Myror...

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Ducati Monster S2R
Har fått myror i lägenheten....
Har aldrig sett en myra men idag var det som om alla flyttade in...
Tjejen ringde i morse och sa att hon hade sett några myror på väggen.
Trodde att det var på utsidan så jag sket i det. Kommer hem som sätter mig framför datorn.. går sen ut i hallen och ser att det rör sig på golvet.
Myror överallt... fram med dammsugaren och försöker suga upp så mycket som möjligt. kastar ut alla mattor osv samt skrurar hela lägenheten med såpa.
Nu verkar det inte vara så många kvar =/ men fan det kliar på hela kroppen! :gnissla Har pratat med ägaren och han ska fixa myrmedel.
Hittade en lite springa i hallen som jag tätade med silicon... såg att det kom upp myror därifrån.

Någon som har tips på vad man kan göra? Vad funkar?

För en gångs skull så tror jag faktiskt att :borra inte är lösningen... men jag har troligen fel :hihi

Var i lägenheten var myrorna? I köket..?
om så fallet så städa ur skafferiet ordentligt med diskmedel och ättika så att du får bort alla möjliga rester som myrorna kan käka, ta ut allt som är sött såom socker, honung, vaniljsocker, marmelad osv och lägg dessa saker väl förslutna i en box eller påse. Brukar alltid göra så så fort vi får syn på några myror i vår sommarstuga, tyvärr ganska vanligt fenomen i sommarstugor men att de invaderar en lägenhet är ju lite konstigt... :va

Det verkar som dom bara är i köket... har dock hittat några i sovrummet samt i tv-rummet men lägenheten är iofs bara 42kvm.
Har fått två myrlådor som man droppar något gift i som jag placerat i köket.
Har stått framme en sötsur-flaska som är tom men lite kletig?
Kan det verkligen vara en sådan sak?
Han har en vattenläcka någonstans i kåken och jag misstänker att det är under min lägenhet som är en utbyggnad... Så det kan nog vara så att det är en fin odling under golvet =/
Det konstiga är att jag aldrig sett en myra innan... bara i sommras och då i rabatten.

När jag bodde i lägenhet kom det helt plötsligt en dag ut miljontals myror under dörrfodret i badrummet.. :3freak

Marklägenhet iofs, men badrummet låg längst bort från altandörren, och de kom fram bakom fodret. Dessutom blev skåpet under vasken också invaderat. Hittade en massa hål mellan plattorna på uteplatsen där det kom upp en massa myror.

Jag ringde Anticimex och de kom ut med ett par myrdosor, satte en i badrummet, en i skåpet och en på altanen. Dagen efter var alla borta :tummenupp

(Myrorna då, inte myrdosorna.. :gnissla )

en liten tallrik med punch is the shit. det drar till sig myror, de super skallen av sig och dör en snabb död :tummenupp

Myrdosor/fällor is da shit, funkar så att myrorna käkar och bär hem till drottningen, på så sätt dödar man hela myrkolonin.

Finns att köpa i närmaste välsorterade växtbutik typ plantagen, växus eller dylikt.

täta allt du kan, så gjorde jag.. sen finns de myrr som är vattningsbart. jag körde hela jävla kåken runt(utomhus) samt mot hela skogen.. har 2500 kvm tomt som krylla av dom jävlarna! tog 2 dar så såg man ca 10 om dagen utanför.. iaf, de där medlet kan man även dra på inomhus. när de är torrt är de inge farligt nå mer, inte ens för husdjur. myrr finns i alla möjliga former. doserna, vattningsbart, i burk.. ja säkert fler.. detta ovan funka för mig iaf.

Lite komiskt med ganska precis ett år efter förra invasionen så kom myrorna som på beställning!!! :mad:

Men i år måste det vara veteraner för dom springer bara förbi mina två myrdosor med två olika medel i... *suck* har inte varit något större problem men nu börjar dom leta sig in i sovrummet.

Viktigt att lägga en "spärr" med medel utefter den väg dom kommer. Gillar man inte skarpa medel, t.ex. om man har husdjur eller barn, eller råkar bry sig om att t.ex. myr är jävligt dåligt för miljön, så är det extra viktigt att plocka dom första, spanarna, innan dom hittar något gott och därmed lägger ut doftspår som resten av gänget följer. Finns också flytande varianter som inte är farliga för husdjur men som ändå har fungerat bra för mig.

Dom små dosorna _kan_ fungerar bra men vissa myrarter verkar mer eller mindre immuna mot dom. För att fungera bra så krävs det att myrorna som plockar upp det inte äter upp det själva utan plockar hem det till drottningen. Mamma och pappa hade massor av myror, ofta flera olika arter samtidigt och vissa av dom utrotades direkt med dosorna, vissa hjälpte det inte alls på...

Viktigt att lägga en "spärr" med medel utefter den väg dom kommer. Gillar man inte skarpa medel, t.ex. om man har husdjur eller barn, eller råkar bry sig om att t.ex. myr är jävligt dåligt för miljön, så är det extra viktigt att plocka dom första, spanarna, innan dom hittar något gott och därmed lägger ut doftspår som resten av gänget följer. Finns också flytande varianter som inte är farliga för husdjur men som ändå har fungerat bra för mig.

Dom små dosorna _kan_ fungerar bra men vissa myrarter verkar mer eller mindre immuna mot dom. För att fungera bra så krävs det att myrorna som plockar upp det inte äter upp det själva utan plockar hem det till drottningen. Mamma och pappa hade massor av myror, ofta flera olika arter samtidigt och vissa av dom utrotades direkt med dosorna, vissa hjälpte det inte alls på...

Vi bor som sagt på ca 45kvm och har hund så myrr är inte att tänka på tyvärr.. hyresvärden skulle ta hem någon form av spray som man skulle spruta där dom kommer ut.

Vi bor som sagt på ca 45kvm och har hund så myrr är inte att tänka på tyvärr.. hyresvärden skulle ta hem någon form av spray som man skulle spruta där dom kommer ut.

Ett udda tips jag fick som faktiskt fungerade bra var annars Jif (gamla VIM) badrumsspray. Av någon anledning verkar det vara extremt giftigt för insekter dom små krypen verkar helt lösas upp av det, ofta hinner dom gå ut i det innan dom inser fara och dör innan dom hinner tillbaka Fyllde några sprickor med det och dom slutade helt komma in... just där.

Fast bäst fungerade Myrr spray "husdjursäker" så om det din hyresvärd ger dig inte fungerar så kan jag rekommendera en sådan, sen jag körde det i början av förra året har jag inte sett en enda myra inomhus. Gillar också att inte utrota stacken, uteplatsen mår nog bra av att där finns myror som rensar upp.

Lite komiskt med ganska precis ett år efter förra invasionen så kom myrorna som på beställning!!! :mad:

Men i år måste det vara veteraner för dom springer bara förbi mina två myrdosor med två olika medel i... *suck* har inte varit något större problem men nu börjar dom leta sig in i sovrummet.

Släpper ni in dem i sovrummet lär de föröka sig som kaniner! :skrämd

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...