det skulle vara som på moppen; att det går att köra utan batteri, bara jag får ihop kablarna rätt. :va
 
Motorn var nästan splitterny. :banana .
Nu kommer nästa fråga: Jag har en ram som inte hör ihop med motorn, drevet satt förstås på andra sidan på bakdäcket, kan man inte bara vända bakdäcket så dreven hamnar på samma sida?
Då blir det ju lite strul med bromsen (trumbroms), det antar jag att det "bara" är att mecka ihop några stag eller nåt så man drar den bakåt när man bromsar (Istället för framåt) och på så sätt få en fungerande broms.
Eller kan man lösa det på nåt annat sätt kanske? :va
Eller, kom jag på nu: kan man inte flytta fästet på "bromsföraren" från upp till ner, då blir det ju en tryckande kraft istället för en dragande.
Låter det :yoparty eller :huvet
 
Är det nån som vet hur mycket olja man ska ha i motorn? Jag hittade en skruv på motorkåpan som jag skruvade ut, lite längre ner än 1/2 vägs upp satt den bara blint i kåpan samt att den var inte alls lång heller. Ska man skruva ur den och hälla på olja tills det rinner ur det hålet, kan det ens vara det som är tanken?
 
Nu har jag fått ihop allt utom elen; jag kan inte detta!!
Jag har inbillat mig att jag kan köra utan batteri men hur?
Jag bifogar elschema i hopp om svar!! Inte för att jag vet om det funkar....:argpådato :confused: :notme
 

Bifogat

  • 43.jpg
    43.jpg
    54.9 KB · Visningar: 83
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top