Mysko fel med min HUSA!

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Igår fick jag äntligen ihop, och igång min husa å testkörde en sväng å allt funkade som de skulle, inga missljud eller liknande!

Men idag, skulle ja ta mej till ica en sväng, men kom inte längre än 300m innan de small till från motorn, och den tvärdog (lät precis som att något gick av) trodde först de va kamkedjan, så ja rullade hem den igen, skruvade loss ventilhuset, men kamkedjan såg hel å fin ut (bara gått ett par timmar i höstas)
Sen tömde ja den på olja, å tog loss transkåpan och kollade runt lite men inget där heller som var trasigt, eller såg skadat ut på något sätt..

Kan tillägga att kicken va extremt trög, tills jag tog loss tändstiftet, då gick motorn runt utan problem, som den ska göra, sätter man sen i tändstiftet igen, så går de knappt att rubba kicken! :va

Har inte orkat ta isär hela motorn, då ja som sagt fick ihop hela skiten igår, och har ingen lust att riva isär den, ännu! :3freak

Så nu vänder ja mej till er, ifall de e någon som kan ha en aning om vad som kan ha hänt? :confused:

Tack på förhand! :tummenupp

Rör sig avgasventilerna när du kickar? om lyftaren har stuckit och ventilerna står stängda hela tiden får man ju sånt där idiotkomp. Inget jag någonsin råkat ut för eller hört om, bara en tanke.
Annars vet jag inte riktigt.. Jäkla tråkigt iaf :s

De får ja ta å kolla närmare på, när ja känner att ja orkar mä skrothögen!

Tack för svaret! :tummenupp

EDIT, När man kickade, så va de äna som att de va något som låg i kläm mellan ett par drev eller nåt

EDIT 2, ventilerna rör sig som dom ska, MEN, nu verkar de som att den funkar som den ska igen (dock inte haft igång den än) men är lätt å kicka, satte ihop allting igen å testade trycka ner kicken, å helt plötsligt så va den som vanligt!
Ska försöka dra igång den imån å se hur de låter om den, men tycker de e rätt mysko att de smäller till, bakhjulet låser sig, går inte rubba kicken, skruvar isär, inget e trasigt, sätter ihop och (verkar) funka som vanligt igen..
Men som sagt, återstår att se imorn!

återkommer med edit, oavsett om den funkar eller icke!

Last edited:
Något verkar ju uppenbart ha hänt, passa dig. Försök att hitta orsaken innan du kör vidare. Annars kan det bli dyrt.

låter som du kan ha någonting som ligger löst i motorn som har låst den innan, plockar du inte bort detta objekt kommer det skada motorn enu mera om den fastnar igen, så mitt tips är att riva motorn hur tråkigt det än käns.
det kommer kännas enu värre om motorn rasar för du är lat jag låvar ;)

Kanske kan vara att kicken tappat spänning eller vad det heter?
Vet att när jag skulle dra åt primärdrevsmuttern så ploppa kicken ur och låste sig pga av att jag höll får lite tryck på kicken.

Detta gjorde att kicken inte gick att rubba och allt var låst.

huehue har varken orkat pilla mä den eller försökt dra igång den än! så de återstår att se..

Något verkar ju uppenbart ha hänt, passa dig. Försök att hitta orsaken innan du kör vidare. Annars kan det bli dyrt.

låter som du kan ha någonting som ligger löst i motorn som har låst den innan, plockar du inte bort detta objekt kommer det skada motorn enu mera om den fastnar igen, så mitt tips är att riva motorn hur tråkigt det än käns.
det kommer kännas enu värre om motorn rasar för du är lat jag låvar ;)

Jo ja har ochså funderat på de! :va
Får ta nån dag å riva isär den å se om de finns nåt där, visserligen ingen panik än åd de fortfarande e pisskallt ute, så blir nog inte så mycke köra i vilket fall! tycker bara de e jobbigt å åka runt i 500kg kläder, väntar ja hellre till lite varmare väder:tungan

EDIT: Kicken va ju endast trög när tändstiftet satt i! så fort man tog loss de så va de inga problem å dra runt motorn.. satte man i de igen blev den trög igen! Så de borde egentligen inte vara något som sitter i kläm när tändstiftet sitter i, men lossnar när man tar loss tändstiftet, sen kläms fast igen när man sätter i de! låter ju helt vrickat..

Kanske glömde skriva de!

Last edited:
men varför smal det bara till och bakhjulet låste sej då??
tror den går trögt med tändstiftet i för den har comp kvar :tungan
mitt tips kvarstår att riva och titta, bättre en gång för mycket en 1 ggr för lite :tummenupp

EDIT: Kicken va ju endast trög när tändstiftet satt i! så fort man tog loss de så va de inga problem å dra runt motorn.. satte man i de igen blev den trög igen! Så de borde egentligen inte vara något som sitter i kläm när tändstiftet sitter i, men lossnar när man tar loss tändstiftet, sen kläms fast igen när man sätter i de! låter ju helt vrickat..

Kanske glömde skriva de!

