Mysko repa i cylinder?

Matias_

Ny medlem
Gick med
20 May 2007
Hoj
CBR 1100XX Blackbird
Tja!

Har haft problem med min kineshojj jag impulsköpte för några veckor sen. Den vill inte gå riktigt rent, varvar inte ut och dör ibland om man gasar hårt en långre sträcka. Har kollat ALLT! tänningen, förgasare, bränsletillförsel mm.. Nu har jag plockat ner cylindern för att se om allt stog rätt till där. Till min stora förvåning så hittade jag en jätte reva! Den börjar vid utblåset och går ca en cm upp mot toppen/stiftet. Revan är nästan 2 mm djup och lika bred. Det är svårt att avgöra om den är maskintillverkad och ska vara där eller om cylindern fått en smäll..
Det finns fortfarande komp i motorn och den fungerar fint på tomgång.
Enligt den förra ägaren så har han inte gjort nåntingen utan bara kört ett par gånger och sen låtit hojjen stå still över sommaren... Verkar vara en riktig skojjare dock...

Nån som vet hur det ska se ut i denna cylindern? tacksam för svar..

// Gyver

Låter som att en kolvring har gått sönder och repat cylindern! för så ska det inte vara! bänd isär kolvringarna och kolla (Dom är sköra)
På moped tiden hadejag en tok trimmad honda mt50. Lykades stopp pinnen för kolvringen (så den inte snurrar rund i spåret på kolven) hoppade ut och blästrade kolven och toppen och fastnade tillslut i tändstiftet och motorn dog. MYSKO Klarade dock cylindern från repor :)

Låter som att en kolvring har gått sönder och repat cylindern! för så ska det inte vara! bänd isär kolvringarna och kolla (Dom är sköra)
På moped tiden hadejag en tok trimmad honda mt50. Lykades stopp pinnen för kolvringen (så den inte snurrar rund i spåret på kolven) hoppade ut och blästrade kolven och toppen och fastnade tillslut i tändstiftet och motorn dog. MYSKO Klarade dock cylindern från repor :)

Nej jag har aldrig sett något liknande på en cylinder förr jag heller.. Inte heller min far som kan en hel del och vart med länge i svängen. Tänkte att de va nåttspeciellt minimoto-shit dom har hittat på med den där repan... För kolven och ringarna ser jätte fräsha ut. Och ägaren innan mig nämnde som sagt inget om att han bytt kolv... Han kan ju ha undanhållt viss information dock... Men ja får välhelt enkelt beställa en ny cylinder och jämföra...

Nej jag har aldrig sett något liknande på en cylinder förr jag heller.. Inte heller min far som kan en hel del och vart med länge i svängen. Tänkte att de va nåttspeciellt minimoto-shit dom har hittat på med den där repan... För kolven och ringarna ser jätte fräsha ut. Och ägaren innan mig nämnde som sagt inget om att han bytt kolv... Han kan ju ha undanhållt viss information dock... Men ja får välhelt enkelt beställa en ny cylinder och jämföra...

Faktiskt så brukar det vara en "repa" från avgasporten och en liten bit upp i cylindern på dom små kines 2-taktarna. Varför vet jag inte men det var exakt lika på min hoj och flera andra som skrev om det i ett annat forum.
Vi kom aldrig fram till varför den fanns där och vissa provade även att svesta igen springan men vet inte om det gav någon skillnad.

Om springan ser fräst ut och är rak och fin så skulle jag tro att den har vart där hela tiden.

Man vet aldrig hur kineserna tänker :D

Nej jag var precis och kollade på en ny trimcylinder, de va ju samma reva i den... Så tydligen ska det vara så även i min... Näe men vet ju aldrig hur en kines tänker. Jävla chingchong fasoner dom har för sig! Då va jag tillbaka på ruta ett... Hivar snart minimoton i sjön om jag inte får den att gå bra snart!!!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT