Mygga fäller biltjuv i Finland?

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Någon annan än jag som hörde detta på nyheterna idag?

[url=http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2526011]sr.se[/url] skrev:
Myggas DNA kan fånga biltjuv

Polisen i Finland tror att den har fångat en biltjuv tack vare ett DNA-prov från blodet i en mygga som ska knyta den misstänkte till bilen. En åklagare får avgöra om bevisningen håller för åtal.

Polisen undersökte den stulna bilen och hittade myggan som sugit blod. Efter analys visade sig blodet komma från en man som finns i polisens register.

Den misstänkte hävdade vid förhör på att han inte stulit bilen utan liftat med någon annan som kört den.

Här tycker jag att den Finländska Polisen förtjänar beröm och att Svenska Polisen ser och lär. Polisen i Finland har, om jag inte minns fel, ganska mycket bättre procent på lösta fall än vad Svenska Polisen har, och att kolla DNA i en myggas blod för att lösa en bilstöld?

Sen läser man om folk här som fått sina hojar stulna, men trots hur mycket bevis som helst så orkar Polisen knappt lyfta ett finger... :gnissla

Å andra sidan hörde jag talas om en inbrottstjuv som åkte dit strax före julafton 07, då poliserna hittade DNA på en bit skinka de hittade på golvet...

Kan uppmärksamheten bero på att finsk polis äntligen lyckades lösa ett brott? ;)

Efter att ha läst svensk maffia så sjönk mitt förtroende för svensk polis insatser avsevärt. Inte för att jag varit mäkta imponerad innan tyvärr.
Borde man inte ha en ett visst förtroende för polis någonstans innerst inne?

Är ingen fräck outlaw men gillar ärligt talat inte svenska polisen :(

Men men tillbaka till topic, Kul om han fälls pga en mygga :D

Å andra sidan hörde jag talas om en inbrottstjuv som åkte dit strax före julafton 07, då poliserna hittade DNA på en bit skinka de hittade på golvet...

Kan uppmärksamheten bero på att finsk polis äntligen lyckades lösa ett brott? ;)

Ganska lätt att identifiera den olycklige när det saknas en bit av ena skinkan dessutom :fakta

Fast om jag tappade ngt kilo skulle jag också låta det ligga.

/Jultjock

:va

Om myggan vittnar om att han sög blod av den misstänkte just i bilen förstår jag hur det kan binda, annars ser jag inte något större problem att hävda rimligt tvivel.

Personligen tror jag att det var en kriminell mygga som själv gjort stöten :D

jag skulle inte vilja kunna bindas till en brottsplats för att en mygga som befinner sig på den har sugit på mig.

skulle bli mäkta förvånad och skraj för myndigheterna om en sådan bevisbörda skulle räcka för en fällande dom.

lite bissart

bara tänk "Om" ... OM jag stjäler en taxi, gör ett bankrån, ställer bilen & polisen hittar den övergiven, men med ett hårstrå från DIG... då du åkt i den för XXX månader sedan, skall DU dömmas för bankrånet då ?

tror aldrig han blir fälld för detta

Killen har ju erkänt att han var i bilen men nekar brott hörde de på nyheterna igår.....??

Ja, han lär ju inte bli fälld enbart på myggan. Men den binder ju honom till platsen iaf. Sen är ju frågan om han har alibi för tidpunkten, och vittnen som kanske sett honom?

Bara det faktum att de fått en person som misstänkt bådar ju gott. Betyder ju inte att han kommer att bli fälld för det dock.

Undrar hur finska polisen reagerar om de hittar en kamel på brottsplatsen?

Nääää... långsökt skämt...

Kan man inte fälla honom för torskeri också om myggan sög av honom som det påstås?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman