petterekman
Adrenalinberoende!
Någon annan än jag som hörde detta på nyheterna idag?
Här tycker jag att den Finländska Polisen förtjänar beröm och att Svenska Polisen ser och lär. Polisen i Finland har, om jag inte minns fel, ganska mycket bättre procent på lösta fall än vad Svenska Polisen har, och att kolla DNA i en myggas blod för att lösa en bilstöld?
Sen läser man om folk här som fått sina hojar stulna, men trots hur mycket bevis som helst så orkar Polisen knappt lyfta ett finger...
[url=http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2526011]sr.se[/url] skrev:Myggas DNA kan fånga biltjuv
Polisen i Finland tror att den har fångat en biltjuv tack vare ett DNA-prov från blodet i en mygga som ska knyta den misstänkte till bilen. En åklagare får avgöra om bevisningen håller för åtal.
Polisen undersökte den stulna bilen och hittade myggan som sugit blod. Efter analys visade sig blodet komma från en man som finns i polisens register.
Den misstänkte hävdade vid förhör på att han inte stulit bilen utan liftat med någon annan som kört den.
Här tycker jag att den Finländska Polisen förtjänar beröm och att Svenska Polisen ser och lär. Polisen i Finland har, om jag inte minns fel, ganska mycket bättre procent på lösta fall än vad Svenska Polisen har, och att kolla DNA i en myggas blod för att lösa en bilstöld?
Sen läser man om folk här som fått sina hojar stulna, men trots hur mycket bevis som helst så orkar Polisen knappt lyfta ett finger...