Du tappar ju allt komp när du plockar ur stiftet. Då ska det givetvis gå avssevärt lättare att kicka.

Jag kan bara säga som andra tidigare i tråden. Inga mer upplivningsförsök innan du konstaterat vad som orsakade låsningen! Kan enbart bli djävligt mkt dyrare och tråkigare.

men varför smal det bara till och bakhjulet låste sej då??
tror den går trögt med tändstiftet i för den har comp kvar :tungan
mitt tips kvarstår att riva och titta, bättre en gång för mycket en 1 ggr för lite :tummenupp

Du tappar ju allt komp när du plockar ur stiftet. Då ska det givetvis gå avssevärt lättare att kicka.

Jag kan bara säga som andra tidigare i tråden. Inga mer upplivningsförsök innan du konstaterat vad som orsakade låsningen! Kan enbart bli djävligt mkt dyrare och tråkigare.

Jo de får nog bli så! Däremot ska de väl inte va sånt extremt komp så att kicken inte går att rubba, å eftersom de blev likadant efter att ja satte i å tog ut stiftet flera gånger, utan å göra något annat, så verkar de ju lite knasigt! :3freak

Men men, får tacka för alla svaren så får la ja se när ja orkar riva i den igen! :tummenupp

Tja!
Kolla så att kamkedjan inte kuggat över kamdrevet. Inte helt ovanligt har det visat sig i alla fall i min närmaste bekantskapskrets :gnissla Ställ motorn i TDC och kolla så att båda nockarna på kammen pekar uppåt. Står fint beskrivet i workshop manual som du säkert redan har, annars finns den på Husabergs hemsida.

Tja!
Kolla så att kamkedjan inte kuggat över kamdrevet. Inte helt ovanligt har det visat sig i alla fall i min närmaste bekantskapskrets :gnissla Ställ motorn i TDC och kolla så att båda nockarna på kammen pekar uppåt. Står fint beskrivet i workshop manual som du säkert redan har, annars finns den på Husabergs hemsida.

Inte ovanligt? På vilka cyklar?

Tja!

Tog ju loss ventilhuset de första ja gjorde (då ja trodde kamkedjan hade gått av) Men va ja kunde se så hade den inte kuggat över, eller gjort nåt annat dumt! men kan ju alltid ta en extra titt på de när jag river senare..

Tog tog ju även loss transkåpan, eller va den nu heter, där kollade ja dock inte fall markeringarna på dreven stod rätt! Så får ta å kolla på de när ja river isär den! tack för tipset iaf :tummenupp

Känns ju som om den inte släper ut kompet.

Ta av ventilkåoan igen och kolla om auto decomp vikten sitter kvar på kamdrevet... Kan ju även vara så att vikten fart ner i motorn och kilat fast sig.

Kolla även den manuella decompen som sitter på styert om vajern är hel och den semi automatiska som går på kicken om du har en äldre husa 03-04?

Min vikt gick av fast motorn dog inte, så det blev välldigt knas...

Och som alla andra säger, försök inte stara för än du hittat felet.

Last edited:
Inte ovanligt? På vilka cyklar?

Hände då på min husa när jag mosa på den fullt på g-åsen rakan. Stoooor POUFF från motorn och den gick som en kratta hela vägen in till depån. Visa sig att kamkedjan hade kuggat över vevaxel drevet.

Tror inte det var pouffen var till en följd över att den kuggade över, utan tvärtom, att överkuggningen kom till av en pouff (tänker rörelse energi i kammar och kedjan vill fortsätta att gå framåt när kolven bestämmer sig för att ta fel väg tillbaks som den oftast gör när man bara har foten på kicken...)

Hände då på min husa när jag mosa på den fullt på g-åsen rakan. Stoooor POUFF från motorn och den gick som en kratta hela vägen in till depån. Visa sig att kamkedjan hade kuggat över vevaxel drevet.

Tror inte det var pouffen var till en följd över att den kuggade över, utan tvärtom, att överkuggningen kom till av en pouff (tänker rörelse energi i kammar och kedjan vill fortsätta att gå framåt när kolven bestämmer sig för att ta fel väg tillbaks som den oftast gör när man bara har foten på kicken...)

Det var en. Som jag inte kände till... ;)
De andra jag känner till har det varit "avsiktligt" på. Förutom SZR'n (Var det väl?)

Det var en. Som jag inte kände till... ;)
De andra jag känner till har det varit "avsiktligt" på. Förutom SZR'n (Var det väl?)

Tror det var den gången hojen trillade av släpet oxå...olycka kommer sällan ensamt, allra helst inte med kassa spännband på hojen! Det var iaf inte den gången jag la Sviestad rakan i en oljerök som skulle få lützen att framstå som en solskensdag. Tydligen dåligt att mata husan med mer än 1 liter olja...

Men SZR'n var bonnmek på högnivå av nån klåpare...och då är det inte mig vi pratar om trots ovanstående saker. Fast å andra sidan så blev det 25kW när den togs in för den gick så risigt...sen är det väl en del andra husor och KTäääMar som har lidit av denna kam-sjuka avsiktligt ;)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back