Mystisk censur

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
BMW R1100S
En liten undran: Varför är ibland registreringsnumret utsuddat eller överstruket på bilder på hojjar på webben? På vilket sätt skulle ett reg nummer på webben kunna missbrukas - som skiljer sig från ute i trafiken?

Surikaten skrev:
2151469 En liten undran: Varför är ibland registreringsnumret utsuddat eller överstruket på bilder på hojjar på webben? På vilket sätt skulle ett reg nummer på webben kunna missbrukas - som skiljer sig från ute i trafiken?
Att adnan använder den här länken och kollar vart bilen/mcn står och sen tar en shopping runda..

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Edit: skulle vist skicka sms istället..

Surikaten skrev:
2151469 En liten undran: Varför är ibland registreringsnumret utsuddat eller överstruket på bilder på hojjar på webben? På vilket sätt skulle ett reg nummer på webben kunna missbrukas - som skiljer sig från ute i trafiken?
Exempel: En tjuv letar efter en speciell bil/mc-modell.

Vad tror du är lättast?

Att åka stan runt 100.000 ggr tills man hittar vad man söker, eller kolla bland annonserna, där man t.o.m. ser fordonens skick & utrustning ?

Så var tror du själv det är olämpligast att skylta med reg.nr nånstans ?

Att lägga ut regnummer i t.ex en annons visar att man är 100% seriös och inte har något att dölja med bilen/hojen.

Tror ju inte det är många som fått bilen stulen p.g.a att man lagt ut regnummret på nätet :näsblod

darth_igel skrev:
2151812Tror ju inte det är många som fått bilen stulen p.g.a att man lagt ut regnummret på nätet :näsblod
Även om det bara skulle vara en av 10000 som råkar ut för det skulle jag inte vilja vara den enda personen. Skulle du?

Esquire skrev:
2151821 Även om det bara skulle vara en av 10000 som råkar ut för det skulle jag inte vilja vara den enda personen. Skulle du?

Självklart inte. Tror dock det beror mycket på var man bor också. I storstäder kanske man kan vara lite försiktig med att lämna ut sånna uppgifter i annonser och liknade, men i resten av landet ser jag ingen som helst anlendning till att inte ge ut regnummret om man är en seriös säljare.

darth_igel skrev:
2151812 Att lägga ut regnummer i t.ex en annons visar att man är 100% seriös och inte har något att dölja med bilen/hojen.

Tror ju inte det är många som fått bilen stulen p.g.a att man lagt ut regnummret på nätet :näsblod
I Leksand där alla är släkt med varandra kanske det inte är nån fara, men prova å annonsera i Stockholm t.ex. så får du se hur seriösa många köpare det finns.

Att man skulle vara oseriös bara för man döljer reg.nr i annonsen är ju skrattretande.
Snarare visar det på att personen inte är vilken bilhandlare som helst, utan vill ha en ordentlig och säker försäljning av sitt fordon.

Ingen köper väl ett fordon som inte har något regnummer iallafall, så bara för man inte skyltar med detta i annonsen, så betyder det inte att bilen inte har något reg.nr, eller att den är stulen.

Man vill nog bara sortera ut alla skummisar som bl.a. ringer och frågar vart den står parkerad, så "dom kan titta på den medans du är på jobbet".

Tänk om lite... att folk är försiktiga brukar ha sina orsaker, även om du klarat dig från sånt.

War-psycho skrev:
2151909 I Leksand där alla är släkt med varandra kanske det inte är nån fara, men prova å annonsera i Stockholm t.ex. så får du se hur seriösa många köpare det finns.

Att man skulle vara oseriös bara för man döljer reg.nr i annonsen är ju skrattretande.
Snarare visar det på att personen inte är vilken bilhandlare som helst, utan vill ha en ordentlig och säker försäljning av sitt fordon.

Ingen köper väl ett fordon som inte har något regnummer iallafall, så bara för man inte skyltar med detta i annonsen, så betyder det inte att bilen inte har något reg.nr, eller att den är stulen.

Man vill nog bara sortera ut alla skummisar som bl.a. ringer och frågar vart den står parkerad, så "dom kan titta på den medans du är på jobbet".

Tänk om lite... att folk är försiktiga brukar ha sina orsaker, även om du klarat dig från sånt.

Ja, och i Stockholm där 99% av befolkningen tydligen är kriminell ska man inte lämna ut ett regnummer.

Som jag skrev i mitt andra inlägg ska man givetvis vara försiktigare i storstäder, men går man med sånna här tankar kan man ju lika gärna mura in sig i en bunker långt ute i skogen. Alla människor är inte kriminella.

Lämnar du inte ut telefonnummer heller?
Det är ju inte direkt svårare att få tag i en adress med hjälp av ett telenummer än ett regnummer.

Försiktig ska man självklart vara men det behöver inte gå till överdrift.

darth_igel skrev:
2151938 Ja, och i Stockholm där 99% av befolkningen tydligen är kriminell ska man inte lämna ut ett regnummer.

Som jag skrev i mitt andra inlägg ska man givetvis vara försiktigare i storstäder, men går man med sånna här tankar kan man ju lika gärna mura in sig i en bunker långt ute i skogen. Alla människor är inte kriminella.

Lämnar du inte ut telefonnummer heller?
Det är ju inte direkt svårare att få tag i en adress med hjälp av ett telenummer än ett regnummer.

Försiktig ska man självklart vara men det behöver inte gå till överdrift.
Varför skriver du inte ditt riktiga namn istället för dart_igel då ?
(Om det nu är så hemskt att vilja vara lite anonym/föriktig med sina uppgifter.)
Är du kriminell då eller ?

Btw: Mitt mobilnummer finns ej med på någon nummerupplysning.
Dom flesta som döljer regplåten, brukar använda sig av mobilnummer som första kontakt.

Jag försökte bara ge dig en förklaring till din fråga.
Du är inte tvungen att gilla svaret, bara för du inte förstår.

Men om man kriminell letar hoj så ringer man väl till lite olika intressanta säljare och frågar efter regnumret.. alla lämnar ju ut det nu när försäkirngar är så dyra... varför inte fråga direkt var hojen står istället.
Och hur många säljare berättar inte var dom har hojen för den som ringer? Jag förstår inte hur det skulle bli svårare att ta reda på var hojen står bara för man suddar ut numret!

Hur skulle det låta, jo jag ska sälja hojen men du får inte se den... den blir nog svårsåld!

Jag kräver en bättre förklaring till varför folk suddar regplåtar!

Jag brukar alltid fråga efter regnumret när jag ringer på såna annonser.
Då har man ju möjlighet att kolla upp fordonets bakgrund innan man åker o tittar, o i många fall har det besparat mig resan för att överhuvudtaget åka o titta på grejerna.
Skulle säljare neka att lämna ut regnumret så lär han få sälja till någon annan.

Brukar skriva i annonsen att reg nr utlämnas vid förfrågan!

darth_igel skrev:
2151812 Att lägga ut regnummer i t.ex en annons visar att man är 100% seriös och inte har något att dölja med bilen/hojen.

Det tror jag!! Min kompis hoj blev stulen någon/några dagar efter annons med reg.nr lades ut

När man kollar efter tillexempel BMW på blocket är detta förhållningsätt bra, alla som är importerade har struken regplåt, enkelt att se ;)

2fast4hjo skrev:
2152072 Lägger jag ut bilder på hojar t ex här så strycker jag över reg.nr, vågar fan inte chansa :gnissla

Precis, varför chansa?

Är man "seriös" köpare så gör det ingenting om man möter upp någonstans och får kika på hojen.
Sen återstår provkörning, då kan denna seriösa köpare slänga upp pengarna i min hand direkt & sedan när jag har dem.. så slänger jag på plåten som jag tagit av och vedebörande får brassa bäst f-n den vill.

Är man seriös köpare så bryr mig sig inte, och förstår om säljaren är försiktig. Kan tyckas jobbigt kanske, men vill man ha en hoj så är det inga problem o hosta upp pengarna direkt och vänta 30s på att nummerplåten skall på igen.

Hur gör man om köparen vill veta historiken bakom hojen? Jo man berättar. Tror inte köparen på en.. ja då är det synd för denne som tror att jag ljuger. Finns alltid andra köpare & säljare där ute, jag tänker inte ta en risk jag kan undvika.

Det finns alltför många fordon med 27ägare eller skruvade mätare eller annan mycket skum bakgrund för att jag nånsin ska våga lita på säljarens ord.
Även på stora märkesfirmor har jag råkat på sånt.
Första tecknet på nåt skumt brukar vara om det bytts 3ägare på kort tid och alla bor i samma stad(eftersom du vid en vanlig förfrågan hos vv brukar få veta dom tre senaste så är detta ett vanligt sätt att dölja tidigare ägare).
Be då om tidigare ägare o när du hittar på någon som haft fordonet en längre tid ringer du helt enkelt upp densamme och frågar om fordonet, detta har räddat mig från ett flertal nitar!

Muggen skrev:
2152088 Precis, varför chansa?

Är man "seriös" köpare så gör det ingenting om man möter upp någonstans och får kika på hojen.
Sen återstår provkörning, då kan denna seriösa köpare slänga upp pengarna i min hand direkt & sedan när jag har dem.. så slänger jag på plåten som jag tagit av och vedebörande får brassa bäst f-n den vill.

Är man seriös köpare så bryr mig sig inte, och förstår om säljaren är försiktig. Kan tyckas jobbigt kanske, men vill man ha en hoj så är det inga problem o hosta upp pengarna direkt och vänta 30s på att nummerplåten skall på igen.

Hur gör man om köparen vill veta historiken bakom hojen? Jo man berättar. Tror inte köparen på en.. ja då är det synd för denne som tror att jag ljuger. Finns alltid andra köpare & säljare där ute, jag tänker inte ta en risk jag kan undvika.

du lär då inte ska få sålt mycket

Jag skulle nog undvika att visa regnummer i annonsen, men man kan ju lägga in en rad om att den intresserade kan maila och fråga efter numret, så att man i alla fall har lite koll på hur många som vet var hojen bor.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT