Myt att det känns kallare i södra Sverige än i norra

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Myt att det känns kallare i södra Sverige än i norra

Publicerad 24 januari 2010 18.14 | Uppdaterad 24 januari 2010 18.19

Det är en myt att den höga luftfuktigheten gör att det känns kallare i söder än i norr.

Nu slår meteorologerna hål på den, skriver Aftonbladet.se.

– Att fem minusgrader känns kallare i söder än i norr på grund av luftfuktighet är en så djupt rotad myt att till och med en del meteorologer har gått på den. Den lilla mängd vattenånga som finns i luften vid låga temperaturer påverkar inte luftens värmeledningsförmåga, säger meteorolog Pär Holmgren till sajten.

Han tror istället att det är psykologiska faktorer som gör att exempelvis fem grader i Malmö känns kallare än fem grader i norra Sverige.

– Det är dels en psykologisk faktor, man kan vänja sig mentalt om man är ute mycket i kylan. Sen klär sig norrlänningarna varmare eftersom de av erfarenhet vet att kylan är obehaglig, säger Pär Holmgren.

Dels handlar det om vinden. När det är extremt kallt står vinden nästan stilla, medan det vid några få minusgrader kan blåsa lättare vindar.

http://sydsvenskan.se/sverige/artic...kanns-kallare-i-sodra-Sverige-an-i-norra.html

Äääääntligen! :yoparty

Kan säga att då är fan mitt skinn en myt. Tycker det är bra mycket jävligare här nere än vad det var i Kiruna när jag var där.

Det fanns väl redan en tråd om det där men den länkade till Aftonbladet så det här är bättre. :slicka
Hur som helst så är det förstås nonsens. Vädertöntarna kan inte ens säga vad det blir för väder imorgon, hur skulle de då kunna veta ett dyft om luftfuktighet? :confused:

Det fanns väl redan en tråd om det där men den länkade till Aftonbladet så det här är bättre. :slicka
Hur som helst så är det förstås nonsens. Vädertöntarna kan inte ens säga vad det blir för väder imorgon, hur skulle de då kunna veta ett dyft om luftfuktighet? :confused:

Märk väl att de publicerar sina 'rön' i aftonbladet med, vilket naturligtvis enbart är ämnat att ge dem en vattentät exit.

'jamen vaddå, du kan väl inte tro på det som står i aftonbladet', typ.

Som sagt visst är det lika kallt i söder som i norr om det är -20 grader.
Men vi har bra mycket fuktigare luft här nere oftast, så då känns det jävla mycket kallare.

Kommer ihåg när vi gjorde lumpen och grabbarna grus från Norrland kom ner och skulle vara med oss på övning. Jag trodde ju dom var ena jävla vikingar som tålde kylan. Men jag har aldrig sett och hört någon frysa och gnälla så jävla mycket.

Det var väl runt 10-23 minus här nere då och dom hade bra mycket kallare uppe hos sig. Det är samma sak som när det precis blir 10 minus så fryser man arslet av sig. Men när det har varit runt 20 minus ett tag så torkar ju luften ut.

Kan säga att då är fan mitt skinn en myt. Tycker det är bra mycket jävligare här nere än vad det var i Kiruna när jag var där.

Som sagt visst är det lika kallt i söder som i norr om det är -20 grader.
Men vi har bra mycket fuktigare luft här nere oftast, så då känns det jävla mycket kallare.

Kommer ihåg när vi gjorde lumpen och grabbarna grus från Norrland kom ner och skulle vara med oss på övning. Jag trodde ju dom var ena jävla vikingar som tålde kylan. Men jag har aldrig sett och hört någon frysa och gnälla så jävla mycket.

Det var väl runt 10-23 minus här nere då och dom hade bra mycket kallare uppe hos sig. Det är samma sak som när det precis blir 10 minus så fryser man arslet av sig. Men när det har varit runt 20 minus ett tag så torkar ju luften ut.

Ni är lurade av eran egen hjärna.. Psykologi FTW :banana:yoparty:arsele

Jag vet, och det var precis det som förstå-sig-påarna påstod var inbillning, bl.a. med hänvisning till att fukt fryser när det är minusgrader så det är en omöjlighet. Intressant iakttagelse i ett kontorslandskap möjligen, för alla som sett dimma på vintern ter sig dock uttalandet något tillspetsat.

Är från jönköping men är ofta i luleå,föredra faktis vinter uppe i norr,är det -20 här uppe så tycker jag att det är behagligt att vara ute,men i småland så är det inget roligt att vara ute i -20..

Det är smidigare att köra bil i norr med.snön är som puder och är inte hal att köra på,,,

Självklart är det psykologiskt och dålig klädsel som ligger bakom "myten".
Det är helt enkelt så att vi vägrar att klä oss för -20 när det är -2, -2 är nästan sommar temp i vissa delar av norden(skriver norden efter som jag är norsk och aldrig varit i norra sverige)
Två kalla och 10m/s vind slår -20 och vindstilla varje gång, riktigt äckligt är det i göteborg en normalvinter.

Stockholmare i Stockholm i -5:

3011801601-510x645.jpg

Stockholmare i Luleå i -10:

468F806F-D13D-1684-AC849204D9A51D2C.jpg

Två veckor senare:
"Jag lovar, det är så SJUUUUUUKT mycket kallare här än i Luleå, här fryser jag jämt men där frös jag inte alls fast det var JÄTTEkallt!"

Stockholmare i Stockholm i -5:

BILD

BILD

Två veckor senare:
"Jag lovar, det är så SJUUUUUUKT mycket kallare här än i Luleå, här fryser jag jämt men där frös jag inte alls fast det var JÄTTEkallt!"

Och med det inlägget kan vi sätta PUNGT!1! i debatten.
Oerhört träffsäkert :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...